Germanwings zatiaľ do Bratislavy nelieta, aj keď si tu pre desiatimi rokmi plánoval vytvoriť tretiu európsku základňu.
KOLÍN N/R, BRATISLAVA. Nemecká letecká spoločnosť Lufthansa plánuje reštartovať svoju divíziu lacných regionálnych letov. Oblasť, v ktorej jej silno konkurujú írsky Ryanair a britský EasyJet jej zatiaľ prináša vysoké straty.
Nízkonákladové letecké linky Lufthansy by sa mali od 1. januára 2015 zlúčiť pod kontrolu jednej spoločnosti, ktorá vznikne z dcéry Lufthansy Germanwings so sídlom v Kolíne nad Rýnom, píše nemecká agentúra DPA.
Minulý týždeň o tom rozhodla dozorná rada najväčšej leteckej spoločnosti v Európe. Okrem Kolína sa ešte uvažovalo nad sídlom firmy v Berlíne alebo Düsseldorfe. Ako sa nová letecká spoločnosť bude nazývať, sa má rozhodnúť v najbližších mesiacoch.
Európska sieť
Jej úlohou bude prevádzkovať priame lety najmä medzi nemeckými mestami a do európskych destinácií. Prevezme teda aj niektoré doterajšie lety Lufthansy.
Výnimkou budú prestupné zámorské megaletiská Frankfurt nad Mohanom a Mníchov, z ktorých bude lietať priamo Lufthansa.
Nová nízkonákladová značka bude používať nielen lietadlá dnešnej firmy Germanwings, ale aj jej sestry Eurowings. Mala by teda mať k dispozícii viac ako 90 menších airbusov a počas prvého roka plánuje prepraviť 18 miliónov cestujúcich.
Nová značka ostane súčasťou skupiny Lufthansa Airline Alliance, čo by malo byť zárukou kvality prepravy, povedal pre DPA predseda predstavenstva Christoph Franz. Podľa neho poskytuje napojenie jednotlivých priamych liniek veľký potenciál zlepšenia efektivity. Pod jednou firmou by sa mala táto oblasť stať znova ziskovou.
Bratislava nie je v ponuke
Germanwings už ohlásila niekoľko nových liniek, napríklad z Kolína do cyperskej Larnaky. Veľa nových spojení tento rok pribudlo z Düsseldorfu, od októbra sa lieta napríklad aj do Viedne, Moskvy, od novembra do Ríma a od januára aj do Zürichu. Ďalšie by mali pridať od jari.
Spoločnosť svojou sieťou pokrýva veľkú časť Európy i letiská v Severnej Afrike, Turecku, či Izraeli. Na Slovensko zatiaľ nelieta, aj keď má linky na viacero letísk v jeho okolí.
Pristáva napríklad v poľských Katoviciach, Krakove, či Wroclawi, v Maďarsku lieta do Budapešti a Hévízu pri Balatone, Prahy, či viacerých rakúskych miest vrátane Viedne. V ponuke má aj kosovskú Prištinu, albánsku Tiranu, Sarajevo v Bosne, či Marakéš v Maroku.
Pred desiatimi rokmi pritom Germanwings uvažoval o zriadení svojej tretej základne v Bratislave popri Kolíne a Stuttgarte. Dôvodom mali byť aj nižšie letiskové poplatky. S bratislavským letiskom sa firma nakoniec nedohodla.
Nízkonákladové platy
Obavy zo zmien majú odbory, ktoré sa bránia výrazne nižšej úrovni platov u lacnejšej značky v porovnaní s Lufthansou. Platy personálu v lietadlách by mali byť podľa odhadov odborov vo firme Germanwings zhruba o 40 percent nižšie.
Do lacnej divízie by sa malo podľa plánov presunúť zhruba dvetisíc z 18-tisíc letušiek a stewardov nemeckej firmy. Napriek nižším platom by však mali naďalej ostať zamestnancami Lufthansy.
Očakáva sa aj konflikt so odborovým združením Cockpit (VC), ktoré zastupuje pilotov. V minulosti zásadne odmietli nasadenie pilotov v dcérskej spoločnosti za iných finančných podmienok.