BRATISLAVA. Správcovia bytových domov sú povinní najneskôr do konca mája predložiť vlastníkom bytov a nebytových priestorov správu o svojej činnosti za predchádzajúci rok.
Majú aj povinnosť vykonať vyúčtovanie fondu prevádzky, údržby a opráv, ako aj zálohových platieb, ktoré vlastníci platili za dodávky vody, tepla, energií a iné služby.
Ukladá im to zákon o vlastníctve bytov a nebytových priestorov. Ak si správca v termíne povinnosť nesplní, nemá nárok na odmenu za správu až do splnenia si tejto povinnosti.
Zákon hovorí, čo správa musí obsahovať
"Správa podľa zákona musí obsahovať informácie o finančnom hospodárení domu, pričom sa musí vzťahovať na celý dom. Jej obsahom má byť stav spoločných častí a zariadení, ako aj informácie o iných významných skutočnostiach, ktoré súvisia so správou domu," upozornila Petra Blehová z komunikačného odboru Ústredného inšpektorátu Slovenskej obchodnej inšpekcie.
Správa má obsahovať napríklad rozpis výdavkov a príjmov, spôsob tvorby fondu a výšku úhrad za plnenia, opis stavu spoločných častí a zariadení domu.
"Obsahovať by mala najmä informácie o stave strechy, múrov, fasády, vnútorných priestorov, základov domu, kotolní, výťahov, spoločných priestorov, kočikárni, prípojok vedenia médií, protipožiarnych zariadení," spresnila Blehová.
Tieto informácie sú nevyhnutné najmä pre rozhodovanie vlastníkov o ďalšom pláne hospodárenia v bytovom dome, o výške príspevkov do fondu a pre kontrolu kvality vykonania úloh, ktoré vlastníci stanovili správcovi.
"V prípade existencie úveru by správa mala obsahovať údaj o tom, koľko z úveru bolo splatené, pretože pri splácaní úveru nejde o preddavky do fondu," upozornila ďalej Blehová.
Vyúčtovanie zálohových platieb sa robí pre každý jeden byt a nebytový priestor v bytovom dome. Z neho by malo byť jasné, koľko preddavkov do fondu prevádzky, údržby a opráv vlastník bytu vlani zaplatil a koľko sa z fondu vynaložilo.
Pri ročnom vyúčtovaní môže dôjsť k disproporciám medzi zaplatenou sumou a skutočnou povinnosťou zaplatiť, teda môžu vzniknúť buď nedoplatky alebo preplatky.
Najprv reklamácia, potom obchodná inšpekcia
Keďže zmluva o výkone správy je zmluvou spotrebiteľskou, nespokojní vlastníci sa ako spotrebitelia majú právo obrátiť na obchodnú inšpekciu ako orgán dozoru a kontroly, ak ich práva boli porušené poskytovateľom služieb, v tomto prípade správcom bytového domu.
Inšpekcia je oprávnená podľa zákona na ochranu spotrebiteľa vykonať kontrolu správnosti rozúčtovaných úhrad. Vlastníkov upozorňuje, že vyúčtovanie musia najskôr reklamovať, ak s ním nesúhlasia.
"Správcovi treba podať písomnú reklamáciu, v nej konkretizovať položku z vyúčtovania, s ktorou nesúhlasia. Reklamáciu doručiť tak, aby v prípade potreby vedeli preukázať, že bola uplatnená. Napríklad doporučenou zásielkou," radí Blehová.
Reklamácia musí byť podľa zákona o ochrane spotrebiteľa vybavená najneskôr do 30 dní. Ak sa tak nestane, spotrebiteľ je oprávnený obrátiť sa na inšpekciu. Písomný podnet môže podať aj elektronicky na www.soi.sk.
SOI nemá v kompetencii kontrolovať Spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov. Vlastníci sú oprávnení v prípade zistených nedostatkov či už vo vyúčtovaní alebo aj v činnosti ich štatutárneho orgánu obrátiť sa na kontrolný orgán spoločenstva, ktorým je rada spoločenstva.