Deviataci a ôsmaci majú 14, respektíve 15 rokov, čo je vek, v ktorom môžu citlivo reagovať na nešťastné udalosti a okolnosti. Nemusí ísť hneď o smrť v rodine, stačí aj oveľa bežnejší rozvod rodičov a žiak stráca koncentráciu, motiváciu, ťažšie si pamätá učivo.
Docentka Tatiana Taročková z katedry psychológie Filozofickej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave si myslí, že takéto náhle situácie môže ovplyvniť výkon detí v škole.
Zákonný zástupca dieťaťa by mal v takýchto prípadoch vyhľadať odbornú psychologickú pomoc pre svoje dieťa a psychológ by mal poslať odbornú správu na riaditeľstvo príslušnej školy.
Psychologička Dagmar Kopčanová zastáva názor, že vo vážnych a odôvodnených prípadoch by školy mali brať do úvahy príčiny zhoršeného prospechu dieťaťa. Podľa nej treba odlíšiť, či zhoršený prospech dieťaťa bol dôsledkom jeho psychickej indispozície, traumy z úrazu a podobne, alebo či si len nezľahčuje situáciu.
„Niektorých žiakov prestával prospech zaujímať prijatím na stredné školy a reagovali tým, že sa prestávali učiť,“ vychádza z osobných skúseností školská psychologička.