BRATISLAVA. Maloobchodné formáty obchodov sa začínajú čoraz viac presúvať z metropoly Slovenska do ostatných častí krajiny. Uviedli to predstavitelia realitno-poradenskej spoločnosti CBRE na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave.
"Dosiaľ boli trendy vo výstavbe orientované mimo Bratislavy najmä na miesta, kde boli pozemky ľahšie dostupné, a to sú skôr širšie centrá miest alebo okolia miest," povedal riaditeľ prenájmu obchodných priestorov CBRE Slovensko Peter Pohanka.
Nové projekty, ktoré prichádzajú na trh, sú jednak obchodné centrá v užších centrách miest, kde už existuje konkurencia.
"Aby boli nové formáty konkurencieschopné, musia priniesť okrem ponuky služieb a nového mixu nájomcov aj ďalšiu pridanú hodnotu, ktorú spravidla riešia lukratívnou lokalitou a atraktivitou i dizajnom centra," upozornil Pohanka.
Tlačia na inovácie
V kurze sú dnes aj tzv. retail parky sústreďujúce sa obzvlášť na menšie mestá, pri ktorých je lokalita menej dôležitá, no rozhoduje dostupnosť.
Takéto parky sa otvárajú aj v menších mestách v mestách, ktoré majú menej ako 20.000 obyvateľov, výnimkou nie sú ani desaťtisícové mestá ako Stará Ľubovňa, Bánovce nad Bebravou či Čadca.
V mestách s najvyššou nasýtenosťou obchodnými centrami sa podľa Pohanku vytvára tlak na obsadenosť a návštevnosť.
"Tento tlak nie je nevyhnutne negatívna vec, pretože zdravé konkurenčné prostredie ženie všetky obchodné centrá dopredu," zhodnotil.
Ako dodal, pod tlakom sú aj vlastníci a správcovia centier, aby priniesli niečo nové. Môže ísť o inovácie v rámci vnútorného usporiadania centier, ale tiež ponuky netradičných služieb. Prvými lastovičkami sú školy varenia, prípadne zábavné formáty ako "laser game" či "escape room".
Záujem o mestá rastie
Tento rok prinesie podľa CBRE druhú vlnu optimizmu obchodných centier, na trh by malo vstúpiť niekoľko nových projektov v Poprade, Trnave alebo Lučenci.
"Dostupnosť investičných prostriedkov je relatívne vysoká, developéri sú pri chuti a budú stavať ďalej," avizoval Pohanka.
Trend upriamovania sa na malé mestá by mal pokračovať, investori však začnú modernizovať svoje centrá a profilovať ich na poskytovanie špecifických služieb. Vznikať by teda mali napríklad nábytkové domy či diskontné obchody.