Rozbieham internetový obchod. Firma, ktorú som si vybrala ako tvorcu webstránky, však mešká s odovzdaním diela už tri mesiace. Pričom neodstránila ani všetky vady, ktoré som im avizovala. Ako mám postupovať, aby som neprišla o peniaze, ani o funkčnú internetovú stránku?
V prípade, že dielo (internetová stránka a internetový obchod) nie je funkčné, respektíve nezodpovedá zmluvne dohodnutým požiadavkám, je vadne vykonané. Objednávateľ v tomto prípade nemá povinnosť ho prevziať.
Pokiaľ už bolo prevzaté, vznikajú objednávateľovi nároky z vád diela v závislosti od toho, či predmetné porušenie predstavuje podstatné porušenie zmluvy, alebo nie.
Podstatné porušenie zmluvy je dané, pokiaľ ak strana porušujúca zmluvu vedela v čase uzatvorenia zmluvy alebo v tomto čase bolo rozumné predvídať s prihliadnutím na účel zmluvy, ktorý vyplynul z jej obsahu alebo z okolností, za ktorých bola uzavretá, že druhá strana nebude mať záujem na plnení povinností pri takom porušení zmluvy.
Za podstatné porušenie zmluvy sa teda považuje situácia, keď zmluvná strana v dôsledku porušenia zmluvnej povinnosti druhou zmluvnou stranou stratí záujem na ďalšom plnení zmluvy, pričom túto stratu záujmu bolo možné predvídať už pri uzatváraní zmluvy.
Za porušenie zmluvnej povinnosti sa nepochybne považuje aj dodanie diela so zásadnými vadami. Pri pochybnostiach sa však predpokladá, že porušenie zmluvy nie je podstatné.
Objednávateľ pri vadách diela, ktoré spôsobujú podstatné porušenie zmluvy môže požadovať dodanie náhradného diela alebo dodanie chýbajúcich častí diela. Môže požadovať odstránenie vád diela opravou alebo primeranú zľavu z ceny diela. Tiež môže odstúpiť od zmluvy.
Voľba medzi týmito nárokmi patrí vždy objednávateľovi. Avšak pre túto voľbu platia nasledujúce pravidlá:
objednávateľ musí zhotoviteľovi oznámiť, že dielo vykazuje vady, a to bezodkladne po prevzatí diela.
objednávateľ musí zhotoviteľovi oznámiť svoju voľbu, ktorým z hore uvedených spôsobov chce situáciu s vadným dielom vyriešiť (túto voľbu musí objednávateľ zhotoviteľovi oznámiť spolu s oznámením o vadách).
V prípade, že vady diela nepredstavujú podstatné porušenie zmluvy, tak objednávateľ sa voči zhotoviteľovi môže domáhať odstránenie vád alebo zľavy z dohodnutej ceny.
Lehotu na odstránenie vád určuje objednávateľ, avšak táto lehota musí byť primeraná. To znamená, že zhotoviteľ musí byť objektívne schopný v danej lehote vytýkané vady diela odstrániť.
V prípade, ak objednávateľ poskytne zhotoviteľovi primeranú lehotu na odstránenie vád a zhotoviteľ ich v tejto lehote neodstráni, tak objednávateľ má aj v tomto prípade právo od zmluvy odstúpiť.
Objednávateľ musí však na túto možnosť zhotoviteľa upozorniť pri určení lehoty na odstránenie vád.
V každom prípade však platí, že úspešné domáhanie sa nárokov z vád diela je možné len v prípade, pokiaľ objednávateľ zariadil prehliadku diela po jeho odovzdaní bez zbytočného odkladu po jeho odovzdaní a vady oznámil zhotoviteľovi bez zbytočného odkladu potom, čo ich zistil alebo pri vynaložení odbornej starostlivosti zistiť mal.
Pri skúmaní zodpovednosti za vady je tiež nevyhnutné určiť či vady nevznikli v dôsledku porušenia povinností objednávateľa, napríklad nevhodnými pokynmi. V takomto prípade by bola možnosť vyvodenia zodpovednosti voči objednávateľovi obmedzená respektíve vylúčená.