SME
Pondelok, 4. júl, 2022 | Meniny má Prokop

Kto bude fotiť cestných pirátov? V hre je aj SkyToll

Štát rozdelil zákazku na elektronické diaľničné známky tak, aby mal priamu šancu aj SkyToll.

Vybudované mýtne brány má dnes firma SkyToll. Podobné bude potrebovať aj Národná diaľničná spoločnosť, keď bude chcieť sama kontrolovať platenie elektronických diaľničných známok. (Zdroj: SME/Jozef Jakubčo)

Už deväť mesiacov meškajú elektronické diaľničné známky, vďaka ktorým za jazdu autostrádou zaplatíte napríklad cez mobil, a odpadne tak nutnosť lepiť si známku na čelné sklo auta.

Na vine je Národná diaľničná spoločnosť (NDS), pretože vlani nezvládla tender na výber dodávateľa systému e-známok.

Podmienky súťaže neboli férové, Úrad pre verejné obstarávanie ju preto prikázal zrušiť.

Novú súťaž začali diaľničiari len v apríli, do pozadia e-známok sa teraz môže dostať mýtna firma SkyToll.

Naozaj budú kontrolovať sami?

Kým vlani v zrušenej súťaži hľadali diaľničiari dodávateľa „komplexnej služby výberu, evidencie a kontroly úhrady diaľničných známok“ a víťaz mal dostať najviac 35 miliónov eur za šesť rokov, v novej súťaži sa zákazka aj jej hodnota zmenila.

NDS hľadá už iba niekoho, kto systém e-známok vybuduje a bude prevádzkovať.

„Kontrolu úhrady budeme zabezpečovať vlastnými kapacitami,“ tvrdí hovorkyňa NDS Eva Žgravčáková.

Vďaka tomu, že používanie známok chcú diaľničiari kontrolovať sami, klesla predpokladaná hodnota zákazky asi o štyri milióny na 30,8 milióna eur za vyše päť a pol roka prevádzky systému e-známok.

Vyňatie kontroly e-známok vytvorilo priestor, aby sa v projekte mohla uplatniť aj spoločnosť SkyToll.

Táto spoločnosť u nás prevádzkuje mýtny systém, zákazku získala v roku 2008, keď všetky lacnejšie ponuky vyškrtli. Za dvanásť rokov dostane za vybudovanie a prevádzku systému vyše miliardu eur.

Prečo to tak môže byť?

Na kontrolu e–známok budú potrebné „kontrolné brány“ s fotobunkami, ktoré zaznamenajú evidenčné číslo vozidla a údaj porovnajú s databázou zaplatených e-známok.

V prvej súťaži NDS napísala, že kontrolný systém musí zvládnuť overiť 50-tisíc áut za 24 hodín počas pracovných dní.

Na umiestnenie kontrolných fotobuniek môže NDS použiť napríklad aj existujúce konštrukcie s dopravným značením.

Práve mýtna firma SkyToll už na slovenských diaľniciach má takéto kontrolné brány, dokonca fungujú na veľmi podobnom systéme – zaznamenávajú evidenčné čísla nákladiakov, ktoré popod bránu prechádzajú a neplatia mýtne, hoci by mali.

Samotní diaľničiari nevylúčili, že na kontrole e-známok nakoniec môžu spolupracovať s mýtnou firmou.

Dočítajte tento článok
s predplatným SME.sk.
Predplatné si môžete kedykoľvek zrušiť.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Vodíkové auto z dielne Technickej univerzity Košice reprezentovalo Slovensko na Expo v Dubaji.

Živčák: Mohlo by pribudnúť 10-tisíc miest.


6 h

Chce u nás vyrábať elektromobily.


1. júl
Ilustračné foto

Z pohľadu cien kľúčových komodít patria Slováci k najzraniteľnejším v EÚ.


1. júl

Pôvodom švédska automobilka je považovaná za lídra v bezpečnosti.


1. júl
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu