BRATISLAVA. Európsky trh s mliekom už niekoľko dní funguje bez kvót. Aj keď štát zvýši dotácie na dojnice, farmári tvrdia, že ich najväčší problém to nevyrieši.
Rozdiel medzi výrobnými nákladmi a cenou tovaru je stále príliš vysoký.
Farmári vo štvrtok 9. apríla spustili kampaň s názvom „SOS. Pomôžte nám!“. Apelujú na spotrebiteľov, aby do nákupných košíkov vkladali slovenské mliečne výrobky.
Ceny v obchodných reťazcoch
Mliečne kvóty prestali platiť 1. apríla. Minister pôdohospodárstva Ľubomír Jahnátek okamžite sľúbil zvýšenie dotácie pre chovateľov kráv. Z 81 eur, ktoré dostávali v starom programovacom období, vzrastie na 379 eur. Na liter mlieka to bude predstavovať tri až štyri centy – podľa úžitkovosti dojníc.
„Zvýšená podpora nám v porovnaní s minulým rokom refunduje výrobnú cenu, no nevykrýva nám náklady, ktoré máme pri chove dojníc,“ povedal predseda poľnohospodárskeho družstva Milan Halmeš zo Žemberoviec.
Vyššia dotácia určite pomôže, no problém nevyrieši, pridáva sa poľnohospodár Marián Železník z Oravy. „Rozdiel medzi nákladmi a cenou je príliš vysoký.“
Slovenskí prvovýrobcovia a spracovatelia pociťujú nátlak zo strany obchodných reťazcov, ktoré hľadia v prvom rade na svoj zisk.
„Napriek tomu, že cena suroviny pre farmárov oproti predchádzajúcemu roku stúpla o jeden cent, spotrebitelia to nepocítili a spracovatelia asi ani na tom nezískali, pričom obchodná marža stúpla rádovo o niekoľko percent,“ tvrdí predseda zväzu prvovýrobcov mlieka Alexander Pastorek.
Reťazce sa obhajujú, že uprednostňujú slovenské výrobky. „Čo sa týka podielov mlieka - naši zákazníci v obchodoch Tesco nájdu takmer výlučne mlieko zo Slovenska – či už trvanlivé alebo čerstvé – a roky tak spoločne podporujeme ekonomiku slovenských regiónov,“ povedal hovorca Tesco Tomáš Ferenčák.
Prezident slovenského mliekarenského zväzu Stanislav Voskár tvrdí, že podiel slovenských výrobkov v reťazcoch je len okolo 50 percent. „V zahraničí majú domáce výrobky až okolo 80-percentné zastúpenie.“
Privysoká DPH
Na Slovensku je daň z pridanej hodnoty vo výške 20 percent.
„Kúpyschopnosť Slovákov sa nezvyšuje a sú to práve spotrebitelia, kto točí motorom ekonomiky. Preto je 20-percentná daň na potraviny dennej spotreby vysoká,“ povedal Voskár.
V Rakúsku majú daň na potraviny osem percent, v Taliansku sedem percent a v susednom Česku 15 percent. Ak by sa na Slovensku znížila, nie je jasné, ako by sa to premietlo do spotrebiteľských cien. Cenotvorbu majú v rukách obchodné reťazce.
Kampaň prvovýrobcov je spojená s petíciou, ktorou Slováci môžu dať najavo, že stoja za slovenskými farmármi.
„Spotrebitelia by si mali uvedomiť, akú veľkú moc majú v rukách. Práve spotrebiteľ rozhoduje o tom, či si slovenský výrobok kúpi alebo nie,“ povedala riaditeľka Slovenského zväzu prvovýrobcov mlieka Margita Štefániková.
Text sme o 10:05 aktualizovali o vyjadrenie spoločnosti Tesco.