BRATISLAVA. Ministerstvo dopravy dnes zverejnilo štúdiu realizovateľnosti o pripravovanej výstavbe obchvatu Bratislavy.
Dokument podľa šéfa rezortu dopravy Jána Počiatka (Smer-SD) dokazuje, že je pre štát výhodné stavať tieto časti diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7 ako PPP projekt (projekt verejno-súkromného partnerstva).
"Zverejňujeme kľúčový analytický dokument, ktorým je štúdia uskutočniteľnosti, ktorý jasne ukázal, že realizovať D4 a R7 formou PPP je pre štát výhodné, a tým aj pre občanov," zdôraznil Počiatek na dnešnej tlačovej konferencii v Bratislave. Štúdia je verejnosti dostupná na internetových stránkach.
Štát peniaze nemá
V súčasnosti je podľa ministra jasné, že najbližších sedem rokov nebude mať štát dostatok financií v rozpočte a ani európskych peňazí na to, aby sa obchvat staval klasickým spôsobom.
Štúdiou sa bude zaoberať vláda SR na budúci týždeň. "V prípade, že odsúhlasí tento postup, začíname súťaž na koncesionára," avizoval Počiatek.
Štúdia podľa neho posudzuje ten najkonzervatívnejší scenár formy PPP projektu, ktorý nič neprikrášľuje. Aby sa dalo jednoznačne posúdiť, ktorý variant je výhodnejší. Čiže buď forma PPP projektu, alebo štandardný spôsob výstavby.
Stavať chcú o rok
Na konci celého procesu, keď sa skončí súťaž, sa tieto údaje v štúdii aktualizujú. Vznikne teda revízia štúdie, ktorá bude musieť opäť potvrdiť, či aj pri parametroch, ktoré vygenerovala súťaž, je stále PPP projekt výhodnejší.
"Opäť sa týmto dokumentom bude zaoberať vláda, ktorá definitívne buď schválením, alebo neschválením ukončí celý tento proces," doplnil Počiatek.
So začiatkom výstavby obchvatu hlavného mesta počíta ministerstvo dopravy na prelome rokov 2015 a 2016. Dokončený by mal byť po štyroch rokoch výstavby.
Túto časť obchvatu by mala tvoriť časť diaľnice D4 a rýchlostnej cesty R7. Konkrétne to budú úseky D4 Jarovce Ivanka Sever a Ivanka Sever Rača spolu s úsekmi R7 Prievoz Ketelec, Ketelec Dunajská Lužná a Dunajská Lužná Holice.