WASHINGTON/NEW YORK. Minimálne šesť mŕtvych a viac než sto zranených - nebezpečné airbagy japonského výrobcu Takata sú už dávno neslávne známe. Informovala o tom agentúra DPA.
Firma Takata na nátlak regulačných úradov teraz súhlasila s celonárodnou zvolávacou akciou.
Od roku 2013 bolo v USA zvolaných zhruba 17 miliónov vozidiel a vzhľadom na najnovší vývoj sa môže tento počet takmer zdvojnásobiť. S počtom 33,8 milióna osobných a ľahkých nákladných vozidiel tak pôjde o najväčšiu zvolávaciu akciu v histórii USA. Otázka však znie, či bude možné vôbec zaistiť bezpečnosť.
Zvolávacia akcia predstavuje obrovský logistický problém, ktorý sa okrem mnohých dodávateľov týka celého radu automobiliek: BMW, Fiat Chrysler, Ford, General Motors, Honda, Mazda, Mitsubishi, Nissan, Subaru a Toyota. Navyše, výrobné kapacity Takaty nestíhajú pokryť dopyt z predchádzajúcich zvolávacích akcií.
Ťažkosti vyplývajú aj z toho, že presná príčina chyby zatiaľ nie je známa. Airbagy, ktoré majú životy zachraňovať, sa v dôsledku výrobnej chyby menia na skrytého zabijaka. Môžu sa kedykoľvek aktivovať a vystreliť do kabíny ostré úlomky plastu a kovu, ktoré môžu ľudí v aute zraniť a dokonca usmrtiť.
Ďalším kameňom úrazu sú deravé pravidlá pri predaji ojazdených vozidiel. Autá, ktoré spadajú do zvolávacej akcie, sa totiž môžu predávať neopravené bez právnych dôsledkov. Noví majitelia sa tak o rizikách svojho vozidla vôbec nemusia dozvedieť.
Firma Takata doteraz odmietala rozšíriť zvolávaciu akciu na celé územie USA, keďže bola presvedčená, že problém vyvolal prienik vlhkosti do vyvíjača tlaku airbagu. Vychádzala z predpokladu, že riziko zlyhania airbagu sa týka iba štátov s horúcou a vlhkou klímou, ako sú Florida či Kalifornia.
K tomuto záveru dospela po rozsiahlom internom vyšetrovaní, ktorého výsledky poskytla aj regulačným úradom. Tie neboli s ochotou výrobcu spolupracovať spokojné, preto vo februári naňho uvalili sankciu 14-tisíc dolárov (12 522,36 eura) denne. Vzhľadom na to, že Takata nátlaku ustúpila, úrady nateraz od sankcie upustili.