BRATISLAVA. Novela zákona o verejnom obstarávaní zabezpečí vytvorenie verejného registra konečných užívateľov výhod, ktorý sa bude vzťahovať na subjekty získavajúce zákazky z verejného obstarávania. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) už návrh novely predložil na medzirezortné pripomienkovanie.
"Údaje týkajúce sa konečných užívateľov výhod, teda fyzických osôb, v prospech ktorých sú konkrétne obchody vykonávané, a ktoré skutočne, nielen formálne, vlastnia podnikateľov participujúcich na verejnom obstarávaní, budú zapisované do registra konečných užívateľov výhod," oznámil úrad v dôvodovej správe.
Efektivita a transparentnosť
Vláda na základe uznesenia Národnej rady SR vlani v decembri uložila predsedníčke ÚVO Zite Táborskej pripraviť návrh zákona, ktorým sa vytvorí verejný register užívateľov konečných výhod, do 31. marca 2015.
Cieľom má byť efektívnejšie a transparentné používanie verejných zdrojov nielen pri verejnom obstarávaní, ale aj pri nakladaní so štátnymi aktívami, majetkom štátu a samosprávy.
Nová novela doplní parlamentom schválenú predošlú novelu zákona o verejnom obstarávaní, ktorá je účinná od 1. marca a mala by znemožniť schránkovým firmám s neznámymi vlastníkmi získavať verejné zákazky.
S vytvorením verejného registra konečných užívateľov výhod v členských štátoch Európskej únie ku všetkým právnickým osobám, nielen tým, ktoré používajú verejné zdroje, počíta pripravovaná štvrtá európska smernica o predchádzaní využívania finančného systému na pranie špinavých peňazí a financovanie terorizmu.
Prijatá by mala byť podľa predpokladov ešte v terajšom prvom štvrťroku.
Verejní obstarávatelia neuzavrú zmluvu s každým
"Zriadenie verejného registra konečných užívateľov výhod v rozsahu subjektov, ktoré nakladajú s verejnými prostriedkami, so štátnymi aktívami, dotáciami, získajú štátnu pomoc, nakladajú s majetkom štátu a majetkom územnej samosprávy, a to ešte pred konečným schválením danej smernice Európskej únie, a teda bez jej dôslednej transpozície a tiež bez potrebnej súčinnosti všetkých relevantných a zainteresovaných subjektov, by sa v priebehu niekoľkých mesiacov ukázalo ako neefektívne, nesystémové a nehospodárne," zdôvodnil ÚVO.
Verejní obstarávatelia, resp. obstarávatelia podľa návrhu novely nebudú môcť uzavrieť zmluvu s uchádzačmi, ktorí v registri vedenom ÚVO nebudú mať zapísaných konečných užívateľov výhod podľa zákona o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu.
Bude to platiť aj pre uchádzačov, ktorých subdodávatelia nebudú mať v registri uvedených svojich konečných užívateľov výhod. Tieto povinnosti sa budú vzťahovať na nadlimitné a podlimitné zákazky bez využitia elektronického trhoviska.
"Z dôvodu potreby zabezpečenia komplexnosti identifikácie konečných užívateľov výhod u subjektov, ktoré participujú na verejnom obstarávaní, s obmedzením možnosti obchádzania a vyhýbania sa tejto povinnosti, navrhovaný zákon zavádza povinnosť mať v registri konečných užívateľov výhod zapísaných konečných užívateľov výhod subdodávateľov," vyplýva z dôvodovej správy.
Podiel najmenej 30 percent
Bude sa to týkať subdodávateľov, ktorí majú na zákazke podiel najmenej 30 % z hodnoty v ponuke uchádzača pri nadlimitnej zákazke s predpokladanou hodnotou najmenej 10 mil. eur, resp. majú podiel 50 % v iných zákazkách.
Podkladom pre zápis konečných užívateľov výhod do registra bude čestné vyhlásenie podnikateľov.
Svojich konečných užívateľov výhod budú môcť zapísať do registra bez poplatku, ako aj bez údajov a dokladov na preukázanie splnenia podmienok účasti vo verejnom obstarávaní. Zároveň uvedú, či daní koneční užívatelia výhod sú alebo nie sú verejnými funkcionármi. Tieto údaje budú verejne prístupné na webe ÚVO.
Novelou sa upraví aj zákon o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu.
Má sa tak zabezpečiť mechanizmus na zisťovanie a preverovanie pravdivosti údajov v registri a vzájomnej súčinnosti subjektov pri identifikácii konečných užívateľov výhod.
Zmení sa aj zákon o bankách a o správe daní (daňový poriadok), aby sa úrad mohol pre identifikáciu konečných užívateľov výhod oboznamovať s údajmi, ktoré sú predmetom bankového a daňového tajomstva.
Novela by po schválení mala byť účinná dňom vyhlásenia okrem častí s navrhovanou účinnosťou 1. júla 2015.