BRATISLAVA. Európsky trh s mliekom už niekoľko dní funguje bez kvót. Aj keď štát zvýši dotácie na dojnice, farmári tvrdia, že ich najväčší problém to nevyrieši.
Rozdiel medzi nákladmi na chov a výrobnou cenou mlieka je stále privysoký.
Farmári včera spustili kampaň s názvom „SOS. Pomôžte nám!“. Spotrebiteľov vyzývajú, aby kupovali slovenské mliečne výrobky.
Ceny v obchodoch
Kvóty na produkciu mlieka neplatia od 1. apríla. Minister pôdohospodárstva Ľubomír Jahnátek minulý týždeň sľúbil zvýšenie dotácie pre chovateľov dojníc. Z 81 eur, ktoré dostávali v starom programovacom období, vzrastie na 379 eur.
„Zvýšená podpora nám v porovnaní s minulým rokom refunduje výrobnú cenu, no nevykrýva nám náklady pri chove dojníc,“ povedal predseda poľnohospodárskeho družstva Milan Halmeš zo Žemberoviec.
Prvovýrobcovia pociťujú nátlak obchodných reťazcov. Obchodná marža oproti minulému roku stúpla o niekoľko percent, tvrdí predseda zväzu prvovýrobcov mlieka Alexander Pastorek.
Reťazce sa obhajujú, že uprednostňujú slovenské výrobky. „Čo sa týka podielov mlieka - naši zákazníci v obchodoch Tesco nájdu takmer výlučne mlieko zo Slovenska – či už trvanlivé alebo čerstvé – a roky tak spoločne podporujeme ekonomiku slovenských regiónov,“ povedal hovorca Tesco Tomáš Ferenčák.
Prezident Slovenského mliekarenského zväzu Stanislav Voskár tvrdí, že podiel slovenských výrobkov v reťazcoch je len okolo 50 percent. „V zahraničí majú domáce výrobky až okolo 80 percent.“
Privysoká DPH
Mliekári apelujú aj na vládu, aby znížila dane. Na Slovensku je daň z pridanej hodnoty 20 percent. V Rakúsku majú DPH na potraviny osem percent, v Česku 15 percent.
„Kúpyschopnosť Slovákov sa nezvyšuje a sú to práve spotrebitelia, kto točí motorom ekonomiky. Preto je 20-percentná daň na potraviny dennej spotreby vysoká,“ povedal Voskár. Aj keby sa však DPH u nás znížila, do cien v obchodoch by sa asi nepremietla.
Text sme o 9:54 aktualizovali o vyjadrenie spoločnosti Tesco.