BRATISLAVA. Pokuty za mýtne prehrešky sa od júla tohto roku znížia približne o polovicu. Prezident SR Andrej Kiska podpísal novelu zákona o výbere mýta, ktorá túto zmenu prináša.
Cieľom novely je znížiť sadzby pokút za mýtne delikty tak, aby nemali pre dopravcov likvidačný charakter.
Napríklad doteraz je pokuta pre vodiča nákladného auta, ktorý jazdí po spoplatnených úsekoch ciest bez úhrady mýta, vo výške 150-násobku nedoplatku mýta, najviac však 2250 eur. Po novom sa táto suma zníži na 1050 eur.
V blokovom konaní je pokuta za takýto prehrešok vo výške stonásobku nedoplatku mýta, pričom výsledná suma sa zaokrúhli na celú sumu v eurách deliteľnú piatimi, najviac však do výšky 1500 eur. Na základe novely sa zníži na 700 eur.
Znižovanie bolo už aj v minulosti
Zároveň sa v niektorých prípadoch pevná sadzba pokút nahradí sadzbami s vymedzenou dolnou a hornou hranicou výšky pokuty.
Tak sa má zabezpečiť možnosť správneho orgánu rozhodnúť o konkrétnej výške pokuty v závislosti od závažnosti, spôsobu, času trvania a následkov porušenia povinnosti.
Na znížení pokút za mýtne prehrešky sa dohodlo ministerstvo dopravy s predstaviteľmi autodopravcov. Tí namietali príliš vysoké sadzby pokút, ktoré boli pre nich likvidačné. Pokuty za mýtne prehrešky sa znižovali aj v minulosti.
Ešte za vlády Ivety Radičovej pristúpil k takémuto kroku vtedajší minister dopravy Ján Figeľ (KDH). Následne sa ale zvýšil počet mýtnych prehreškov, pokuty preto od januára 2014 zvyšoval terajší minister Ján Počiatek (Smer-SD).
Aj zákon o cestnej doprave
Novelou sa upravil aj zákon o cestnej doprave. V ňom povolili vnútroštátnu dopravu pre slovenských dopravcov na pravidelných medzinárodných autobusových linkách. A to na základe súhlasu dopravných správnych orgánov v územných obvodoch na trase autobusovej linky.
Ide o zosúladenie podmienok pre slovenských a zahraničných dopravcov. V súčasnosti totiž môžu robiť zahraniční dopravcovia po schválení takzvanú kabotáž na území Slovenska na medzinárodnej autobusovej linke. Povoľuje sa na základe pravidiel kabotážnych prepráv ustanovených európskym nariadením.
Ak má napríklad rakúsky dopravca povolenú kabotáž na medzinárodnej autobusovej linke zo Slovenska do Rakúska, môže na území Slovenska po vydaní povolenia prepravovať miestnych cestujúcich medzi zastávkami na území SR bez prechodu cez štátne hranice.
Ak by tú istú linku chcel prevádzkovať slovenský dopravca, doteraz nemohol prepravovať cestujúcich medzi dvoma miestami na území SR.