Výrobu brzdí slabý export, stavebníctvo problémy najväčších firiem.
Pôvodný článok tlačovej agentúry sme o 18:44 nahradili autorským článkom SME
BRATISLAVA. Slovenský priemysel výrazne zareagoval na ekonomickú stagnáciu v Európe a slabý celosvetový rast odbytu. V novembri v porovnaní s vlaňajškom klesol o vyše tri percentá, prvý raz po dvoch rokoch. Výrobné odvetvia dokonca pribrzdili o viac ako štyri percentá.
Menej sa na Slovensku vyrobilo najmä dopravných prostriedkov a elektrotechnických tovarov. Práve tieto odvetvia v posledných mesiacoch ťahali priemysel aspoň k malému nárastu, teraz sú príčinou útlmu. Pokles prehĺbilo aj stavebníctvo.
Z priemyselných odvetví iba tri oproti vlaňajšku naopak zvýšili výrobu – hutníctvo, rafinérie či ostatná výroba a opravy.
Rast rafinérskeho priemyslu možno pripísať nábehu novej polyetylénovej výroby v Slovnafte, ako aj vyššiemu dopytu po lacných ropných výrobkoch.
Vyše desatinový skok hutníctva a opráv je však prísľubom, že pribrzdenie priemyslu je iba dočasné. Tieto odvetvia totiž sýtia zvýšený dopyt po kovoch a prípravných prácach. Rastú teda v predstihu, keď sa pripravuje nárast výroby v automobilkách či v elektrotechnike.
Citlivé autá
Spomalenie výroby dopravných prostriedkov je pre priemysel najbolestnejšie. Ťažiskové odvetvie vytvára vyše 40 percent tržieb priemyslu a štvrtinu celého exportu Slovenska.
Jeho pokles môže súvisieť s menším exportom do Ruska, hoci automobilky ho nahradili dodávkami do iných krajín.
Počas minulého roka napríklad žilinská Kia exportovala do Ruska medziročne približne o 15 percent áut menej.
„Napriek tomu sme však v roku 2014 dosiahli lepší výsledok ako v roku 2013,“ konštatuje hovorca spoločnosti Jozef Bačé. Dôvodom nárastu výroby bol podľa neho stabilný odbyt vo Veľkej Británii a v Nemecku.
Medzi desať najvýznamnejších trhov patrí Rusko aj pre bratislavský Volkswagen.
Prezident Zväzu automobilového priemyslu Jaroslav Holeček tvrdí, že hranica milión vyrobených áut vlani na Slovensku nepadla práve pre menší dopyt z Ruska.
Viacero výrobných páuz si za poslednú jeseň do svojho harmonogramu vložil aj trnavský Peugeot – Citroen. Trpí najmä slabším odbytom na trhoch juhozápadnej Európy, do Ruska takmer nevyváža.
Horšie, ako sa čakalo
Odborníkov zabrzdenie priemyslu prekvapilo. Analytik UniCredit Bank Ľubomír Koršňák hovorí, že indikátor dôvery naznačoval optimistické vnímanie situácie domácimi priemyselnými podnikmi. V novembri zaznamenala nálada trojročné maximum, reálna produkcia optimizmus ani zďaleka nepotvrdila.
Tomáš Kendera z Národnej banky upozorňuje, že pokles priemyslu vidieť aj na náladách podnikateľov, ktoré v decembri zaznamenali výraznejší prepad.
Slabé čísla priemyslu v závere roka by sa mali prejaviť spomalením rastu hrubého domáceho produktu. Doteraz jeho rast výroba ťahala, v posledných mesiacoch ho však brzdí. Slovenský HDP rastie iba zvyšovaním maloobchodného predaja, teda vďaka spotrebe obyvateľov.
Novembrové výsledky podľa Koršňáka skreslila vysoká medziročná porovnávacia báza. Predpokladá, že pokles je len krátkodobý výkyv a v decembri by sa priemysel mohol vrátiť k miernemu rastu. Nemal by mať ani vplyv na zamestnanosť.
„V roku 2015 by sa dopyt v Európe predsa len mohol postupne zotavovať,“ myslí si Koršňák. Pomôcť by mali podľa neho slabšie euro aj nízka cena ropy. Lepšie výsledky európskych firiem by mali priniesť viac práce aj pre ich slovenských dodávateľov.
Stavby-nestavby
Aj stavbári vybudovali v novembri medziročne menej. A to o vyše šesť percent. V lete pritom štát zadal stavebným firmám veľké diaľničné projekty vrátane najdlhšieho tunela pri Žiline.
Stavebné práce na nich sa však stále nerozbehli a na rozbehnutých výrazne meškajú. Zadanie objednávok firmám, ktoré majú finančné problémy a nie sú schopné stavby reálne rozbehnúť, sa tak ukazuje nielen brzdou stavebníctva, ale aj hospodárskeho rastu.