[content type="longread-pos" pos="full"]
[/content]

[content type="longread-pos" pos="left"]
Autor:
[/content]
Originálne, výrazné, jednoznačné a ľahko zapamätateľné. Také by malo byť meno nákupného centra. Aby sa zákazníkom hneď vybavilo v mysli.
Aby si ho s menami konkurenčných centier nemýlili. A aby mali aspoň matnú predstavu, čo jeho meno znamená.
Časy, keď nehralo veľkú rolu pomenovanie miesta na nákupy, kde rodiny často prežijú aspoň časť víkendu, sú preč. Pred pätnástimi rokmi malo šancu na úspech akékoľvek nové väčšie obchodné centrum, ktoré na Slovensku vyrástlo.
Nemalo veľa konkurentov, ľudia doň chodili preto, že ponúklo iný štýl nakupovania, a tiež preto, že prilákalo nové, zo zahraničia známe značky.
Keď pred štrnástimi rokmi otvárali v Bratislave nákupné centrum Polus City Center, nad jeho menom príliš nepremýšľali. Pomenovali ho po vtedy už úspešnom väčšom projekte v Budapešti. Gábor Zászlós zo spoločnosti TriGranit, ktorý pri zrode tohto centra stál, tvrdí, že by v tom čase zrejme uspeli asi s akýmkoľvek názvom.
„Rolu zohral psychologický aspekt – prišli sme na Slovensko s niečím, čo tu vtedy nebolo a vyplnili dieru na trhu. Ale pravda je, že projekt vrátane mena bol taký novátorský, že nebolo jasné, ako ho ľudia prijmú,“ spomína Zászlós. Je mu jasné, že ak by obdobné nákupné centrum stavali v inom meste Slovenska teraz, iste by meno preň skúmali viac než pred rokmi.

Pripomínajú si minulosť
Mnohí z veľkých nasledovníkov Polusu sa už pri hľadaní mena inšpirovali regiónom, kde sa usídlili. Aj keď často použili pôvodné, historické názvy, obyvatelia si ne rýchlo zvykli - spájali sa totiž s lokalitou, v ktorej žijú a chodia na nákupy.
Nech už to bolo obchodné centrum Cassovia pomenované po niekdajšom názve východoslovenskej metropoly, Laugaricio v Trenčíne pripomínajúci osadu na území dnešného mesta i rímsky nápis na skale pod jeho hradom alebo Danubia v Bratislave odvodené od rieky Dunaj či žilinské centrum Atrium Dubeň, ktoré prevzalo meno po kopci nad Žilinou.
„Lokálne mená a kultúrne väzby na región majú pri výbere mena svoj význam“, vraví Zászlós. Je presvedčený, že obyvatelia, s ktorých nákupmi centrum ráta, citlivo vnímajú, či developer, či už prišiel z Holandska, Dánska, či z inej krajiny, zohľadnil pri výbere mena historické väzby na lokalitu, kde centrum vybuduje.
A mnohí developeri si to uvedomujú, prepojiť cez meno nové obchodné centrum s lokalitou sa snažia aj dnes, keď sa už mapa nákupných možností zahustila.