Za rok najnavštevovanejšia európska atrakcia prerobila vyše sto miliónov eur.
PARÍŽ, TEL AVIV. Parížsky Disneyland má veľké finančné problémy. Zachrániť by ho mala finančná injekcia od jeho materskej americkej spoločnosti.
Miliardu eur chce americký Disney napumpovať do parku, ktorý bol podľa niektorých názorov od začiatku katastrofou.
Otvorili ho v roku 1992 za protestov rozhorčených francúzskych médií, ktoré hovorili o "kultúrnom Černobyli".
Parížsky Disneyland navštívilo ročne až 16 miliónov ľudí. Aj keď najlacnejšia detská vstupenka stojí 60 eur, zábavný park už roky vyrába straty a nutne potrebuje finančné injekcie.
Stratový podnik
Od začiatku prevádzky sa potýkal s finančnými problémami a málokedy bol v čiernych číslach. Podľa odborníkov vytvoril od otvorenia v roku 1992 zhruba 55-tisíc nových pracovných miest, zo začiatku však zíval prázdnotou a nakopil dlhy. Plniť sa začal až po zavedení výrazných zliav a masívnej reklamy.
Stále je však najnavštevovanejšou európskou atrakciou a ročne do neho prípade viac návštevníkov ako do Louvre a Eiffelovu vežu dohromady.
Návštev však ubúda. Krízové obdobie sa prejavilo aj na fungovaní parížskej atrakcie. Počet návštevníkov sa znížil z kedysi 16 na vlaňajších zhruba 14 miliónov.
Spoločnosť Euro Disney je roky v červených číslach a ťažia ju dlhy na úrovni zhruba 1,75 mld. eur. Strata sa v poslednom obchodnom roku, ktorý skončil v septembri mala vyšplhať na 110 až 120 miliónov eur, plánovaných bolo iba 78 miliónov.
Kritici hovoria, že európsky Disneyland zaspal na vavrínoch a urobil málo pre to, aby pritiahol novú generáciu detských zákazníkov a ich rodičov.
"Ľudia sú dnes sofistikovanejší. Viac sa zaujímajú o to, ako a na čo minú svoje peniaze a ako strávia svoj čas," povedal AFP prvý riaditeľ parížskeho Disneylandu Pierre-Yves Gerbeau.
Finančné problémy sa začali prejavovať aj na stave parku. Ľudia si všimli zanedbané trávniky, ošarpané nefungujúce atrakcie, uzatvorené častí parku aj to, že hotely pre hostí by už potrebovali rekonštrukciu.
Návštevníci okrem toho kritizovali slabý zákaznícky servis či problémy s dopravou po parku. Napriek tomu vznikla online petícia na záchranu európskeho Disneylandu, ktorú podpísalo niekoľko tisícok ľudí.
Záchrana spoza oceána
Americká matka Walt Disney Company sa teraz rozhodla zachrániť európsky osud Macka Pufa, Myšiaka Mickeyho alebo potkana, ktorý vie variť najlepšie ratatouille. Záchranný balík za niekoľko miliárd eur by mal zachrániť európsku dcéru pred bankrotom.
Až 420 miliónov eur dostane Euro Disney v hotovosti na nové investície, ďalších 600 miliónov pripadne na odpustenie dlhov, ktoré má európska pobočka voči svojej americkej matke. Tie by sa mali kapitalizovať na zvýšenie vkladu kalifornskej centrály.
Zvyšok dlhov sa má reštrukturalizovať a odložiť splatnosť na rok 2024. Kapitalizovaním dlhov sa zvýši teraz 40-percentný podiel Walt Disney na európskej dcére.
Aký vysoký bude, závisí od rozhodnutia druhého najväčšieho akcionára, saudsko-arabského princa Al Walída bin Talála, ktorý drží desať percent.
Bolo nám jasné, že musíme vyriešiť naše slabé miesto – vysokú zadlženosť, hovorí finančný šéf Euro Disney Mark Stead pre nemecký denník Die Welt.
Aby totiž dokázal prilákať nových a nových zákazníkov, musí zábavný park stále investovať do oboch svojich areálov v Marne-la-Vallée pri Paríži a priľahlých hotelov.
Otvorenie najnovšej atrakcie Ratatouille v júli tohto roka si napríklad vyžiadalo investície za 200 miliónov eur.