SME

České dráhy nám požičali dieselové mašiny, pri námraze by sa im hodili

Železničiari priznávajú, že by im návrat požičaných rušňov zo Slovenska pomohol, no kalamitu by neodvrátil.

BRATISLAVA. Snáď najcennejším vozidlom Českých dráh sa pri súčasnom kolapse stali dieselové lokomotívy. Kvôli námraze, ktorá obalila trakčné vedenie, sú často jedinými mašinami schopnými pohybu.

Päť takýchto lokomotív pritom Česi pred niekoľkými týždňami prenajali slovenským železniciam, aby im pomohli zvládať nápor bezplatných cestujúcich.

Hoci mnoho ich vlakov nemá od pondelka kto ťahať, sťahovať požičané rušne domov zatiaľ neplánujú. „V súčasnej chvíli o takomto kroku neuvažujeme,“ potvrdzuje hovorca Českých dráh Petr Šťáhlavský.

SkryťVypnúť reklamu

Päť by im nepomohlo?

Český štátny dopravca poslal v polovici novembra na Slovensko viac než tridsať rokov staré rušne radu 754, známe pod prezývkou „okuliarnik“, ktorá odkazuje na ich čelné sklo v tvare potápačských okuliarov. Za ich prenájom inkasuje denne 1200 eur.

Šťáhlavský však tvrdí, že päť rušňov by dráhy nespasilo.

„Ide o mimoriadnu poveternostnú situáciu. Príspevok piatich lokomotív by bol prirodzene pozitívny, ale zásadne by nezmenil stav, kedy sú blokované desiatky spojov z dôvodu nefunkčnej elektrickej trakcie,“ dodáva hovorca Českých dráh.

Improvizácia na dráhe

Kalamita na českej železnici pokračuje už tretí deň. České dráhy ani v stredu nevypravia množstvo spojov, predovšetkým v stredných Čechách, ale aj v koridore medzi Moravou a Prahou.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavný problémom je, že pri súčasnom počasí pokrýva železničné troleje vrstva ľadu. Elektrické lokomotívy sa tak stávajú nepoužiteľné.

„Ľad bráni toku prúdu do zberača, takže vlak sa vám pri takýchto podmienkach nerozbehne,“ vysvetľuje dopravný expert a bývalý námestník českého ministerstva dopravy Petr Šlegr.

Elektrický rušeň by podľa neho mohol v extrémnych prípadoch vedenie strhnúť. „Tá vrstva ľadu býva totiž nerovnomerná, takže sa zberač môže ľahko zadrhnúť, čo sa už i v niektorých prípadoch stalo,“ vysvetľuje.

„Paradoxne do takýchto podmienok sú najvhodnejšie staršie dieselové rušne a klasické motoráky,“ dodáva Šlegr.

Päť rušňov požičaných na Slovensko by však ani podľa neho príliš Českým dráham nepomohlo.

Koordinácia bola slabá

Problém skôr Šlegr vidí v tom, že sa dráhy príliš nekoordinovali so správcami koľajníc a záchranármi. „Niekde pri Přerove sa stalo, že cestujúci zostali mrznúť vo vagónoch desať hodín. V takejto situácii malo jednoznačne dôjsť k ich evakuácii,“ myslí si Šlegr.

SkryťVypnúť reklamu

Železničiari by si podľa neho mali čo najskôr pripraviť krízové plány na podobné situácie. „Napríklad by si mali ujasniť, z akých tratí presunúť dieselové lokomotívy na hlavné trate, aby nabudúce nemuseli improvizovať,“ dodáva.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  4. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  7. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  8. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  1. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  2. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  3. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  4. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  5. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  6. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  7. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  8. Invázne rastliny ako superpotraviny
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 10 031
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 5 659
  3. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 3 959
  4. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 187
  5. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 468
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 2 037
  7. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 1 905
  8. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 1 571
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Po piatich mesiacov tohto roka zostalo štátu navyše 100 miliónov eur.


TASR
Minister financií Ladislav Kamenický.

Očakáva sa, že štát začne šetriť aj na sebe.


SITA
Oceľová konštrukcia dlhá niekoľko sto metrov pri Kutlíkovej ulici.

Poloha ovplyvňuje nielen komfort bývania, ale aj budúcu hodnotu investície.


TASR

Zbrojárske indexy zarobili v minulom roku až 30%. Oplatí sa ešte investovať, alebo hrozí bublina?


a 1 ďalší
  1. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  2. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  5. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  6. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  7. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  8. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 84 851
  2. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 13 626
  3. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 12 844
  4. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 531
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 8 880
  6. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 8 260
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 312
  8. Věra Tepličková: Gruzínci sú už z obliga, za všetko teraz môžu Plaváková a Šimečka 4 647
  1. Marcel Rebro: Od „dočasného pobytu“ k denacifikácii: dejiny sa opakujú
  2. Post Bellum SK: Keď sa lámal čas a charaktery
  3. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
  4. Věra Tepličková: Maličkosti z temperamentovej poradne:Trump a Putin? Dva absolútne odlišné svety
  5. Marcel Rebro: Putinova "obrana" ruskojazyčných Ukrajincov pred "vyvražďovaním": vyvražďuje ich sám
  6. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná.
  7. Marcel Rebro: Rusofili nás posielajú na ukrajinský front. Ideme. Už zajtra. A radi
  8. Marcel Rebro: Summit na Aljaške: Trumpova show, Putinova propaganda, Ukrajina bokom
SkryťZatvoriť reklamu