DETROIT. Spoločnosť Nike sa minulý týždeň pripojila k veľkým americkým firmám Wal-Mart Stores, Apple, General Electric a Ford Motor, ktoré sľúbili investície do tvorby pracovných miest v priemyselnej výrobe v USA. Informovala o tom agentúra Reuters.
Oznámenie Nike o úmysle vytvoriť až 10-tisíc pracovných miest môže v USA vyvolať ďalšie debaty o tom, že po mnohých rokoch rušenia pracovných miest začína krajina zažívať priemyselnú renesanciu. Údaje z oficiálnych aj súkromných zdrojov však naznačujú, že na oslavy je ešte priskoro.
Reálny rast v priemyselnej výrobe je vzdialený a nateraz možno očakávať skôr mierny a krehký rast.
Téma v prezidentských voľbách
V americkom priemysle bolo v apríli registrovaných 12,3 milióna pracovných miest, čo je síce medziročné zvýšenie o 1,5 percenta, avšak výrazne menej než v roku 1990, keď ich bolo takmer 18 miliónov. Spôsob zvýšenia zamestnanosti v priemysle sa tak stane prioritnou témou v budúcoročných prezidentských voľbách.
Ekonómovia a analytici považujú nadšenie zo sťahovania pracovných miest zo zahraničia späť do USA za prehnané. Niektoré údaje o výrobnej aktivite skôr naznačujú, že americké spoločnosti sa čoraz viac spoliehajú na dovoz dielov pre svoje výrobky.
Podiel polotovarov a dielov z Ázie, Latinskej Ameriky a východnej Európy v roku 2011 dosiahol päť percent, kým na konci 90. rokov bol dve percentá.
Automobilky presúvajú prácu z Ázie
Príkladom súčasného trendu by sa mohol stať automobilový priemysel, ktorý zamestnáva približne 750-tisíc ľudí.
Automobilky a ich dodávatelia odsúvajú časť pracovných miest z Ázie, aby redukovali riziká vyplývajúce zo zahltenia amerických prístavov alebo z prírodných katastrof, napríklad cunami. Mnohé z týchto pracovných miest však skončia v Mexiku.
"Mexickí robotníci sú lacnejší než čínski. Tak prečo by sa nepresťahovali do bližšieho zahraničia?", hovorí Sean McAlinden, šéf-ekonóm Centra automobilového výskumu.
Nike zas svoj prísľub podmienil úľavou z ciel na dovezené topánky, ktoré sa v závislosti od použitých materiálov a typu topánok pohybujú v rozpätí 25 až 35 percent. Americké firmy vlani zaplatili zhruba 400 miliónov dolárov (356,47 milióna eur) na clách za dovoz topánok z Tichomoria.