SME
Pondelok, 23. máj, 2022 | Meniny má Želmíra

Automobilka Jaguar Land Rover príde na Slovensko

Britská automobilka Jaguar Land Rover potvrdila, že chce postaviť nový závod pri Nitre.

V novom závode automobilky Jaguar Land Rover na Slovensku by malo nájsť prácu asi päťtisíc ľudí.V novom závode automobilky Jaguar Land Rover na Slovensku by malo nájsť prácu asi päťtisíc ľudí. (Zdroj: Archív SME/JLR)

BRATISLAVA. Britská automobilka Jaguar Land Rover postaví svoj nový závod na Slovensku. Informoval o tom The Financial Times na svojom webe, odvolal sa na dva zdroje.

Na Slovensku by mal preinvestovať asi jednu miliardu britských libier (1,4 miliardy eur), vyrábať tu chce asi 300-tisíc vozidiel ročne.

Vláda podpísala významný dokument

((anketa))

O príchode nového investora v utorok dopoludnia mimoriadne rokovala vláda.

„Podpísali sme významný dokument s britskou spoločnosťou Jaguar Land Rover, je to strategický krok k získaniu významnej investície,“ vyhlásil po rokovaní premiér Robert Fico (Smer-SD).

Tento dokument podľa Fica robí zo Slovenska lokalitu, ktorú Briti preferujú pre výstavbu nového závodu.

Brífing premiéra Fica po mimoriadnom rokovaní vlády o novej automobilke trval menej ako päť minút. Oznámil na ňom iba podpis „významného dokumentu“ s Jaguar Land Rover.

Novinári nemohli klásť otázky, akékoľvek ďalšie podrobnosti teda nie sú známe.

Kvalifikovaná pracovná sila aj dodávatelia

Britská automobilka cez tlačovú správu potvrdila, že má záujem postaviť novú fabriku na Slovensku a to pri Nitre.

S vládou podpísala dohodu, na základe ktorej bude automobilka ďalej analyzovať túto lokalitu a rokovať s ministrami o dotáciách, ktorými výstavbu nového závodu podporíme.

Definitívne uzatvorenie dohody sa očakáva ešte tento rok.

Podľa prepočtov denníka SME by mohla nová automobilka získať investičnú pomoc za asi 400 miliónov eur.

Automobilka potvrdila, že na Slovensku chce vyrábať asi 300-tisíc vozidiel ročne a prvé by mohli z výrobných liniek vyjsť v roku 2018.

Podľa dostupných informácií plánuje automobilka zamestnať približne päťtisíc ľudí.

Jaguar Land Rover, ktorý patrí do skupiny Tata Motors, sa pre Slovensko rozhodol preto, že tu má dobré zázemie.

V novej fabrike chce totiž vyrábať luxusné autá s hliníkovou karosériou, takéto karosérie sa už vyrábajú v bratislavskom Volkswagene. Je tu teda kvalifikovaná pracovná sila aj dodávatelia.

strtgckprk110815nr2276141_res.jpg

Park o rozlohe až 732,93 hektára sa bude nachádzať v katastri mestských častí Zobor, Dražovce, Mlynárce a obcí Čakajovce, Zbehy a Lužianky. FOTO: TASR

Príchod víta aj Zväz automobilového priemyslu

Príchod novej automobilky na Slovensko víta aj výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu (ZAP) SR Jaroslav Holeček. Investícia podľa neho pomôže ďalšiemu rozvoju automobilového priemyslu v krajine.

Pri predpokladanej kapacite závodu 300-tisíc vozidiel by mohla podľa Holečka stúpnuť produkcia áut v krajine takmer o tretinu. Upozornil však, že ešte dôležitejšia je podpora a rozvoj subdodávateľov, ktoré nová automobilka prinesie.

Nemenej významný je podľa neho aj vplyv na zamestnanosť. Automobilový priemysel dnes na Slovensku zamestnáva priamo okolo 70.000 ľudí prostredníctvom troch výrobcov a množstva subdodávateľov, nepriamo však dáva prácu viac ako 200.000 Slovákom. Holeček odhaduje, že tento počet môže príchodom Land Roveru vzrásť približne o 20 percent.

Ponúkli sme viac ako Poliaci

Poľsko, ktoré v súboji o plánovanú výstavbu závodu prehralo so Slovenskom, nechcelo zvýšiť ponúkanú štátnu podporu na úroveň, ktorú automobilke ponúkla Bratislava. Uviedlo to poľské ministerstvo hospodárstva. Informovala o tom agentúra Reuters.

Podľa poľskej strany je to výsledok príliš vysokej štátnej podpory, ktorú slovenská strana ponúkla. "Dali sme našim partnerom dobrú ponuku, ktorá zároveň nebola pre náš štátny rozpočet príliš nákladná," uviedlo ministerstvo.

"V záverečnej fáze rokovaní však Slováci prišli s ponukou veľmi vysokej priamej štátnej podpory. Takúto úroveň podpory sme nemohli akceptovať, pretože by to znamenalo, že zisky a náklady by sa medzi obe strany nedelili rovnakým dielom," dodalo poľské ministerstvo hospodárstva.

Príchod automobiliek na Slovensko

2. marec 1991 - Volkswagen Slovakia
Vláda SR, Bratislavské automobilové závody (BAZ), a. s., a koncern Volkswagen podpísali 12. marca 1991 základnú dohodu o podnikateľskom zámere a vytvorení novej spoločnosti. V januári 1999 došlo k zmene právnej formy spoločnosti VW Bratislava spol. s r. o. na VW Slovakia, a. s.

15. január 2003 - PSA Peugeot Citroën Slovakia
Uskutočnilo sa podpísanie investičných dohôd. Záujem SR o získanie investície francúzskej automobilky PSA Peugeot Citroën sa 8. januára 2003 premietol do schválenia vládneho návrhu zmluvy o investičnej spolupráci medzi touto spoločnosťou, SR a mestom Trnava.

18. marec 2004 – Kia Motors Slovakia
Vtedajší premiér SR Mikuláš Dzurinda a prezident spoločnosti Hyundai Kia Automotive Group Chung Mong Koo podpísali v Bratislave Memorandum o porozumení, ktoré zabezpečilo realizáciu podpísaných investičných zmlúv Slovenska so spoločnosťami KIA Motors Corporation a Hyundai Motor.

tasr

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (23. 5. 2022)
USD 1.058
AUD 1.498
CZK 24.670
JPY 135.340
CAD 1.353
GBP 0.848
HUF 382.930
PLN 4.637
CHF 1.028
SEK 10.492

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  2. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  3. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  4. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  5. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  6. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  7. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  8. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  1. ZŠ v Moldave nad Bodvou bola súčasťou projektu ENGIE Eco školy
  2. Zelenší dvor pre ZŠ Hviezdoslava vďaka projektu ENGIE Eco školy
  3. Príďte si vychutnať výstavu ilustrácií pre deti
  4. Liptovský Mikuláš: V našom meste pes neskapal
  5. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  6. Prečo potrebujeme udržateľné riešenia v oblasti mobility?
  7. Gestačný diabetes mellitus
  8. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 4 963
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 4 271
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 3 302
  4. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 231
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 936
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 598
  7. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 016
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely 896

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  3. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  4. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  5. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  6. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  7. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  8. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 348
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 6 764
  3. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 362
  4. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 5 715
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 910
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 2 634
  7. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 555
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 2 452
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ruskí vojaci v Chersone, nechýba ani typické Z.

Putin tiež ukrýva neonacistov zo sveta.


1 h

Aká bola kariéra Hamšíka v reprezentácii?


57m

Budeme sa pozerať na to, ako máme eurofondy za plexisklom.


a 1 ďalší 1 h

Vojna na Ukrajine pokračuje 89. deň.


a 5 ďalší 17 h

Neprehliadnite tiež

Ľudovít Makó.

Pošte sa nedarí súťažiť bezpečnostné služby transparentnejšie, ÚVO tender preveril už štvrtýkrát.


a 1 ďalší 1 h
Poľský prezident Andrzej Duda počas otvorenia plynovodu.

Ukončenie zmluvy bolo prirodzeným krokom po zastavení ruských dodávok do Poľska minulý mesiac.


TASR 5 h
Na snímke hlavný vstup do chemického podniku Istrochem.

Sanáciu má podľa štátu zaplatiť majiteľ areálu, ktorým je firma Andreja Babiša.


18 h
Testovanie umelej inteligencie cez masky vo firme Innovatrics

Firma, ktorá sa špecializuje na biometriu, zamestnala matky s deťmi.


18 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  3. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  4. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  5. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  6. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  7. Jiří Ščobák: Na změnu zdravotní pojišťovny už zbývá jen pár dní
  8. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 348
  2. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 6 764
  3. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 362
  4. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 5 715
  5. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 910
  6. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 2 634
  7. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 2 555
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 2 452
  1. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  3. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  7. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  8. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
SkryťZatvoriť reklamu