BRATISLAVA. Cestovať vlakom napríklad na dovolenku či z koncertu z Nemecka či Česka na Slovensko môže byť náročné na čas. Ak totiž na prestup z medzinárodného na vnútroštátny rýchlik máte podľa grafikonu len päť minút, je veľmi pravdepodobné, že ho nestihnete.
„Podľa cestovného poriadku som mala z Brna na bratislavskú stanicu prísť desať minút pred druhou popoludní. Rýchlik do Trenčína mal odchádzať o päť minút. Nakoniec som ho nestihla, lebo sme prišli na stanicu so sedemminútovým meškaním. Vnútroštátny rýchlik na nás nepočkal,“ opisuje vysokoškoláčka Petra svoju cestu.
Tá sa jej nakoniec predĺžila o dve hodiny, pretože musela čakať na ďalší spoj.
„Napríklad v Břeclavi čakal na cestujúcich rýchlik do Viedne. Zarazilo ma, že rýchlik do Trenčína na nás tých pár minút nepočkal,“ dodáva Petra.
Podľa Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) sú vo všeobecnosti cestovné poriadky medzinárodných vlakov prichádzajúcich na Slovensko i vnútroštátnych diaľkových rýchlikov nastavené tak, aby cestujúci stihli prestúpiť.
Podľa portálu poloha.vlaku.info medzištátny rýchlik EC 277 Slovan, ktorým Petra cestovala, meškal za posledný týždeň každý deň viac ako päť minút pri príchode na bratislavskú stanicu.
„Ak niektorý z uvedených vlakov mešká, nie je možné zabezpečiť prestupnú väzbu,“ konštatuje hovorkyňa ZSSK Jana Morháčová.
Ak by rýchlik, na ktorý Petra chcela prestupovať, počkal, rozbil by podľa Morháčovej celý cestovný poriadok na ďalších 417 menších staniciach a zastávkach. Takisto by ovplyvnil nadväznosť na 21 prípojných vedľajších trasách.
„Rozhodnutie omeškať diaľkový rýchlik hneď na štartujúcej stanici nesie veľké riziko, že sa meškanie znásobí pre výlukové práce v úseku Trenčín – Žilina,“ dodáva Morháčová.
Česi na vás počkajú
V Česku napriek týmto problémom vlaky na seba počkajú.
„Spoje ako SC Pendolino, railjet, EC, IC a Ex čakajú na prípoje obvykle päť minút. Rýchliky a osobné vlaky čakajú zväčša desať minút. Ide o maximálne omeškanie prípojného vlaku pri odchode z vychádzajúcej alebo prestupnej stanice,“ objasňuje Petr Šťáhlavský z tlačového oddelenia Českých dráh.