BRATISLAVA. Mliekarne ho plnili do sáčku, čo sa občas cestou z obchodu roztrhol. Keď sa aj sáčkové mlieko donieslo bez ujmy, bolo ho treba rýchlo vypiť, pretože vydržalo len pár dní.
Napriek tomu ho pred vyše 25 rokmi kupovala väčšina domácností: bolo lacné a veľký výber v sortimente mlieka ani nebol.
Hoci bolo mlieko v polyetylénovom sáčku jedným zo symbolov niekdajšej doby, ani po rokoch ho z predajní úplne nevytlačili konkurenti v modernejších typoch obalov s dlhšou trvanlivosťou. Mlieko v litrovom sáčku totiž stále ponúka väčšina veľkých reťazcov u nás.
V chladiacich pultoch mu držia miesto napriek tomu, že tvorí malú časť celkového predaja, pretože väčšina ľudí kupuje trvanlivé polotučné mlieko.
Billa odhadla podiel sáčkového mlieka do päť percent, COOP Jednota tvrdí, že nejde o veľké množstvá.
„Ale je okruh zákazníkov, pre ktorých je čerstvé mlieko v sáčku súčasťou bežného nákupného košíka,“ dodal predseda predstavenstva COOP Jednota Slovensko Gabriel Csollár.
Automaty na mlieko bojujú o prežitie, v Bratislave zostali už len štyriČítajte
Zvyk aj odlišná chuť
Do nákupných košíkov mieri práve toto mlieko z niekoľkých dôvodov. Jedným z nich je zvyk. „Časť zákazníkov sa vracia k tomuto baleniu mlieka z nostalgie,“ vraví Oliver Vališ z reťazca Billa.
Sáčkové mlieko je z pohľadu obalu pre mnohých ľudí spomienkou, priznal Stanislav Voskár, predseda predstavenstva mliekarne Milsy, ktorá zásobuje týmto čerstvým mliekom štyri reťazce. „Je to výrobok skôr staršej generácie,“ dodal.
Najmä jej sa chcú predajom obchody prispôsobiť aj podľa analytika obchodu Ľubomíra Drahovského: „Je za tým snaha osloviť ľudí, ktorí preferujú to, s čím mali dobré skúsenosti, vedia s tým mliekom narábať a skladovať ho.“
No mnohí zákazníci si uvedomujú aj odlišnú chuť a čerstvosť sáčkového mlieka. „Predpokladáme, že sa preň rozhodujú aj pre jeho vlastnosti a chuť,“ vraví Csollár.