SME

V tendri na širokorozchodnú železnicu podali námietku

Neúspešné konzorcium ILF-Werner Consult-Reming Consult sa ohradilo voči výsledku prehratého tendra.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ TASR)

Spoločnosť Valbek podľa konkurentov nemá nič čo do činenia so železničnými stavbami a žiadnu železničnú stavbu ešte projektovo nepripravila.

VIEDEŇ/BRATISLAVA. Neúspešné konzorcium ILF-Werner Consult-Reming Consult v tendri na vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne podalo námietku proti jeho výsledku.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Po konzultácii vnútri nášho konzorcia sme sa rozhodli podať námietku. Urobili sme tak 29. augusta. Do uzavretia procesu vyhodnocovania a rozhodovania o našej námietke nebudeme komentovať argumenty, potvrdil pre TASR generálny riaditeľ spoločnosti Reming Consult Slavomír Podmanický.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa informácii TASR môže byť problémom účasť dvoch firiem v dvoch rôznych konzorciách, vlastnených rovnakou materskou spoločnosťou. Vo víťaznom konzorciu je aj spoločnosť Valbek, s.r.o., ktorá je dcérskou firmou Valbek CZ.

Z informácií na webovej stránke spoločnosti a z Obchodného registra SR vyplýva aj vlastnícke prepojenie na firmu Prodex, ktorá bola súčasťou neúspešného konzorcia spolu so spoločnosťami Schimetta a Tectum.

Prodex na svojej stránke uvádza, že je špecialista na železničné stavby. Jej konateľ Ľubomír Turinič je z výsledku tendra sklamaný, no nepredpokladá spoluprácu s víťazom.

Tak ako naše konzorcium predpokladám, že aj víťazné konzorcium má striktne rozdelené práce na štúdii uskutočniteľnosti. Takže nepredpokladám oslovenie od víťazného konzorcia na spoluprácu, povedal Turinič pre TASR.

SkryťVypnúť reklamu

Spôsob výberu kritizujú aj odborníci z oblasti stavebníctva. "Je pre mňa zarážajúce, že víťazom sa mohlo stať také konzorcium, ktorého členom je spoločnosť Valbek, s.r.o.

Podľa mojich informácií táto spoločnosť nemá nič čo do činenia so železničnými stavbami a žiadnu železničnú stavbu ešte projektovo nepripravila," povedal pre TASR generálny riaditeľ Dopravoprojektu Gabriel Koczkáš.

Konateľ spoločnosti Valbek, s.r.o., Eduard Manco potvrdil, že sú súčasťou víťazného konzorcia. "Konzorciu bolo oznámené, že sme ako uchádzači predložili ponuku, ktorá bola vyhodnotená ako technicky a ekonomicky najvýhodnejšia, a že je zámerom podpísať s konzorciom zmluvu," napísal v stanovisku pre TASR s dôvetkom, že obstarávanie stále prebieha a ďalšie informácie môže poskytnúť len obstarávateľ.

SkryťVypnúť reklamu

Víťazné konzorcium Bernard-Obermayer-Valbek uspelo podľa medializovaných informácií s cenou necelých 6 miliónov eur, ktorá je podobná sume za predbežnú štúdiu zverejnenú v roku 2011 spoločnosťou Roland Berger.

Súčasný dokument by mal byť už širší a komplexnejší a zahŕňať systémový rozvoj, výber koridoru, výber trasy a predprojektovú prípravu širokorozchodnej železnice. Podľa Koczkáša je uvedená cena veľmi nízka až nereálna.

Štúdiu realizovateľnosti predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne vyhlásila viedenská spoločnosť Breitspur Planungsgesellschaft, ktorú spoločne riadia rakúska, ukrajinská, ruská a slovenská železničná spoločnosť.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) potvrdili, že celý proces výberu je výlučne v rukách rakúskej firmy. Súťaž sa riadi podľa rakúskych legislatívnych pravidiel a oznámenie o nej sa objavilo aj v európskom vestníku verejného obstarávania.

SkryťVypnúť reklamu

Štúdia realizovateľnosti má posúdiť projekt predĺženia širokorozchodnej železnice v rozsahu dokumentácie pre strategické posúdenie vplyvov na životné prostredie, dokumentácie pre stavebný zámer, ako aj časti dokumentácie pre územné rozhodnutie. Takisto by sa mala zaoberať umiestnením nového nákladného terminálu v regióne Viedeň - Bratislava.

Vybudovanie širokorozchodnej železnice by podľa predbežných prepočtov malo stáť 6 miliárd eur. Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) tvrdí, že predĺženie širokorozchodnej železnice má priniesť pre Slovensko samé pozitíva. Ide podľa neho o strategický projekt, ktorý by spájal Áziu a Európu alternatívnou cestou popri vodnej doprave.

Projekt však dlhodobo kritizujú opoziční politici s argumentom, že východ Slovenska príde o stovky pracovných miest v subregióne Čierna nad Tisou, Veľké Kapušany, Kráľovský Chlmec.

SkryťVypnúť reklamu

Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej, ktorý je členom SDKÚ-DS a v minulosti radil aj bývalej premiérke Ivete Radičovej, upozorňuje, že pre Slovensko by bolo najlepšie zastaviť prípravu štúdie, nepokračovať v projekte a ísť vlastnou cestou.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (29. 3. 2024)
USD 1.081
AUD 1.661
CZK 25.305
JPY 163.450
CAD 1.467
GBP 0.855
HUF 395.260
PLN 4.312
CHF 0.977
SEK 11.525

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 299
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 549
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 12 498
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 016
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 693
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 533
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 041
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 265
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 900
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 672
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 484
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 385
  6. Juraj Kumičák: Kolaborant 8 177
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 032
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 914
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 900
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 672
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 484
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 385
  6. Juraj Kumičák: Kolaborant 8 177
  7. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 032
  8. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 7 914
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu