Ak ministerstvo českej firme nepreplatí bezplatnú prepravu študentov, detí a dôchodcov, krajné riešenie je aj odchod zo Slovenska.
BRATISLAVA. Tri žlté expresy denne medzi západom a východom Slovenska, tri naopak. Česká súkromná spoločnosť RegioJet od decembra priniesla na najvyužívanejšiu vlakovú trasu pod Tatrami čerstvý vietor.
Okrem uvádzacích cien, takmer trikrát nižších ako dovtedajšie ponuky štátnej konkurencie, prišla aj s väčším pohodlím, príjemnými službami, či ponukou reštauračných služieb za lákavé ceny.
Po troch mesiacoch štátny dopravca zredukoval spoje, upravil ich odchody. Bezpochyby ako ústupok súkromnému konkurentovi, ktorému sa v boji o cestujúcich darí lepšie. Regiojet mohol mierne zvýšiť ceny lístkov, napriek tomu nie je spokojný.
Tlak na ministerstvo
Od štátu žiada dotácie lístkov pre študentov, deti a dôchodcov. Podľa predstáv šéfa firmy Radima Jančuru by mu ministerstvo preplácalo lístky takýchto cestujúcich, ktorých by žlté vlaky vozili zadarmo. Inak môžu zo Slovenska odísť. Opäť to pripustil v rozhovore pre Denník N.
„Máme záujem dlhodobo ponúkať služby cestujúcim. Preto sme požiadali o pridelenie kapacít na linke z Bratislavy do Košíc a späť i na nasledujúci rok 2016,“ vysvetľuje hovorca firmy Tomáš Bořuta.
Konanie vlády však podľa neho môže mať za následok, že zo slovenských železníc ich služby zmiznú. RegioJet tým myslí najmä stopercentné zľavy pre sociálne skupiny, ktoré v rýchlikoch vláda kompenzuje iba štátnemu prepravcovi.
„Tie absolútne rozbili trhové prostredie, na čo napokon môžu najviac doplatiť cestujúci,“ myslí si Bořuta. Rušenie InterCity rýchlikov firmy RegioJet je podľa neho krajným riešením, ku ktorému ju môže štát dohnať nezodpovednou politikou.
RegioJet ustúpil, nový expres do Košíc nezvezie ľudí bezplatneČítajte
Plné a stratové
IC-vlaky RegioJet patria k najvyťaženejším na Slovensku, v posledných týždňoch sa ich naplnenie podľa internetových rezervačných systémov pohybuje od 90 do 100 percent.
Vo štvrtok dopoludnia napríklad neboli už žiadne voľné miesta na rovnaký deň na trase Bratislava-Košice, na piatok iba posledných dvadsať miest na ranný spoj do Košíc v cene nad dvadsať eur. V opačnom smere boli na dva dni dopredu prakticky vypredané všetky spoje okrem večerných.
Za podobné ceny ako na Slovensku premáva Regiojet aj v Česku, kde na trati medzi Prahou a Ostravou súťaží nielen so štátnymi Českými dráhami, ale aj s ďalším súkromným konkurentom Leo Expres. Podľa Jančurovho vyhlásenia však v už Česku dokážu premávať s prevádzkovým ziskom.
RegioJet zdražil najobľúbenejšie vlaky, viac mu zarobiaČítajte