BRATISLAVA. Firmy chcú dosahovať zisk, a to sa dá zvýšením obratu alebo znížením výdavkov. Pri spoločnostiach, ktoré tvoria svoje produkty prácou v kancelárii, je často práve prevádzka kancelárie druhým najväčším výdavkom po mzdových nákladoch. Poradenská firma Cushman & Wakefield radí, ako ušetriť pri výbere kancelárskych priestorov.
Za základný faktor označuje cenu nájmu, súvisiacich služieb a energií. Cena nájmu je zvyčajne priamo úmerná lokalite. Ak hľadáme finančne menej náročné priestory, orientovať sa budeme napríklad na okrajové štvrte, ktoré sú spravidla lacnejšie ako prémiové polohy v centre.
Dobrá dostupnosť
Niečo napovie aj ukazovateľ obsadenosti kancelárskych priestorov. Je predpoklad, že v oblasti, kde je veľká voľná kapacita, napríklad po výstavbe nového projektu, bude dočasne aj nižšia cena, aby prilákala prvých nájomcov, priblížil vedúci kancelárskeho tímu spoločnosti na Slovensku Ján Bryndza.
Upozorňuje však na sekundárne faktory vplývajúce na celkovú nákladovosť firmy. Tie súvisia s náborom, ale aj udržaním zamestnancov. Miesto výkonu práce je totiž jedným z parametrov, ktorý zamestnanci už počas výberového procesu dôkladne zvažujú. Ocenia dobrú dostupnosť hromadnou dopravou, v opačnom prípade im stúpajú náklady na dopravu, a tým aj ich platové požiadavky.
Ďalším parametrom úspory je samotná budova. Tu býva veľký rozdiel medzi rekonštruovanými staršími budovami a najnovšími projektmi sledujúcimi nové trendy v staviteľstve a technológiách. Moderné budovy často okrem použitia vyspelejších materiálov fungujú aj na inteligentných systémoch využívania a prípadne recyklovania tepla, vody, elektriny, ktoré sa významne odzrkadlia vo vyúčtovacích faktúrach nájomcov.
Popri energiách nájomca platí aj tzv. prevádzkové poplatky. V nich sú zahrnuté náklady na správu budovy, služby, ako napríklad recepcia, upratovanie spoločných priestorov, ich vykurovanie, osvetlenie či starostlivosť o okolie budovy. Pri výbere samotnej budovy je podľa Cushman & Wakefield dobré vopred vedieť, aký rozsah služieb firma potrebuje.
Vyhraďte si čas
Spoločnosť poukázala tiež na to, že nájomné je možné výrazne znížiť efektívnym usporiadaním kancelárií a pre rovnaký počet zamestnancov odrazu postačí menší priestor. Nájomné na štvorcový meter v moderných biznis centrách býva často o niečo vyššie ako pri starších budovách. Veľa klientov má však po presťahovaní nižšie náklady na nájom, keďže sa zbavili nevyužívaných hluchých plôch, za ktoré museli platiť, vysvetlil Bryndza.
Ako dodal, dôležitým aspektom pri hľadaní kancelárskych priestorov je čas. Ak si na hľadanie kancelárie nevyhradíte potrebný čas, môžete sa dostať do stresu a na vyjednávanie najlepších možných podmienok neostane priestor. Nový prenajímateľ to využije a nemá dôvod vylepšovať cenu, keďže vie, že priestory k danému termínu potrebujete, uzavrel.