BRATISLAVA. Minister financií Peter Kažimír a minister hospodárstva Pavol Pavlis si chcú pozvať na koberec vedenie Slovnaftu. Dôvodom sú podľa ministra financií Kažimíra (Smer-SD) vyššie ceny pohonných látok na Slovensku v porovnaní so zahraničím.
Ako oznámil po stredajšom rokovaní vlády, cieľom stretnutia je analyticky sa pozrieť na to, čo je pravdou. „Nás, samozrejme, bude zaujímať tempo zdražovania a zlacňovania v minulosti a ako na tom Slovnaft je v týchto dňoch, ako reaguje na znižovanie svetových cien ropy,“ povedal Kažimír.
Otázku, či má štát podozrenie, že Slovnaft reaguje inak, ako by mal, označil minister za špekuláciu.
„Pravdou je, že ak sa pozriete na ceny, za ktoré sa predáva benzín a nafta, a ak si odrátate veci, ktoré sú dané legislatívou, mám na mysli spotrebnú daň alebo daň z pridanej hodnoty, je tam istá disproporcia oproti ostatným krajinám. Chceme dostať odpoveď na otázku, prečo je to tak,“ vysvetlil šéf rezortu.
Zároveň potvrdil, že ministerstvo financií neplánuje v tejto súvislosti meniť sadzby daní.
Pre podozrenie, že medzi prevádzkovateľmi čerpacích staníc existujú kartelové dohody, podal podnet na Protimonopolný úrad europoslanec a predseda opozičnej SaS Richard Sulík.
"Vítame výzvu na diskusiu ohľadom cien. Sme pripravení diskutovať o všetkých aspektoch, ako aj vývoji dlhodobých cien. Spoločnosť Slovnaft na pokles cien ropy a ropných produktov na medzinárodných trhoch reaguje znižovaním cien palív, znižujeme ceny už niekoľko týždňov a pokiaľ klesajúci trend vydrží, ceny budeme aj naďalej znižovať," reagoval hovorca Slovnaftu Anton Molnár.
Slovensko má jedny z najdrahších pohonných látok v Európskej únii napriek tomu, že cena ropy klesá.
Veľmi sa preto oplatí ísť tankovať do zahraničia.
Ak sa rozhodnete ísť natankovať na otočku napríklad do Poľska, oplatí sa vám zájsť po benzín v priemere 70 kilometrov od štartovacej pozície na Slovensku.
Do Česka sa to oplatí, ak nepôjdete ďalej ako 40 kilometrov. Do Maďarska 65 kilometrov po benzíny a do Rakúska 39 kilometrov.
