BRATISLAVA. Fast food Pizza Hut chce väčšiu časť afrického trhu, ktorému v súčasnosti dominujú kurence. SIeť dúfa, že sa jej podarí zopakovať expanzný útok na Čínu, kde za posledných 25 rokov otvorili viac ako 1300 reštaurácii.
„Nemôžeme byť prví, nemôžeme byť najlacnejší, takže musíme byť najlepší,“ povedal pre Bloomberg Randall Blackfordy, generálny manažér Pizza Hut v Afrike.
Podľa agentúry plánuje Pizza Hut otvoriť 200 nových pobočiek na africkom kontinente v priebehu troch rokov. V prvej polovici roku 2015 chcú otvoriť reštaurácie v Zambii a v Angole.
Podmienky na africkom trhu nie sú pre pizzerie jednoduché. Viac ako polovica všetkých afrických fast foodov sa zameriava na hydinu, po nej nasledujú hamburgery. Pizza je v popularite až na treťom mieste.
Trh ovláda hydina
V Afrike je vysoká ponuka lacnej hydiny, čo sa prejavuje aj vo výsledných cenách jedla. Podľa Bloombergu veľká porcia hranoliek a piatich kusov kuracieho mäsa stojí vo fast foode KFC v Juhoafrickej republike 5,5 dolára.
V zabehnutých pobočkách v Juhoafrickej republike ponúka Pizza Hut pizzu za 8 dolárov a v Zambii za 10 dolárov.
„Fast foody, ktoré ponúkajú pizzu sa musia sústrediť na ceny a musia ich prispôsobiť ostatným fast foodom,“ povedal pre Bloomberg Wayne McCurrie, manažér firmy Momentum Asset Management v Johannesburgu.
Tradičné jedlá a chute sú s africkými reštauráciami úzko späté. Vo svojej stratégii na to Pizza Hut nezabúda. Pripravuje pizzu s tradičnou juhoafrickou hovädzou klobásou, ktorou chce prilákať najmä konzervatívnych návštevníkov.
Musia zmeniť stratégiu
„Ľudia v Afrike sú veľmi lojálni k domácim značkám a tuzemským surovinám,“ povedal pre Bloomberg Kevin Hedderwick, manažér firmy Famous Brands, ktorá sa zaoberá službami v gastronómii.
Práve pre špecifiká afrického trhu, mení Pizza Hut svoju stratégiu. V Juhoafrickej republike ponúka k menu aj hranolky a v ponuke sú aj kuracie krídelká.
Jeden z návštevníkov Pizza Hut v Zambii, 29 ročný Choombe Kalonga si pizzu pochvaľuje, ale aj tak je skeptický. „Nie je to zlé, ale nášmu tradičnému kuraciemu mäsu sa nič nevyrovná .“
Podľa analýzy spoločnosti McKinsey je africký trh pre fast foody perspektívny. Kontinent má celosvetovo najmladšiu a najrýchlejšie rastúcu populáciu. Dôkazom sú aj ďalšie spoločnosti, ktoré v Afrrike investujú. Podľa Bloombergu sa na africkom trhu chce rozširovať aj Burger King a McDonalds.