SME

Železničná spoločnosť Slovensko očakáva nižšiu stratu

Strata štátneho prepravcu by mala v budúcom roku klesnúť na asi 6 miliónov eur.

BRATISLAVA. Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) predpokladá, že tento rok uzavrie s nižšou stratou, ako pôvodne plánovala. Ako povedal generálny riaditeľ štátneho vlakového osobného dopravcu Pavol Gábor, strata by sa mala pohybovať do 6 až 6,5 mil. eur.

"Je to menej ako minulý rok a menej ako bol plánovaný výsledok na tento rok," uviedol.

ZSSK vlani hospodárila so stratou 7,1 mil. eur a v tomto roku mala podľa plánov dosiahnuť pôvodne 9,5 mil. eur.

Predpokladaný hospodársky výsledok spoločnosti v roku 2015 nechcel zatiaľ konkretizovať. "Kým nie sú čísla schválené majiteľom tejto firmy (akcionárom je ministerstvo dopravy), tak by som ich nerád komentoval," uviedol Gábor.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa prehľadu hospodárenia podnikov štátnej správy by mal štátny prepravca v roku 2015 vykázať stratu predbežne takmer 6 mil. eur.

"Tento rok je prelomový v tom, že sme zrealizovali niečo, čo nemá precedens v doterajšej minulosti. A to zatraktívnenie železnice pre masy ľudí zavedením bezplatnej prepravy. Dá sa povedať, že sme to zvládli a neskolabovali," uviedol Gábor.

Za úspech označil aj získanie dvanástich nových z plánovaných 29 moderných vlakov v rámci druhého projektu na dodanie súprav pre prímestskú a regionálnu osobnú dopravu.

Od zavedenia bezplatnej prepravy vlakmi študentov a dôchodcov 17. novembra sa počet cestujúcich ZSSK zvýšil priemerne o 23-tisíc denne. Šéf spoločnosti očakáva, že počet zaregistrovaných ľudí na bezplatnú prepravu, ktorý po mesiaci dosiahol takmer štyristotisíc, sa bude ešte zvyšovať.

SkryťVypnúť reklamu

"Určite nedosiahneme stav, že 100 percent oprávnených držiteľov zliav sa zaregistruje. Stúpa to v pomalšom tempe ako na začiatku," priblížil Gábor.

"Nechali sme prechodné obdobie na registráciu, aby sa všetci nenatlačili do krátkeho obdobia. Študenti a dôchodcovia tak ešte majú dostatok času na finálne zaregistrovanie. Po určitom dátume už nebude možné bez registrácie cestovať s takouto výhodou," dodal. Štát na bezplatnú prepravu v budúcom roku vyčlenil zatiaľ 13 mil. eur, ale táto suma by pravdepodobne mala byť značne vyššia.

ZSSK chce poskytnúť takú kapacitu a úroveň služieb vo vlakoch, aby mala čím viac ľudí. "Existuje interný mechanizmus, kedy limitujeme miesta pre bezplatných vo vybraných rýchlikoch na dlhšie vzdialenosti. Máme nastavenú hranicu, po ktorú sa vydávajú cestovné lístky za nulu. Keďže potrebujeme platiacich cestujúcich, nie je možné vyčleniť celú kapacitu iba pre neplatiacich cestujúcich," povedal Gábor.

SkryťVypnúť reklamu

Štátna spoločnosť má takmer šesťtisíc zamestnancov, z nich je asi pätina rušňovodičov. Pre navýšenie výkonov vlakov medziročne o 5 % potrebuje viac ľudí. "Prijímali sme už v závere minulého roka časť pokladníkov, ale hlavne sprievodcov do vlakov. Okolo osemdesiat ľudí sme postupne od októbra prijali," uviedol Gábor.

ZSSK by mala v roku 2014 prepraviť spolu predbežne 46,5 milióna až 47 miliónov cestujúcich. "Je to dosť veľký nárast oproti roku 2013," povedal pre agentúru SITA riaditeľ úseku obchodu ZSSK Jozef Schmidt.

Pred rokom spoločnosť previezla 44,3 milióna ľudí. "Vzhľadom na to, že sa zaviedla bratislavská integrovaná doprava a je bezplatná preprava, máme vyšší nárast, než sa očakávalo," zdôvodnil Schmidt. Podiel plne platiacich cestujúcich je asi polovica. Spoločnosť v tomto roku plánovala utŕžiť z prepravy cestujúcich okolo 92 mil. eur. "Predpokladáme, že tento plán splníme zhruba na 99 %. Ovplyvní to aj bezplatná preprava," dodal Schmidt.

SkryťVypnúť reklamu

Počet cestujúcich v roku 2015 chce štátny prepravca zvýšiť minimálne o 10 %. "A chceli by sme zvýšiť aj svoj podiel na trhu. Očakávam, že časť ľudí presadne aj z áut do vlakov," predpokladá Gábor.

ZSSK chce podľa neho zlepšiť kvalitu služieb a pri zmene grafikonu osobnej dopravy 14. decembra zaviedla viaceré zmeny. "V tomto trende chceme pokračovať, úspešne dokončiť viacero investičných projektov, aby sme mohli ponúknuť kvalitné vlaky a služby," uzavrel Gábor.

Doprava

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (16. 5. 2025)
USD 1.119
AUD 1.746
CZK 24.922
JPY 163.300
CAD 1.565
GBP 0.842
HUF 403.380
PLN 4.242
CHF 0.938
SEK 10.888

Komerčné články

  1. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  2. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  3. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  4. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  5. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  6. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  7. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  8. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  1. Záver vojny bol pre mnohých Slovákov životnou skúškou
  2. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá
  3. LESY SR otvorili Poľanu: Nová cesta pre ľudí aj prírodu
  4. Tatra banka uvádza nový produkt Digitálna hypotéka
  5. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji
  6. Vitamín Cg: Kľúč k žiarivejšej a zjednotenej pleti
  7. Čerstvé hlavičky sú v plnom prúde, komu dáte svoj hlas?
  8. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 14 098
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 182
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 415
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 2 934
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 761
  6. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu 2 565
  7. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 2 009
  8. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 1 945
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 213
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 10 526
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 780
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 609
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 114
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 5 404
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 257
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 981
  1. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  2. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  3. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  5. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  6. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  7. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
  8. Anna Brawne: Všetci môžeme za atentát a šírenie nenávisti, len súdruhovia sú lietadlo..
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Minister dopravy a výstavby Jozef Ráž.

NDS bude môcť požiadať o vydanie stavebného povolenia.


TASR
Ilustračné foto.

Prijatý zákon ponúka možnosť predĺženia životnosti ďalších reaktorov.


TASR
Denisa Saková

Ministri obchodu členských štátov EÚ zasadali v Bruseli.


TASR 5
Minister práce, sociálnych vecí a rodiny Erik Tomáš (Hlas).

Zaujímavosti zo sveta ekonomiky a biznisu.


  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Michael Achberger: Lepšie ako diéta? O tomto trende hovoria aj lekári aj tréneri! 15 213
  2. Teodor Pasternák: NAY už nie je „naj“ 10 526
  3. Matúš Paculík: Podvodníci na Bazoši majú nový trik, zneužívajú pri tom Alzu 8 780
  4. Ján Chomík: Tyran, ktorý nemá páru 8 609
  5. Miroslav Galovič: Marečku, mohol si ostať legendou... (Mikroblog No 20) 8 114
  6. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 5 404
  7. Tadeáš Ďurica: Igor sa vracia 5 257
  8. Jozef Pivarník: Rovnako veľký, ale násobne chudobnejší: Prečo je rozdiel medzi Slovenskom a Švajčiarskom taký priepastný? 4 981
  1. Tupou Ceruzou: Za čiarou
  2. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky
  3. Marian Nanias: Richard L. Garwin: Génius, ktorý formoval jadrovú éru a bránil mier.
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka.
  5. Věra Tepličková: Dnes by sme mali byť ticho
  6. Marcel Rebro: Hanbím sa za to, že som Slovák!
  7. Radko Mačuha: Fico atentát prežil, ale Boris Nemcov nie.
  8. Anna Brawne: Všetci môžeme za atentát a šírenie nenávisti, len súdruhovia sú lietadlo..
SkryťZatvoriť reklamu