Vlaky z českej a slovenskej produkcie sa nakupujú v rámci druhého eurofondového projektu, ktorý obsahuje dodávku celkovo 29 nových súprav.
Agentúrnu správu sme nahradili článkom denníka SME
BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) dáva do prevádzky 12 nových eurovlakov.
Určené sú pre regionálnu a prímestskú dopravu v okruhu Bratislavy a Košíc v rámci integrovaných dopravných systémov.
Koncom tohto roka dostala prvé súpravy z druhého projektu eurofondov, ktorý je určený pre nákup vlakov pre regionálne trate.
Päť elektrických poschodových a sedem dieselových jednotiek od tohto týždňa nasadzuje na trate pri veľkých mestách.
Najviac ich pribudne medzi Trnavou a Galantou, okolo Nitry či medzi Prešovom a Bardejovom, či Humenným. Zvýši sa aj ich počet na tratiach pri Bratislave.
Namiesto koženiek
Generálny riaditeľ ZSSK Pavol Gábor povedal, že nahradia 30- až 40-ročné vozne s typickými koženkovými sedadlami najmä z produkcie bývalej NDR, ale aj vagónky v moravskej Studénke. Doteraz používané vagóny pôjdu podľa neho zväčša do šrotu, časť možno zmodernizovať.
Elektrické poschodové súpravy vyrobila ostravská spoločnosť Škoda Transportation s prispením slovenských vagónok.
Vlaky so spaľovacím motorom na neelektrifikované bočné trate sú zase tak ako v minulosti z produkcie firmy ŽOS Vrútky. Všetky súpravy majú klimatizáciu, internetové pripojenie cez wifi či elektrické zásuvky.
Elektrické poschodové súpravy majú oproti v minulosti dodaným typom push-pull aj štyri vlastné motory na nápravách, takže nepotrebujú lokomotívu.
ZSSK tým podľa Gábora ušetrí na nákupe rušňov, ktoré nemá navyše. Spoločnosť do konca roka dostane aj dodávku desiatich nových a 30 zmodernizovaných osobných vozňov od ŽOS Trnava. Mali by sa využívať najmä okolo Bratislavy a na trase Košice–Humenné.
Balík za dvesto miliónov eur
Cieľom je podľa dopravcu zlepšiť kvalitu cestovania a podporiť integráciu dopravy v okolí dvoch najväčších miest Slovenska až do vzdialenosti vyše 100 kilometrov.
Vlaky sa nakupujú v rámci druhého eurofondového projektu, ktorý obsahuje dodávku celkovo 29 nových súprav za celkovo 164 miliónov eur. "Zvyšných 17 príde na budúci rok," spresnil Gábor. Väčšinou pôjde o vlaky so spaľovacím motorom zo ŽOS Vrútky.
Projekt nadväzuje na predchádzajúcu dodávku 32 vlakových súprav v rokoch 2008 až 2013, za ktoré štát a eurofondy zaplatili 231 miliónov eur. Celkovo by ich tak v budúcom roku malo po slovenských koľajniciach jazdiť 61.
"To bude znamenať, že viac ako 50 % regionálnej dopravy sa bude uskutočňovať v takýchto moderných vlakoch hodných tretieho tisícročia," opísal Počiatek.
Zároveň avizoval, že v budúcom programovom období eurofondov na roky 2014 až 2020 je určená suma ďalších 200 miliónov eur na nákup nových vlakov.
To by mohlo podľa ministra predstavovať dodávku zhruba 35 ďalších vlakových súprav. "Blížime sa k stovke moderných vlakov, čo by sa mohlo udiať, ak všetko pôjde hladko, do konca roku 2017," odhadol minister.
Zároveň by sa tým výrazne znížil priemerný vek vlakov, ktoré premávajú po slovenských koľajniciach. Dnes má ZSSK vozne staré v priemere 22 rokov a rušne, ktoré priemerne dosahujú 23 rokov. Po dodávke nových vlakov by sa ich priemerný vek mal pohybovať na úrovni okolo 12 rokov.
