BRATISLAVA. Košická železničná stanica je jednou z najväčších na Slovensku. Je v nej dosť miesta na potraviny, drogériu i trafiku.
Napriek tomu tu český dopravca RegioJet zatiaľ nemá miesto, kde by mohol predávať lístky na svoje žlté vlaky, ktoré už tento víkend začne vypravovať do Prahy a od decembra i do Bratislavy.
Zdanlivo banálny spor o jedno okienko pritom môže prerásť do právnych ťahaníc.
RegioJet totiž hrozí, že keď nedostane adekvátne priestory, môže vymáhať ušlý zisk od majiteľa budovy – štátnej firmy Železnice Slovenskej republiky (ŽSR).
„Na Slovensku si viac než deväťdesiat percent cestujúcich kupuje lístok na stanici. Peniaze, o ktoré by sme týmto spôsobom prišli, by sme museli vyžadovať od majiteľa infraštruktúry, ktorý nám neposkytol férové priestory,“ hovorí majiteľ RegioJetu Radim Jančura.
Dodáva, že miesto na predaj lístkov mu chýba aj v Prešove, kde chce získavať cestujúcich na prestup v Kysaku.
„Ide o najdôležitejšie mestá na trase. Ak tu nebudeme môcť predávať lístky, škoda sa bude počítať v miliónoch eur,“ podotýka.
Absurdná požiadavka?
Zástupcovia ŽSR tvrdia, že sa situáciu snažia riešiť. „Hľadáme možnosti, ako uspokojiť požiadavky RegioJetu,“ vraví hovorkyňa Martina Pavliková.
V spore ide o to, aby súkromný dopravca mohol predávať lístky na mieste, ktoré majú cestujúci na očiach a kam už sú zvyknutí chodiť.
Na košickej stanici si Jančura vyhliadol priestory zákazníckeho centra, ktoré má prenajaté jeho budúci konkurent Železničná spoločnosť Slovensko. Tá na mieste obsluhuje deväť okienok, ktoré si navyše nechala v minulých rokoch zmodernizovať.
„Železničnej spoločnosti sme navrhli, že by sme niektorú z jej pokladníc prevzali a doplatili časť investovaných nákladov,“ vysvetľuje Jančura.
Železničná spoločnosť však považuje návrh za nezmyselný.