SME

V tendri na širokorozchodnú železnicu podali námietku

Neúspešné konzorcium ILF-Werner Consult-Reming Consult sa ohradilo voči výsledku prehratého tendra.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ TASR)

Spoločnosť Valbek podľa konkurentov nemá nič čo do činenia so železničnými stavbami a žiadnu železničnú stavbu ešte projektovo nepripravila.

VIEDEŇ/BRATISLAVA. Neúspešné konzorcium ILF-Werner Consult-Reming Consult v tendri na vypracovanie štúdie uskutočniteľnosti predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne podalo námietku proti jeho výsledku.

Po konzultácii vnútri nášho konzorcia sme sa rozhodli podať námietku. Urobili sme tak 29. augusta. Do uzavretia procesu vyhodnocovania a rozhodovania o našej námietke nebudeme komentovať argumenty, potvrdil pre TASR generálny riaditeľ spoločnosti Reming Consult Slavomír Podmanický.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa informácii TASR môže byť problémom účasť dvoch firiem v dvoch rôznych konzorciách, vlastnených rovnakou materskou spoločnosťou. Vo víťaznom konzorciu je aj spoločnosť Valbek, s.r.o., ktorá je dcérskou firmou Valbek CZ.

Z informácií na webovej stránke spoločnosti a z Obchodného registra SR vyplýva aj vlastnícke prepojenie na firmu Prodex, ktorá bola súčasťou neúspešného konzorcia spolu so spoločnosťami Schimetta a Tectum.

Prodex na svojej stránke uvádza, že je špecialista na železničné stavby. Jej konateľ Ľubomír Turinič je z výsledku tendra sklamaný, no nepredpokladá spoluprácu s víťazom.

Tak ako naše konzorcium predpokladám, že aj víťazné konzorcium má striktne rozdelené práce na štúdii uskutočniteľnosti. Takže nepredpokladám oslovenie od víťazného konzorcia na spoluprácu, povedal Turinič pre TASR.

SkryťVypnúť reklamu

Spôsob výberu kritizujú aj odborníci z oblasti stavebníctva. "Je pre mňa zarážajúce, že víťazom sa mohlo stať také konzorcium, ktorého členom je spoločnosť Valbek, s.r.o.

Podľa mojich informácií táto spoločnosť nemá nič čo do činenia so železničnými stavbami a žiadnu železničnú stavbu ešte projektovo nepripravila," povedal pre TASR generálny riaditeľ Dopravoprojektu Gabriel Koczkáš.

Konateľ spoločnosti Valbek, s.r.o., Eduard Manco potvrdil, že sú súčasťou víťazného konzorcia. "Konzorciu bolo oznámené, že sme ako uchádzači predložili ponuku, ktorá bola vyhodnotená ako technicky a ekonomicky najvýhodnejšia, a že je zámerom podpísať s konzorciom zmluvu," napísal v stanovisku pre TASR s dôvetkom, že obstarávanie stále prebieha a ďalšie informácie môže poskytnúť len obstarávateľ.

SkryťVypnúť reklamu

Víťazné konzorcium Bernard-Obermayer-Valbek uspelo podľa medializovaných informácií s cenou necelých 6 miliónov eur, ktorá je podobná sume za predbežnú štúdiu zverejnenú v roku 2011 spoločnosťou Roland Berger.

Súčasný dokument by mal byť už širší a komplexnejší a zahŕňať systémový rozvoj, výber koridoru, výber trasy a predprojektovú prípravu širokorozchodnej železnice. Podľa Koczkáša je uvedená cena veľmi nízka až nereálna.

Štúdiu realizovateľnosti predĺženia širokorozchodnej železnice z Košíc do Viedne vyhlásila viedenská spoločnosť Breitspur Planungsgesellschaft, ktorú spoločne riadia rakúska, ukrajinská, ruská a slovenská železničná spoločnosť.

Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) potvrdili, že celý proces výberu je výlučne v rukách rakúskej firmy. Súťaž sa riadi podľa rakúskych legislatívnych pravidiel a oznámenie o nej sa objavilo aj v európskom vestníku verejného obstarávania.

SkryťVypnúť reklamu

Štúdia realizovateľnosti má posúdiť projekt predĺženia širokorozchodnej železnice v rozsahu dokumentácie pre strategické posúdenie vplyvov na životné prostredie, dokumentácie pre stavebný zámer, ako aj časti dokumentácie pre územné rozhodnutie. Takisto by sa mala zaoberať umiestnením nového nákladného terminálu v regióne Viedeň - Bratislava.

Vybudovanie širokorozchodnej železnice by podľa predbežných prepočtov malo stáť 6 miliárd eur. Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) tvrdí, že predĺženie širokorozchodnej železnice má priniesť pre Slovensko samé pozitíva. Ide podľa neho o strategický projekt, ktorý by spájal Áziu a Európu alternatívnou cestou popri vodnej doprave.

Projekt však dlhodobo kritizujú opoziční politici s argumentom, že východ Slovenska príde o stovky pracovných miest v subregióne Čierna nad Tisou, Veľké Kapušany, Kráľovský Chlmec.

SkryťVypnúť reklamu

Šéf Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo (IDH) Ondrej Matej, ktorý je členom SDKÚ-DS a v minulosti radil aj bývalej premiérke Ivete Radičovej, upozorňuje, že pre Slovensko by bolo najlepšie zastaviť prípravu štúdie, nepokračovať v projekte a ísť vlastnou cestou.

Širokorozchodná

Prekladisko, ktoré sa rozprestiera v susedstve košického U.S. Steelu na 27 hektároch, slúži na prekládku tovaru z Ukrajiny a Ruska.

Prekladisko tovarov pri Košiciach je v neistote.


Súvisiace témy: Vlaky
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (19. 5. 2025)
USD 1.119
AUD 1.746
CZK 24.936
JPY 163.050
CAD 1.564
GBP 0.843
HUF 403.050
PLN 4.260
CHF 0.938
SEK 10.933

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Kam smerujú peniaze bohatých?
  3. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  6. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  7. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  8. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  1. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  2. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  3. Kam smerujú peniaze bohatých?
  4. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  6. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  7. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  8. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 15 933
  2. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 050
  3. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 4 284
  4. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 4 227
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 3 960
  6. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas? 2 591
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 406
  8. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody 2 332
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 665
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 12 412
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 619
  4. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 422
  5. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 7 921
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 7 699
  7. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 567
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 430
  1. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  2. Tupou Ceruzou: Krížovka
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  4. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  5. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  6. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  8. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Šéf spoločnosti InoBat Marián Boček.

Batéria by mala mať rýchlejšie nabíjanie.


TASR
Ilustračné foto

Ceny energií klesli.


TASR
Ilustračné foto.

Ak PS odmieta umožniť ľuďom slobodne sa rozhodnúť, tak nesleduje záujem ľudí, tvrdí ministerstvo.


TASR 2
Montáž automobilov vo výrobnej hale spoločnosti Kia Slovakia v   Tepličke nad Váhom pri Žiline.

Oživenie exportu sa spomaľuje v dôsledku priamych a nepriamych účinkov zvýšeného globálneho protekcionizmu.


TASR 2
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 27 665
  2. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 12 412
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 8 619
  4. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 8 422
  5. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 7 921
  6. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 7 699
  7. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 7 567
  8. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 6 430
  1. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  2. Tupou Ceruzou: Krížovka
  3. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť?
  4. Roman Kebísek: Láska mladej Timravy k dvom bratom
  5. Radko Mačuha: Cintula chcel Fica zavraždiť, pretože chce Mier.
  6. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  8. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
SkryťZatvoriť reklamu