SME
Piatok, 20. máj, 2022 | Meniny má Bernard

Príchod alternatívnej taxislužby vyvoláva dohady o legálnosti

Na základe zákona o cestnej doprave je vykonávanie osobnej dopravy vozidlami s kapacitou najviac deväť osôb, vrátane vodiča, taxislužbou.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AP)

BRATISLAVA. Prepravovanie osôb autami na objednávku cez smartfónovú aplikáciu, ktorú začala skúšobne prevádzkovať americká firma Uber v Bratislave, vyvolalo dohady, či je legálne.

Na základe zákona o cestnej doprave z roku 2012 je vykonávanie osobnej dopravy vozidlami s kapacitou najviac deväť osôb, vrátane vodiča, taxislužbou. A tú môže prevádzkovať len držiteľ koncesie a zároveň musí spĺňať podmienky pre vozidlá a vodičov vozidiel taxislužby.

Bez koncesie a preukazu

"Ak niekto prevádzkuje taxislužbu bez koncesie alebo v rozpore s ňou alebo poskytuje dopravné služby taxislužby vodičom, ktorý nemá preukaz vodiča, obec (v Bratislave Magistrát hlavného mesta) môže uložiť pokutu za iný správny delikt od sto do 15-tisíc eur. Ak ide o opakované konanie do dvoch rokov od právoplatného rozhodnutia o uložení pokuty, je sadzba od 5-tisíc do 50-tisíc eur," informoval v piatok agentúru SITA hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

SkryťVypnúť reklamu

Prečítajte si tiež:Uber prišiel do Bratislavy, prináša mnoho otáznikovČítajte 

Ak by niekto poskytoval len sprostredkovanie prepravy, čiže dispečerské služby, prepravu by mal podľa hovorcu v konečnom dôsledku vykonávať držiteľ koncesie, a to vozidlom taxislužby a vodičom vozidla taxislužby.

Takto napríklad fungujú niektoré aplikácie. Cez Hopin si možno privolať licencovaného taxikára, no nelegálny taxík sa tam zohnať nedá.

Vodičom vozidla taxislužby môže byť len ten, kto je držiteľom preukazu vodiča vozidla taxislužby. Vodič vozidla taxislužby musí byť v pracovnom pomere k prevádzkovateľovi taxislužby po ustanovený týždenný pracovný čas alebo prevádzkovať taxislužbu ako samostatne zárobkovo činná osoba, vyplýva zo zákona o cestnej doprave.

Preukaz vodiča môže získať len ten, kto je najmenej tri roky držiteľom vodičského oprávnenia skupiny alebo podskupiny oprávňujúcej viesť vozidlo taxislužby.

SkryťVypnúť reklamu

Na viditeľnom mieste

Vozidlom taxislužby môže byť len vozidlo uvedené v koncesii a pridelené evidenčné číslo vozidla taxislužby musí byť umiestnené v aute na viditeľnom mieste pre cestujúceho.

Vozidlo musí byť na predných ľavých a pravých dverách označené obchodným menom prevádzkovateľa taxislužby a telefónnym číslom dispečingu objednávkovej služby, resp. vodiča alebo dopravcu.

Musí mať pevne zabudovaný taxameter, ktorý vydáva potvrdenku o zaplatenom cestovnom, aby cestujúci mohol sledovať okamžitú cenu.

Taxameter nemusí byť v taxíku pri preprave cestujúcich, ktorí zaplatili pred začatím cesty, alebo na obvyklých miestach na pravidelnej trasy prepravy.

Podmienkou je aj pevné alebo odnímateľné strešné svietidlo žltej farby s nápisom TAXI, ako aj poistenie auta pre prípad vzniku zodpovednosti za škodu spôsobenú cestujúcemu na zdraví alebo na jeho majetku.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa prvých skúseností z alternatívnej taxislužby autá bez označenia ani vodiči bez koncesie tieto podmienky pravdepodobne nespĺňajú. Je však lacnejšia ako klasické taxíky.

"Kontrolovať prevádzkovateľov taxislužby a taxikárov môže Policajný zbor a obec. Obec kontroluje plnenie povinností prevádzkovateľov taxislužby, napríklad označenie vozidla obchodným menom, vybavenie vozidla koncesiou. Obec ukladá v prvom stupni pokuty za iné správne delikty a prerokúva v prvom stupni priestupky v taxislužbe," priblížil Kóňa.

Polícia kontroluje na cestách v rámci výkonu a dohľadu nad bezpečnosťou a plynulosťou cestnej premávky, aj u prevádzkovateľov taxislužby, technickú spôsobilosť vozidiel, vybavenie prepravnými a sprievodnými dokladmi, označenie vozidiel a spôsobilosť vodičov a osádky na cestnú premávku.

SkryťVypnúť reklamu

"V prípade, ak mestský policajt zistí iný správny delikt alebo priestupok, podá oznámenie dopravnému správnemu orgánu, ktorým je v oblasti taxislužby obec," dodal Kóňa.

Používanie registračnej pokladnice

Prevádzkovatelia taxislužby sú od 1. apríla navyše povinní používať elektronickú, resp. virtuálnu registračnú pokladnicu.

Kontrolu vykonáva finančná správa. Agentúra SITA vo štvrtok oslovila Úniu taxikárov z Bratislavy, Cech Taxi Bratislava a firmu Fun-Taxi, ale k príchodu alternatívnej taxislužby sa doteraz nevyjadrili.

Uber pri príchode na Slovensko vyhlásil, že neočakáva problémy s legálnosťou služby. "Na Slovensku spúšťame službu uberX ako licencovaný produkt, kde budeme využívať výhradne licencovaných vodičov a aj noví vodiči budú musieť požiadať o licenciu. Dokonca aj súčasní taxikári sa môžu zapojiť.

SkryťVypnúť reklamu

Komunikujeme v tejto súvislosti s regulátormi, politikmi, takže neočakávame žiadne problémy," uviedol International Expansion Manager Lokman Kuris.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (20. 5. 2022)
USD 1.053
AUD 1.504
CZK 24.700
JPY 134.460
CAD 1.349
GBP 0.847
HUF 385.830
PLN 4.642
CHF 1.027
SEK 10.510

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  2. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  3. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  4. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách?
  5. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza
  6. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka!
  7. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov
  8. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť?
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  2. Do finále McDonald´s Cupu sa prebojovalo mužstvo z Víťaza
  3. Garmin vyrobil cykloradar Varia RCT715 s bezpečnostnou kamerou
  4. Obľúbená pracovná agentúra Work Service nezmizla
  5. Župné mestečko ovládne krajské mesto aj celý Abov. Už zajtra
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im
  7. Aké typy cukrovky poznáme?
  8. Biele srdce putovalo aj do Nemocnice AGEL Košice-Šaca
  1. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 7 337
  2. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 6 068
  3. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 5 985
  4. Príliš veľa vitamínov škodí zdraviu, majte ich pod kontrolou 1 407
  5. 5 najčastejších chýb pri zateplení fasády: zabráňte im 1 262
  6. Šprintérsky duel IONIQ 5 vs i30 N Performance má víťaza 1 242
  7. Doplaťte tisíce. Ako bojovať s podrazmi developerov? 1 117
  8. MS v hokeji: TV Tipsport + špeciálna kurzová ponuka! 976

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  3. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  4. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  5. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  6. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  7. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  8. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 19 792
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 543
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 467
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 753
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 205
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 088
  7. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 3 707
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 120
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušan Kováčik

Kováčik sa odvolal proti 14 rokom väzenia.


10 h
Ilustračné foto

Hrozí mu najprudší ekonomický pokles od rozpadu ZSSR.


13 h
Peter Tkačenko

Jeho pasivita je hrubým porušovaním pracovnej disciplíny.


14 h
Logo podcastu Dobré ráno.

Bizarný škandál ukazuje, ako funguje slovenský papalášizmus.


a 2 ďalší 31m

Neprehliadnite tiež

Moskovské Červené námestie.

Hrozí mu najprudší ekonomický pokles od rozpadu ZSSR.


13 h
Minister financií Igor Matovič po schválení viacerých jeho opatrení na vláde.

Odborníci kritizujú schvaľovanie aj obsah protiinflačného balíka.


13 h

Miera nezamestnanosti išla nadol vo všetkých krajoch na Slovensku.


SITA 17 h
Ilustračná fotografia.

Faktúra bola zaplatená v utorok.


21 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  2. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  3. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  4. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  5. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  6. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  7. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  8. Miroslav Pollák: Utečenci a „ekonomickí migranti“
  1. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 19 792
  2. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 10 543
  3. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 9 467
  4. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 5 753
  5. Jana Melišová: Skutočná cena za vojnu 4 205
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 4 088
  7. Miroslav Kocúr: Pápež sa pomýlil 3 707
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925) 3 120
  1. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  3. Jiří Ščobák: Jaká je situace na linii dotyku? Pomůže Rusku mobilizace?
  4. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  5. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
  6. Adam Valček: Pri čudnom zákroku na súde sa NAKA pokúšala zmocniť utajených dokumentov
  7. Jiří Ščobák: Sluha národa: Recenze 1. řady seriálu s Volodymyrom Zelenskym
  8. Jiří Ščobák: Čo robiť, aby sme sa nezbláznili z inflácie? Máme infláciu riešiť?
SkryťZatvoriť reklamu