BRATISLAVA. Škandál s pozemkami sa podpísal aj pod príchod doteraz najmladšej automobilky u nás – Kia Motors . Na Slovensko prichádzala pred jedenástimi rokmi za vlády Mikuláša Dzurindu.
V čase príchodu automobilky sa objavili problémy pri vyvlastňovaní pôdy, na ktorej maka Kia stáť. Pre svoj závod si vybrala pozemky neďaleko Žiliny.
Príchod Jaguara má prvú kauzu: kšefty s pôdouČítajte
Pri dohode vyššia suma
Ministrom hospodárstva bol vtedy Pavol Rusko (ANO). Vyhlásil, že vyvlastňovanie je síce najzložitejšie, no najreálnejšie na záchranu prichádzajúcej investície.
Vlastníci pozemkov mali za ne dostať najvyššiu cenu vyplývajúcu z troch znaleckých posudkov.
Štát im však sľuboval aj ďalšie ústupky. Nemali napríklad platiť daň z príjmu pri predaji svojej pôdy. Na druhej strane tým, ktorí sa dohodnúť nechceli, mal štát za pozemky zaplatiť najnižšiu cenu.
Vykupovanie niektorých pozemkov sa začalo v marci 2005. Ako vtedy upozornil portál topky.sk, odkupovanie sa týkalo približne 600 majiteľov parciel, na ktorých dnes stojí automobilka.
Rozhodovali aj súdy
Ako vtedy pre topky.sk povedal člen petičného výboru Dušan Mikulík, so sumou 350 slovenských korún za štvorcový meter súhlasilo približne 400 vlastníkov.