BRATISLAVA. Súkromný vlakový dopravca RegioJet ponúkol vláde SR výhodnejšie prevádzkovanie všetkých rýchlikov na hlavnej domácej trati medzi Bratislavou a Košicami.
Ako vo štvrtok informovala spoločnosť, zachovala by pritom súčasný nezmenený rozsah rýchlikov a regulované cestovné pri nižšej dotačnej náročnosti pre štát.
RegioJet tvrdí, že očakávaný pozitívny prínos zmeny v podobe zvýšeného komfortu a väčšej pridanej hodnoty potvrdili aj nezávislí odborníci na železničnú osobnú dopravu.
Doterajšie pôsobenie RegioJetu na trati Bratislava - Komárno je podľa dopravcu vnímané pozitívne.
Chce diskusiu
"Dlhodobo komunikujeme záujem rozširovať naše podnikanie v železničnej osobnej doprave," povedal majiteľ holdingu Student Agency (jeho súčasťou je aj RegioJet) Radim Jančura.
Na uvedenú ponuku podľa neho nemajú zatiaľ oficiálnu písomnú odpoveď. "Dúfam, že sa podarí zaujať a dostaneme priestor na diskusiu. Zásadne robíme veci inak než doterajší dominantní dopravcovia. Snažíme sa o to, aby sa u nás cestujúci cítili pohodlne a vyhľadávali práve našu dopravu," dodal Jančura.
Ministerstvo dopravy tvrdí, že ponuku spoločnosti RegioJet má nateraz len vo všeobecnej rovine, bez akýchkoľvek podrobností. "Ponuka napríklad nedáva žiadne garancie zachovania všetkých vlakov, ktoré sú v súčasnosti na uvedenej trase a ani spôsob, akým by sa RegioJet zaviazal k takejto preprave," povedal pre TASR hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
Štát preto podľa jeho slov za takýchto podmienok nemôže v mene cestujúcej verejnosti vstupovať do neistoty a hazardovať so zachovaním takých spojov, ktoré sú previazané napríklad na rannú dochádzku do zamestnania, alebo na večerný odvoz domov.
Zatiaľ jazdí štátna firma
Takmer všetky dotované vlaky vo verejnom záujme, teda na objednávku ministerstva dopravy, v súčasnosti prevádzkuje štátna Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. (ZSSK). Výnimkou je len spojenie z Bratislavy do Komárna, ktoré prevádzkuje s podporou štátu práve RegioJet. Prevádzku vlakov IC medzi Bratislavou a Košicami financuje ZSSK na vlastné náklady, čiže bez dotácií.
Podobne bez podpory štátu bude RegioJet prevádzkovať od 14. decembra tri páry vlakov denne na trati Bratislava - Košice a späť. Navyše predĺži doterajšie spojenie Praha - Žilina až do Košíc a pridá aj linku Praha - Martin.
Spoločnosť už dostala súhlas na ich prevádzku od Železníc Slovenskej republiky a vyhlásila výberové konania na personál. Z Prahy do Košíc bude od polovice decembra jazdiť aj ďalší privátny vlakový prepravca Leo Express.