Nahradené vlastným článkom 13.11.2014 o 12:00Nemajú tu čo hľadať, hovorí primátor Nitry Dvonč o autobusoch RegioJetuRegioJet uvažuje aj nad rýchlikom do Banskej Bystrice
Firma, ktorá má na Slovensku železničnú linku i medzinárodné autobusové linky, ide do vnútroštátnej vlakovej a autobusovej dopravy.
BRATISLAVA. Česká spoločnosť RegioJet z holdingu Student Agency chcela koncom októbra spustiť diaľkovú autobusovú linku Bratislava - Nitra - Banská Bystrica.
Zavádzala by ju s extrémne nízkymi cenami. Do Nitry by jazdila každú hodinu, do Banskej Bystrice raz za dve hodiny. Celkovo by išlo o 14 spojov jedným smerom.
Plánované tarify signalizujú cenovú vojnu. Jednosmerný lístok kúpený cez internet má stáť z Bratislavy do Nitry alebo opačne dve eurá, do Banskej Bystrice i opačne päť.
Ak si ho cestujúci kúpi priamo v autobuse, cena bude dvojnásobná. Detské, študentské a dôchodcovské lístky majú byť o niečo lacnejšie.
RegioJet
Diaľkové linky
Bratislava – Nitra 28x denne, z toho každý druhý spoj ide až do Banskej Bystrice,
autobusy ponúkajú klimatizáciu, toaletu, bezplatný internet, tlač a teplé nápoje, v každom autobuse je stevardka,
Bratislava – Nitra 75 minút,
Bratislava – Banská Bystrica cez Nitru za 180 minút.
Linka nebude zastavovať v iných mestách, cesta z hlavného mesta do Nitry tak potrvá hodinu a štvrť, do Bystrice príde autobus za tri hodiny.
Opletačky na úradoch
RegioJet podal podľa jeho šéfa Radima Jančuru žiadosť o licenciu už koncom augusta, doteraz ju však nedostal.
Bratislavský samosprávny kraj (BSK) sa v odmietnutí odvoláva na nesúhlas Nitrianskeho kraja (NSK). Ten dôvodí, že sa proti novej linke postavilo mesto Nitra. Prednosta Mestského úradu Igor Kršiak tvrdí, že o tom nevie. Mesto je zato, aby licenciu dostal každý, kto má záujem.
Pôvodne NSK súhlas dal, neskôr však názor zmenil. Mohlo by to súvisieť s ochranou terajších dopravcov, nitrianskych firiem Turancar a Arriva. Obaja pre NSK jazdia aj na dotovaných prímestských linkách.
Obaja konkurenti prevádzkujú aj diaľkovú linku Bratislava - Nitra spolu s bratislavským Slovak Lines. Nový hráč by im teda mohol odlákať klientov. Ak ich dotlačí k nižším cenám, bude im ukrajovať zo ziskov. Turancar jazdí z Bratislavy do Nitry za 4,60 a do Bystrice za 11,50 eura.
Jančura za byrokraciou vidí snahu krajov nepustiť po dohode s autobusovými spoločnosťami na trasu konkurenta. Vedenie BSK vrátane župana Pavla Freša podozrieva z klientelizmu.
Obmedzenie konkurencie
Tvrdí, že zástupcovia kraja sa za prítomnosti vysokého úradníka ministerstva dopravy stretli s predstaviteľmi konkurenčných spoločností a dohodli sa, ako vstupu RegioJetu na trh zabrániť.
Diaľkové autobusové linky sú nedotované, voľný trh umožňuje súťažiť viacerým firmám. „Vieme, že licenciu musíme dostať, taký je zákon,“ vraví Jančura. Licenciu žiada i v Banskej Bystrici.
BSK doručil znalecký posudok, podľa neho kraj konal v rozpore so zákonom. Ten tvrdí, že môže vydať licenciu len so súhlasom všetkých dotknutých krajov.
Hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa dopĺňa, že dopravca sa proti rozhodnutiu môže odvolať na ministerstvo, to potom zaujme stanovisko. V podobnom prípade Najvyšší súd v roku 2008 rozhodol v prospech dopravcu.