Na prvý pohľad sa môže zdať, že ide o kritiku vydavateľov novinárov – robili ste to zle, teraz sme to zlepšili.
Lenže, okamžité načítanie článkov namiesto zdĺhavého čakania, ktoré tento týždeň predstavil Facebook, urobilo oveľa významnejšiu zmenu. Modrý gigant totiž spravil z najväčších vydavateľov sveta len dodávateľov správ. Články bude mať u seba, pre rýchlejšie načítavanie.
Na základe výskumu analytici zistili, že priemerne sa články na sociálnej sieti načítavajú osem sekúnd. Toľko trvá, kým od kliknutia na odkaz na Facebooku uvidíte obsah webu. Facebook tvrdí, že tento proces vďaka Instant Articles urýchlil až jedenásťkrát.
Preto aj ten názov – okamžité články.
Compare and contrast: Facebook instant articles vs Twitter link pic.twitter.com/IlNCg68fYw
— Matt Roper (@mattjroper) May 13, 2015
Zmluva s diablom zatiaľ nehrozí Do nového projektu pozval Facebook (zatiaľ) deväť veľkých médií - New York Times, National Geographic, BuzzFeed, NBC News, The Atlantic, za Európu The Guardian a BBC News, a tiež nemecký Spiegel a Bild.
Avizovaná „zmluva s diablom“, ako ju niektorí novinári a kritici nazvali, ale nevyzerá na prvý pohľad nevďačne.
Facebook vymyslel systém, ktorý ráta zobrazenia ako mobilné a posiela ich priamo vydavateľom, teda nechýba im tento údaj. Okrem toho im ponúka aj niekoľko vlastných dát o užívateľoch.
Aby to nebolo málo, môžu si zobrazovať vlastnú reklamu, za ktorú Facebooku nemusia nič odvádzať. Ak nechcú, Facebook to za nich spraví za tridsať percent zo zisku a zobrazí vlastnú reklamu.
Vyhrávajú čitatelia Facebookové články sú rozpoznateľné na prvý pohľad. Napríklad National Geographic láka na letiacu včelu.
Po kliknutí sa článok načíta hneď a je prispôsobený na mobilné zariadenia. Fotografie v texte optimalizovali na obrazovku mobilu, médiá majú možnosť pridať aj hovorený komentár, ktorý sa po kliknutí spustí.
Fotografie môžete zväčšovať a väčšina z nich sa ťuknutím rozhýbe. Počas prehrávania môžete video rovnako zväčšovať a zmenšovať. Celé to pôsobí veľmi prirodzene a poskytuje príjemný užívateľský zážitok. Akoby to tak vždy malo byť.
Okrem fotografií a videí, ktoré sa spustia samé, môžu médiá do článkov pridávať aj mapy, ktoré sú animované a po kliknutí sa zväčšia a môžu približovať.
Ďalšou výhodou je, že na konci sú autori článku aj s profilmi na Facebooku a môžete si ich rovno pozrieť, prípadne začať sledovať.
Facebook + NY Times = Facebook. Facebook + Guardian = Facebook. Facebook + BBC = Facebook. Facebook + The Atlantic = Facebook. etc.
— Dan Gillmor (@dangillmor) May 13, 2015 1:0 pre Facebook Prvotné obavy mediálneho sveta boli, že Facebook bude vlastné články uprednostňovať v algoritme, ale podľa oficiálneho vyhlásenia spoločnosti k tomuto nepríde. Zatiaľ je plán vydať maximálne jeden instantný článok na jedno médium denne.
Samozrejme, Facebook tvrdí, že algoritmus nebude musieť upravovať, pretože takéto články sa budú aj tak rýchlo šíriť medzi čitateľmi. Niet divu, používateľský zážitok z facebookových instantných článkov patrí medzi to vizuálne a zážitkovo najlepšie, čo pre mobilné zariadenia v žurnalistike vzniklo.
Ďalšou obavou je, že Facebook časom prevezme kontrolu nad obsahom a médiá sa dostanú do úzkych. Už teraz je mnoho médií odkázaných na návštevnosť zo sociálnej siete, aj napriek tomu, že sa sťažujú na neustále sa meniaci algoritmus.
Na prvé ohlasy a štatistiky zo strany zapojených vydavateľstiev si ešte musíme počkať, no prvé ohlasy od ľudí sú pozitívne.