Slovenská pošta zaviedla prvé elektroskútre. Ak sa osvedčia, chce v nákupoch pokračovať.
BRATISLAVA. Elektrický skúter značky Piaggio sa navonok nelíši od svojich benzínových kolegov. Zásadný rozdiel nastáva až pri jeho jazde – namiesto vrčania motora počuť len mierne bzučanie.
Deväť takýchto skútrov si nedávno osedlali slovenskí poštári, aby na nich rozvážali listy či zloženky.
„Využívame ich na doručovanie zásielok na kratšie vzdialenosti predovšetkým v menších obciach,“ uvádza hovorkyňa Slovenskej pošty Stanislava Pondelová.
Firma podľa nej testovala skútre od štyroch výrobcov, aby sa nakoniec rozhodla pre talianske Piaggio. Stala sa tým jednou z prvých štátnych inštitúcií na Slovensku, ktorá začala využívať skútre na elektrický pohon.
Ich výhodami sú napríklad nulové exhaláty a a lacnejšia prevádzka. Nevýhodou je cena – obstaranie deviatich skútrov aj so servisom vyšlo štát na 65-tisíc eur. Bežné skútre by stáli sotva tretinu.
Pošta sa v najbližšom čase rozhodne, či do elektrickej alternatívy investuje aj v budúcnosti. „Vyhodnocujeme výhody prevádzky elektroskútrov. Keď budú výsledky pozitívne, zvážime nákup ďalších,“ dodáva hovorkyňa.
Cena výkon
Vozidlá s elektrickým pohonom sú na tunajších cestách raritou – oficiálne ich je na Slovensku registrovaných len niekoľko desiatok.
K rozvoju podobných noviniek vo svete prispievajú práve štátne nákupy. Priekopníkom sa stala napríklad francúzska pošta, ktorá už v roku 2007 prišla s plánom nakúpiť od domácich výrobcov desaťtisíc elektromobilov.
Slovenské štátne inštitúcie sú oveľa opatrnejšie: okrem pošty začalo s pokusnými jazdami ministerstvo vnútra. Jeho šéf Robert Kaliňák na jar prevzal na testovanie elektromobil vyrábaný bratislavským Volkswagenom.
Hoci sa jeho testy neskončili, Kaliňákovo ministerstvo už má o ďalšom postupe jasno.