Minister dopravy posiela 130 miliónov eur firme s koreňmi na Cypre a spájanej s J&T.
BRATISLAVA. Štát mohol ušetriť daňovým poplatníkom 100 miliónov eur, keby nenastavil súťaž na overovanie platieb mýta pre vopred vytypovaného záujemcu.
S týmto argumentom sa v piatok opoziční poslanci snažili presvedčiť kolegov v parlamente, že by mali za tento tender odvolať ministra dopravy Jána Počiatka.
Vyčítajú mu, že zákazku vo výške približne 130 miliónov eur doprial firme Paywell. Tá vznikla len deň pred termínom na prihlasovanie sa do tendra a je spájaná s J&T.
Návrh na odvolanie Počiatka z funkcie ministra však parlament neschválil.
Za odvolanie po vyše desaťhodinovej diskusii hlasovalo len 46 zo 120 prítomných poslancov.
Vidia paralelu s CT
Sporný tender
Platby mýta cez špeciálne karty, ktoré používajú kamionisti, overuje firma Fleetpay. V Bruseli vyrátali, že na provízii z platieb za mýto na úrovni okolo 7 percent môže zarobiť 143 mil. eur.
Fleetpay, ktorý platby dnes overuje, o zákazku nemusel súťažiť. Keď to Brusel kritizoval, štát sa rozhodol vybrať jeho nástupcu v tendri.
Zadal, že víťaz môže zarobiť najviac 135 mil. eur, mohol teda pýtať maximálne 7-percentnú províziu z mýta. Musel zdokladovať, že počas dvoch rokov spracoval aspoň 100 mil. eur mýtneho ročne.
Firmu Paywell, ktorá vyhrala, založili deň pred termínom na prihlasovanie do súťaže. Potrebné skúsenosti, ktoré mala zdokladovať štátu, si požičala od firmy Fleetpay.
Paywell si za služby pýtal 6,75 % zo spracovaných platieb, to vychádza na okolo 130 mil. eur, ktoré by získal počas 13 rokov.
Národná diaľničná spoločnosť sa s ním pár dní po podpise zmluvy dohodla, že zníži províziu na 6,15 %.
Víťaz sa tak po súťaži, ktorá mala priniesť najlepšiu cenu, vzdal zhruba 10 mil. eur.
K Paywellu sa ako majiteľ hlási Petr Sucharda, ktorý pôsobil v Poštovej banke. Vtedy ju vlastnil Mario Hoffmann, predal ju J&T.
Finančná skupina J&T väzby na tender odmieta.
Víťaz súťaže zinkasuje desiatky miliónov eur za to, že by mal počas 13 rokov overovať platby mýta cez takzvané palivové karty. Týmito kartami platia kamionisti na benzínkach za palivo či mýto.
Paywell si pôvodne vypýtal províziu vo výške 6,75 percenta z každej overenej platby, ale po podpise zmluvy ju po dohode so štátom znížil na 6,15 percenta.
Predchodca Paywellu, firma Fleetpay, ktorá sa dostala k overovaniu platieb bez akejkoľvek súťaže, inkasuje províziu okolo sedem percent.
Banky overujú platby bežnými kartami s províziou okolo jedného percenta.
Preto opozícia hovorí, že štát mohol ušetriť sto miliónov, keby bola provízia pri overovaní platieb mýta okolo jedného percenta. Banky sa však do tendra nehlásili.
Minister dopravy Ján Počiatek povedal, že bankárom nič nebránilo v tom, aby sa tiež uchádzali o túto zákazku.
No Daniel Lipšic zo strany Nova upozornil, že v tomto prípade pri pohľade na podmienky tendra videli, že sú v súťaži neželané a nemôžu ju vyhrať.
Lipšic pritom vidí paralelu s obstaraním predraženého CT prístroja v Piešťanoch. „Prečo sa neprihlásili iní záujemcovia v prípade cétečka? Mohli sa teoreticky prihlásiť, ale vedeli, že nemali šancu,“ povedal Lipšic.
Aj poslanec za KDH Július Brocka porovnával tender na palivové karty s kauzou piešťanského CT, pre ktorú prišlo o funkcie niekoľko politikov.
„Zatiaľ čo pri nej išlo o predraženie vo výške milióna eur, v tendri na overovateľa platieb mýta by daňoví poplatníci preplatili sto miliónov eur. To je stonásobne väčší škandál,“ dodal Brocka.
Cyprus bohatne
Korene firmy, ktorá megazákazku získala, siahajú až na Cyprus. Tam sídli spoločnosť Evock Limited. Má v portfóliu firmu SVK Distribution, ktorá vlastní firmu Cromwell. Tá je jediným akcionárom víťazného Paywellu. Skúsenosti a referencie, ktoré musel Paywell predložiť, aby v súťaži uspel, si požičal od Fleetpayu.
Štatutári Cromwellu a Paywellu sa často chvália tým, že prilákali do svojich štruktúr finančníkov z J&T. Cyperská schránka navyše sídli na adrese, kde je registrovaných viac firiem z portfólia J&T, tvrdí poslanec KDH Pavol Zajac.
Počiatek tvrdí, že tender je úplne v poriadku a nikto sa ani len neozval s námietkou, že by mu niekto bránil uchádzať sa o milióny z overovania platieb za mýto. Sám ju dal pre istotu skontrolovať Úradu pre verejné obstarávanie.
Jeho politickí kolegovia ho v parlamente obhajovali. Ľuboš Blaha zo Smeru prirovnal reči opozičných poslancov ku konšpiračným teóriám.
„Za všetko môžu mimozemšťania, takže ktovie, či pán Počiatek má ľudský pôvod,“ vyhlásil Blaha.
Lipšic: Centrum slovenského stavebníctva je na Cypre
Na rovnakej adrese a v tej istej kancelárii v cyperskej Nikózii podľa poslanca Daniela Lipšica sídlia majitelia viacerých kľúčových dodávateľov v rezorte dopravy. Ministerstvu dopravy navrhol, aby si na Cypre založilo vysunuté pracovisko.
BRATISLAVA. Centrom slovenského stavebníctva je podľa nezaradeného poslanca parlamentu Daniela Lipšica cyperská Nikózia. Na rovnakej adrese a v tej istej kancelárii tam podľa neho sídlia majitelia viacerých dodávateľov v rezorte dopravy.
"Končí tam stopa troch kľúčových dodávateľov v rezorte dopravy, ktorí dohromady zarobia a čiastočne už aj zarobili vyše 1,5 mld. eur. Ministerstvo dopravy by malo zvážiť otvorenie vysunutého pracoviska rezortu v tejto budove," povedal Lipšic s tým, že vedľajšia kancelária je ešte možno voľná.
Opozičný poslanec počas rozpravy k návrhu opozície na vyslovenie nedôvery ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi pre sporný tender na zabezpečovanie platieb mýta palivovými kartami spomenul stavebné firmy Váhostav - SK, a. s. a Doprastav, a. s., ale aj Paywell, a. s., ktorá uspela v spomínanom tendri Národnej diaľničnej spoločnosti, a. s. Lipšic položil k Počiatkovi symbolickú schránku, keby na ministerstve chceli otvorené pracovisko v Nikózii.
Lipšic sa ministra dopravy spýtal, či na týchto zákazkách skutočne zarábajú Cyperčania a Novozélanďania, ktorým sa zapáčilo podnikateľské prostredie na Slovensku vytvorené stranou Smer, alebo sú to Slováci, ktorí sa nemôžu priznať k podielom v týchto firmách. "Pretože pre vás a premiéra Fica by to bolo úplne zničujúce.
Obávam sa, že odpoveď na túto otázku nepoznám len ja, poznáte ju, pán minister, aj vy, poznajú ju všetci vaši poslanci," vyhlásil Lipšic. Myslí si, že teraz prišiel čas, aby Počiatek dostal už červenú kartu, lebo žltú už dostal počas prvej Ficovej vlády za návštevu jachty J&T v Monaku.
Líder strany Nova považuje obchod s Paywellom za obrovskú mieru drzosti. Spýtal sa, či dá rezort dopravy 5-percentnú zľavu kamionistom, ak budú využívať platobné a nie palivové karty. "Rezort nepríde ani o euro, ale firma Paywell príde o svoje provízie. A to, myslím si, nikdy nedopustíte. Považujem tento tender za megadrzosť, ale aj megazlodejinu," uviedol Lipšic. Zároveň zaželal krajine, aby sa čím skôr zbavila vlády, ktorá "okráda na každom jednom tendri normálnych, bežných a priemerných ľudí".
Poslankyňa Erika Jurinová (OĽaNO) označila ministra dopravy za "predĺženú ruku oligarchov" a vyzvala ho, aby odstúpil. Podobne ako viacerí ďalší opoziční poslanci.
sita