SME

Bezplatné cestovanie vyvolalo inváziu nových vlakov

Zahustenie koľajníc novými spojmi má stáť jedenásť miliónov ročne.

Grafikon sa uprostred decembra zahustí.Grafikon sa uprostred decembra zahustí. (Zdroj: SITA)

BRATISLAVA. Ľuďom, ktorí budú cestovať medzi Bratislavou a Žilinou, sa naskytne na slovenské pomery nebývalá možnosť výberu.

Len v poobedňajších hodinách im štátna Železničná spoločnosť Slovensko pridá dva nové vlaky. Vďaka tomu budú môcť cestovať v priemere každých 45 minút.

Polepšia si napríklad aj pasažieri medzi Prešovom a Lipanmi. Tým v pracovných dňoch pribudnú tri páry vlakov.

Zavádzanie týchto a ďalších spojov je súčasťou cestovného poriadku, ktorý začína platiť túto nedeľu. Vďaka nemu sa prvýkrát po dlhom čase slovenské koľajnice výrazne zahustia. „Zatiaľ čo uplynulé roky sa na železnici sekalo, teraz sa trend obracia,“ vysvetľuje generálny riaditeľ Železničnej spoločnosti Pavol Gábor.

SkryťVypnúť reklamu


Kliknite - obrázok zväčšíte.

Vlaky za 11 miliónov

V reči čísel vyzerá situácia nasledovne: Železničná spoločnosť pridá 105 vlakov, čo znamená päťpercentný nárast oproti dnešku.

Nové spoje pribudnú po celom Slovensku, pričom najviac sa zahustí doprava v Bratislavskom a Žilinskom kraji.

Dôvodom je predovšetkým zvýšený počet pasažierov po zavedení bezplatného cestovania pre žiakov a dôchodcov.

Železničiari sa až doteraz vyrovnávali s náporom pripájaním nových vagónov. Nové vlakové spoje už majú priniesť trvalejšie riešenie.

„Dôjde k reálnemu zahusteniu dopravy o nové spoje. Zásadne tak narastie naša kapacita,“ dodal Gábor.

Zavádzanie desiatok spojov má však i svoju cenu. Železničná spoločnosť, ktorá už dnes inkasuje od štátu zhruba 200 miliónov eur ročne, odhaduje, že posilnenie vlakov bude stáť 11 miliónov eur. „Musíme brať do úvahy náklady na elektrinu, naftu, personál aj náklady za použitie infraštruktúry či údržbu vozidiel,“ spresnil Gábor.

SkryťVypnúť reklamu

Železnice už v uplynulých týždňoch museli prijať takmer osemdesiat nových zamestnancov. „Vo vlakoch pribudlo viac práce, preto sme museli posilniť náš vlakový personál. Okrem toho sme prijali niekoľko nových pokladníkov a ľudí do kontaktných centier,“ spresnil riaditeľ.

Aký bude celkový účet za bezplatné jazdy, pritom nie je jasné. Vláda Roberta Fica zatiaľ ponúkla len odhad vo výške „minimálne 13 miliónov eur ročne“. Už len jedenásťmiliónové náklady na nové spoje však ukazujú, že sa politici držali dosť pri zemi.

Sami železničiari o celkových nákladoch zatiaľ nehovoria. „O číslach pre budúci rok hovoriť nemôžeme, najprv s nimi oboznámime dozornú radu,“ dodal Gábor.

Koženky na ústupe

So zvýšeným náporom cestujúcich majú pomôcť aj nové eurovlaky, ktoré pribúdajú na koľajniciach. V súčasnosti štátny prepravca preberá päť elektrických a sedem dieselových súprav.

SkryťVypnúť reklamu

„Tieto súpravy nasadíme v najbližšom čase do prevádzky, aby nahradili viac než tridsaťročné vozne s koženkovými sedadlami,“ hovorí Igor Krško, riaditeľ úseku prevádzky Železničnej spoločnosti Slovensko.

Štátny dopravca od roku 2008 získal štyridsaťštyri nových súprav. Ďalších sedemnásť má ešte pribudnúť.

Nové vlaky vyrábajú vagónky vo Vrútkach a českej Studénke. Náklady na ich obstaranie majú dosiahnuť necelých 400 miliónov eur, pričom väčšinu by mala hradiť Európska únia.

Stĺpček Romana Pataja: Na krku

Veľa nových vlakov teoreticky znamená veľa spokojných zákazníkov a mnoho iných výhod, ale len ak pridávanie spojov nie je dôsledkom škodlivých krokov politikov, ktorí tie existujúce preplnili cestujúcimi zadarmo.

Všetci tí ľudia potom musia chodiť aj v prastarých súpravách, pretože inak by sa nikam neodviezli.

SkryťVypnúť reklamu

Aby nemali pocit, že ich vezú ako dobytok, železnice musia kupovať nové vozne, na ktoré nemajú a eurofondy všetko nepokryjú.

Hľadať v tom celom ekonomický zmysel nemá význam. Stačí, že vládny Smer si našiel biele miesto na trhu s populizmom a chvíľu sa z neho bude snažiť vytlačiť nejaké percentá.

Najhoršie je, že aj keď tie percentá pominú, cena za ich získanie nezmizne spolu so Smerom, ale zostane nám na krku natrvalo.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  2. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  3. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  4. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  5. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  6. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  7. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  8. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  1. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti
  2. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba
  3. Fit-out od M2C: Premena priestorov na kľúč
  4. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život?
  5. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl
  6. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom
  7. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  8. Invázne rastliny ako superpotraviny
  1. Nová Kia Sportage zvládne každé dobrodružstvo aj životný štýl 9 959
  2. Metropola aj more. New York sa dá jednoducho spojiť s Karibikom 5 647
  3. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 4 105
  4. Dovolenka v Egypte: Kde sú pláže pre deti a kde podmorský život? 3 040
  5. Dajte zabrať mozgu. V predaji je nové vydanie Tréningu pamäti 2 458
  6. Úver až do 40 000 € a každý rok nižšia úroková sadzba 1 989
  7. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 1 920
  8. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 1 637
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Zbrojárske indexy zarobili v minulom roku až 30%. Oplatí sa ešte investovať, alebo hrozí bublina?


a 1 ďalší
Minister financií Ladislav Kamenický.

Koaličná rada bude pokračovať v pondelok.


TASR 5
Minister financií Ladislav Kamenický.

Zoznam opatrení, o ktorých sa hovorí pri ďalšej konsolidácii.


74
Historické námestie generála G. Klapku v Komárne.

Väčšina top dlžníkov finančnej správy je napísaná na biele kone z Maďarska a Rumunska.


  1. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  2. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  5. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  6. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  7. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  8. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  1. Martin Fronk: Objavil som kúpalisko za 2 eurá 84 747
  2. Ivan Čáni: Smer SSD sa definitívne sám spláchol na úplné morálne a ľudské dno, odkiaľ sa už nedá vynoriť. 13 609
  3. Martin Kresák: Minimálna mzda 915 €: v Bratislave pohoda, v Gelnici pohroma 12 200
  4. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná. 9 513
  5. Michael Achberger: Supermarketové pasce: 10 "fitness" výrobkov, po ktorých priberáte 8 777
  6. Martin Fronk: Divín: Obec, kde sa sprievodkyne červenajú a umenie visí aj na stenách, nielen vo vzduchu 8 714
  7. Juraj Kumičák: Najväčšia tanková bitka v dejinách 7 284
  8. Věra Tepličková: Gruzínci sú už z obliga, za všetko teraz môžu Plaváková a Šimečka 4 622
  1. Post Bellum SK: Keď sa lámal čas a charaktery
  2. Radko Mačuha: Politika, pred ktorou musia utekať už aj "dezoláti".
  3. Věra Tepličková: Maličkosti z temperamentovej poradne:Trump a Putin? Dva absolútne odlišné svety
  4. Marcel Rebro: Putinova "obrana" ruskojazyčných Ukrajincov pred "vyvražďovaním": vyvražďuje ich sám
  5. Radko Mačuha: Slovenská kultúra musí byť proruská a žiadna iná.
  6. Marcel Rebro: Rusofili nás posielajú na ukrajinský front. Ideme. Už zajtra. A radi
  7. Marcel Rebro: Summit na Aljaške: Trumpova show, Putinova propaganda, Ukrajina bokom
  8. Roman Kebísek: Slovák Pilárik vybudoval r. 1679 v Nemecku kostol pre exulantov. Stojí dosiaľ
SkryťZatvoriť reklamu