BRATISLAVA. Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v súťažiach na výstavbu nových úsekov diaľníc a rýchlostných ciest zavádza nástroj bankovej platobnej záruky. Sľubuje si od toho zvýšenie disciplíny hlavných zhotoviteľov stavieb pri plnení ich záväzkov voči subdodávateľom.
K zavedeniu tohto opatrenia diaľničiari pristupujú po tom, čo napríklad veľké stavebné spoločnosti Váhostav - SK a Doprastav neplatili načas svojim dodávateľom na diaľničných stavbách a obe sa dostali do reštrukturalizácie.
"Každý subdodávateľ má mať bankovú platobnú záruku a platby budú kryté aj týmto inštitútom," povedal v utorok generálny riaditeľ NDS Milan Gajdoš.
Ak by tento inštitút začal byť výrazne využívaný, to znamená, že 25 percent bankovej platobnej záruky by bolo spotrebovaných, NDS má právo vypovedať zmluvu hlavnému zhotoviteľovi. Zo zvyšných 75 percent prostriedkov by tak ešte bolo možné získať pohľadávky vzniknuté po tomto termíne.
Na otázku, prečo opatrenie o bankovej platobnej záruke nezaviedli skôr, šéf diaľničiarov odpovedal, že vývoj v stavebníctve treba vnímať v čase. "Národná diaľničná spoločnosť reaguje na situáciu na trhu a snaží sa o to, aby už v rámci súťaží prichádzali zodpovedné ponuky, ktoré v budúcnosti nebudú vytvárať platobné neschopnosti hlavných zhotoviteľov."
Minister dopravy Ján Počiatek informoval, že banková platobná záruka bude súčasťou zmlúv pri realizácii veľkých projektov.
"Bude slúžiť na to, aby vytvárala rezervu na krytie podlžností voči subdodávateľom. V prípade, že prekročí určitú mieru, bude mať investor možnosť vypovedať zmluvu," priblížil minister.
Subdodávatelia, ktorým hlavný zhotoviteľ nezaplatí, dostanú peniaze z bankovej platobnej záruky. "Malo by to zamedziť špekulatívnej účasti stavebných firiem v našich tendroch, pretože nemôžu rátať, že nezaplatia subdodávateľom. Budú musieť, alebo zo stavby budú musieť odísť," dodal Počiatek.