BRATISLAVA. Rýchle auto, silné reproduktory a vietor vo vlasoch. Automobil bol v minulosti jedným z najsilnejších snov väčšiny mužov a symbolom úspechu. Čím väčšie a silnejšie auto, tým viac sebavedomie rástlo.
Mladí sú však iní, hovoria niektoré prieskumy. Najmä v USA a západnej Európe túžia po aute stále menej, radšej ako do vodičského preukazu investujú do nového smartfónu alebo bicykla. Autám vyčítajú najmä technologickú zastaranosť.
Generácia Y bez auta
Podľa výskumu Inštitútu budúcnosti v nemeckom Frankfurte, ktorý si objednala automobilka Ford, nemá vlastné auto vyše 30 percent obyvateľov narodených po roku 1980. Výraznejšie je to najmä v mestských aglomeráciách, na vidieku je stále vlastné vozidlo nevyhnutnosťou, pretože verejná doprava nie je príliš spoľahlivá.
Iba desatina opýtaných si podľa štúdie myslí, že ich život je vďaka autu vzrušujúcejší. Mladí už netúžia po nápadných a výstredných autách, iba po užitočných. Najviac si želajú parkovacieho pomocníka, technologické vybavenie považujú za samozrejmosť.
Táto generácia má od auta veľmi pragmatické očakávania a kladie si otázku, či sa im oplatí vlastniť ho, či je to udržateľné, ekologické a či technika napĺňa ich potreby. Stále viac z nich prichádza k záveru, že sa to neoplatí.
Namiesto toho využívajú v meste bicykle, metro, na väčšie vzdialenosti rýchlovlaky a hit posledných rokov v Nemecku – lacné diaľkové autobusy. Lístok si možno kúpiť do mobilu, nastúpiť a vystúpiť takmer kdekoľvek, na palube je internetové pripojenie, filmy a hudobné archívy.
Mať či nemať?
Pre automobilový priemysel môže byť silným varovaním, že auto potrebuje iba niečo vyše 40 percent ľudí. Keď inštitút pripravoval štúdiu v roku 2013, s výrokom „auto je niečo, čo treba mať“ sa stotožnilo až 68 percent opýtaných. Vlani to už bolo iba 41 percent. Zvyšok súhlasí, že „vlastné auto je dobrá vec, ale nie nevyhnutnosť“.
Na druhej strane štúdia poisťovne Allianz tvrdí, že ak mladí nevlastnia auto, býva to prevažne preto, že naň nemajú. Iba 14 percent si ho nekúpilo zo „zelených dôvodov“. Ak nejazdia autom, je to hlavne preto, že pijú alkohol alebo šetria. Vlastné auto chce až 94 percent mladých ľudí.
Aj štúdia mobility pneumatikárskej firmy Continental potvrdila, že vlastné auto ostáva ideálom pre 83 percent Nemcov a až 94 percent Američanov. V Číne je to dokonca až 96 percent opýtaných. Zdieľanie áut uprednostňuje iba jedno percento ľudí v Nemecku a USA.
Auto pod kontrolou
Automatizovaná jazda naháňa podľa štúdie hrôzu tretine nemeckých a vyše 60 percentám amerických vodičov, ovládanie auta chcú mať vo vlastných rukách.
Iba dvanásť percent vodičov je presvedčených, že jazda elektromobilom je zábavná, zato polovica Nemcov a tretina Američanov súhlasí, že je ekologická. Oproti roku 2011 dokonca ochota jazdiť elektromobilom vo všetkých vekových kategóriách klesla.