Nová zvarovňa sa bude stavať dva roky, obsadia ju stovky robotov.
BRATISLAVA. Najväčšia slovenská spoločnosť, automobilka Volkswagen Slovakia vo svojom areáli v bratislavskej časti Devínska Nová Ves chystá ďalšiu významnú investíciu. Po tohtoročnom dokončení haly na výrobu karosérií za 600 miliónov eur chystá len o niečo lacnejšiu zvarovňu.
Plány automobilka zverejnila na enviroportáli Ministerstva životného prostredia. Výstavba by sa mala rozbehnúť už na jar tohto roka a trvať dva roky. Veľkú časť objemu investície budú tvoriť nové technológie.
Rýchle búranie, dlhá výstavba
Hovorca slovenského Volkswagenu Vladimír Machalík vysvetľuje, že novú zvarovňu vybudujú na mieste zbúranej časti starej haly, ktorá sa doteraz používala na logistiku. Búranie začne už vo februári. V druhej časti haly bude naďalej prebiehať výroba.
Už v apríli by sa na vyčistenom pozemku mala rozostavať nová zvarovňa na ploche 16 hektárov. Podľa Machalíka pôjde o veľmi modernú prevádzku, namiesto terajších sto by v nej malo byť po novom vyše štyristo robotov. Miera ľudskej práce by sa mala výrazne znížiť.
Súčasťou projektu je aj dopravníkový most z novej zvarovne na strechu haly A3 a cez ďalšiu zvarovňu H6a po moste do lakovacích hál. Plánuje sa aj výstavba diagnostického centra za tri milióny eur.
Nová hala za pol miliardy eur zvýši kapacitu výroby a rozšíri jej možnosti aj na zváranie hliníkových dielov karosérií, ktoré doteraz v tejto hale zvárať nevedeli. Kapacita zvarovne bude 1100 karosérií SUV-modelov za deň, ročne ich teda môžu vyrobiť vyše 350-tisíc kusov. Hotovo by malo byť do leta 2017.
Menej sily, viac rozumu
Volkswagen pre modernizáciu neplánuje prepúšťať ľudí, skôr by sa malo zmeniť ich zameranie. Podľa Machalíka sa zmení kvalifikácia zamestnancov z robotníckych profesií skôr na priemyselných mechanikov, mechatronikov, programátorov, ktorých automobilka potrebuje na údržbu a obsluhu robotov.
Ako dopĺňa, Volkswagen na novú investíciu nežiada štátnu pomoc. Výstavba novej zvarovne svedčí o tom, že nemecký koncern má s Bratislavou dlhodobé plány, pokladá ju za svoje celosvetové centrum výroby SUV modelov.
Dôkazom toho je aj to, že sa na Slovensku majú do väčšej miery vyrábať aj modely Porsche Cayenne a karosérie SUV Bentley, ktoré by malo prísť na trh v roku 2016.
Volkswagen vyrobil v roku 2013 v Bratislave rekordných 426-tisíc automobilov, z toho polovicu modelov SUV, druhá polovica pripadla na minimodely v benzínovej a elektrickej verzii. Spoločnosť dosiahla tržba 6,5 miliardy eur a hrubý zisk 176 miliónov eur.
Takmer všetky automobily z továrne v Devínskej Novej Vsi smerujú na export. Najväčšími exportnými trhmi sú Nemecko s podielom 34 %, do Číny sa vyviezlo 20 % výroby do USA vyše 10-percentný podiel.
V minulom roku výroba pravdepodobne mierne klesla, aj keď spoločnosť zatiaľ výsledky nezverejnila. Dôvodom poklesu bola príprava na nábeh nového modelu Audi Q7, ako aj slabší odbyt bratislavských áut najmä v Rusku.