Absolventi stredných škôl, ktorí sa nedostali na vysokú školu a nenašli si prácu, sa mali zaregistrovať na úrad práce do siedmeho septembra.
Vedeli ste?
Absolvent a úrad práce
Absolvent predkladá úradu práce:
- žiadosť o zaradenie do evidencie uchádzačov,
- platný občiansky preukaz,
- kópiu dokladu o najvyššom dosiahnutom vzdelaní /maturitné vysvedčenie, diplom,
- potvrdenie o čase štúdia vydané školou,
- vyhlásenie o (ne)podaní prihlášky na vysokoškolské štúdium I. stupňa, II. stupňa, III. stupňa.
Absolventovi nárok na dávku v nezamestnanosti nevzniká.
Kto tak urobil, nemusí nič riešiť so zdravotnou poisťovňou. Úrad práce ho totiž zapíše do evidencie nezamestnaných od prvého septembra. A štát zaňho zaplatí poistku.
Zaplatíte si sami
Ak to niektorí stredoškolskí absolventi nestihli, musia si za september zaplatiť zdravotné poistenie sami. Vysokoškolskí absolventi sa mali prihlásiť do evidencie najneskôr sedem dní po štátniciach.
Ak sa absolvent z nejakého dôvodu nezahlási na úrad práce, bude si musieť odvádzať zdravotné poistenie.
Platí to aj pre tých, ktorých prijali na diaľkové štúdium na vysokej škole. Diaľkoví študenti nemajú povinnosť zahlásiť sa do evidencie nezamestnaných. „Zdravotné poistenie si však budú musieť uhradiť na vlastné náklady,“ vysvetľuje Veronika Černá z ústredia práce.
Neplatili poistné, nedostanú dávku
Absolventi školy nemajú nárok na dávku v nezamestnanosti. Nespĺňajú totiž podmienku odvádzania poistného na poistenie v nezamestnanosti do Sociálnej poisťovne.
Za istých okolností majú nárok na sociálne dávky, ale len v prípade, že príjem domácnosti nedosahuje ani sumu životného minima na jednotlivých členov domácnosti. Ak teda žije absolvent s rodičmi a tí pracujú, s pravdepodobnosťou nebude mať nárok na dávku v hmotnej núdzi.