DÜSSELDORF. Spoločnosť Yi-Ko Holding, najväčšia nemecká franšíza značky Burger King, plánuje drastické zmeny. Spoločník Ergün Yildiz musí definitívne opustiť spoločnosť. Informoval o tom týždenník WirtschaftsWoche.
Yildiz doteraz viedol firmu spoločne s Rusom Alexandrom Kobolovom a tento týždeň odstúpil svoj 50-% podiel ruskému partnerovi.
Kobolov ako výhradný vlastník spoločnosti rokuje s Burger King Europe o možnosti pokračovať v prevádzke reštaurácií. Podnikateľ dúfa, že by ich mohol znova otvoriť ešte tento týždeň.
Yi-Ko je s takmer 90 reštauráciami najväčšou frašízou Burger King v Nemecku a zamestnáva približne 3000 ľudí. Burger King minulý týždeň s okamžitou platnosťou odňal spoločnosti licenciu pre zanedbávanie hygienických predpisov a porušovanie pracovného práva. Zastavil zásobovanie reštaurácií a prostredníctvom súdneho predbežného opatrenia zakázal používanie názvu Burger King. Riaditeľ Yi-Ko Dieter Stummel následne upozornil na hroziaci bankrot, ak sa nepodarí skoré znovuotvorenie reštaurácií.
Burger King sa odmieta vyjadriť k rokovaniam s Yi-Ko. "Zmeny vo vlastníckej štruktúre nateraz nemajú žiadny vplyv na vypovedanie zmluvy," oznámil. Americká sieť rýchleho občerstvenia už pred časom žiadala Yildiza, aby odstúpil z pozície riaditeľa. Keďže neustále zasahoval do operatívnej činnosti, považoval to Burger King za vážny dôvod pre vypovedanie zmluvy a odňatie licencie.
Kolobov si zatiaľ meno nepokazil. Burger King ho považuje za dôležitého partnera, keďže v Rusku prevádzkuje vyše 100 reštaurácií. Rus sa snaží o dohodu, ktorá by umožnila pokračovať v podnikaní v Nemecku. Podľa nemenovaných zdrojov z blízkosti Kolobova však konkurz nie je vylúčený ani po prípadnej dohode, ak sa klienti po medializácii prípadu budú reštauráciám vyhýbať.
Odchod Yildiza je vrcholom dlhotrvajúceho sporu a pravdepodobne posledná šanca pre Yi-Ko. Yildiz je totiž považovaný za hlavnú príčinu problémov. Burger King na jar v roku 2013 predal Yildizovi svoje vlastné reštaurácie zhruba za 100 miliónov eur. Tento krok sa ukázal ako obrovská strategická chyba, keďže Yildiz začal okamžite vypovedať existujúce zmluvy a odvtedy bol neustále na nože so zamestnancami aj odbormi. Takmer každý týždeň sa pracovné súdy zaoberali neoprávnenými výpoveďami alebo nevyplatenými mzdami a Yi-Ko skoro všetky procesy prehral.
Spočiatku Burger King na problémy nereagoval. Až do momentu, keď titulky v tlači nemohol viac ignorovať. Negatívna publicita vyvrcholila reportážou na stanici RTL, v ktorej redaktor vďaka skrytej kamere dokázal vážne hygienické prešľapy.