Skupine hrozí v USA pokuta až 18 miliárd dolárov.
FRANKFURT. Nemecký koncern Volkswagen potvrdil zistenie amerických regulačných úradov, že do svojich vozidiel inštaloval softvér umožňujúci zatajiť skutočné množstvo vypúšťaných emisií. Informoval o tom v nedeľu generálny riaditeľ skupiny Martin Winterkorn.
Koncern podľa neho kauzu hlboko ľutuje a nechá ju preveriť nezávislým vyšetrovateľom. "Osobne veľmi ľutujem, že sme poškodili dôveru našich zákazníkov," povedal Winterkorn.
"Netolerujeme a nebudeme tolerovať porušovanie žiadnych našich vnútorných predpisov alebo zákonov," povedal pre agentúru Reuters.
Federálny úrad pre ochranu životného prostredia (EPA) v piatok informoval, že Volkswagen inštaloval do niektorých dieselových modelov softvér, ktorý zatajuje skutočné množstvo vypúšťaných emisií. Skupina tak musí v USA zvolať na opravu takmer pol milióna áut a hrozí jej pokuta až 18 mld. USD.
Kauza sa týka niektorých dieselových modelov VW a Audi predaných po roku 2008. Tieto vozidlá majú podľa zistení EPA nainštalovaný program, ktorý pri bežnej prevádzke vypína kontrolu emisií a systém aktivuje v okamihu, keď je vozidlo testované na emisie. Autá tak môžu až 40-násobne prekračovať zákonné limity na vypúšťanie škodlivých látok do ovzdušia.
Vážne dôsledky
Škandál Volkswagenu so softvérom na skreslenie výsledkov hodnôt výfukových plynov počas emisných kontrol v Spojených štátoch bude mať zrejme vážne následky pre šéfa správnej rady Martina Winterkorna. Informuje o tom rakúsky denník Die Presse.
Podľa nemeckého experta na automobilový priemysel Ferdinanda Dudenhöffera sa Winterkornov odchod z funkcie predsedu správnej rady VW približuje.
Winterkorn ako priamy šéf pre úsek výskumu a vývoja koncernu buď o manipuláciách vedel, alebo nič netušil. V každom prípade to však znamená, že svoju oblasť nemal pevne pod kontrolou.
"V každom prípade tvrdím, nie je vo vedení koncernu udržateľný," povedal Dudenhöffer pre dnešné vydanie denníka Frankfurter Rundschau.
Škandál znamená obrovskú stratu prestíže koncernu gigantického rozmeru. Expert vyslovil podozrenie, že rovnakým softvérom môžu byť vybavené aj modely vozidiel s dieselovým motorom, ktoré sa predávajú na domácom trhu.
Predsedníčka výboru na ochranu životného prostredia spolkového parlamentu Bärbel Höhnová uviedla, že "taká rozsiahla manipulácia softvéru sa mohla uskutočniť len s vedomím vedenia vo Wolfsburgu".
Neprekvapilo by ju, kedy sa podobného počínania použilo v Európe a v USA v úsilí, aby modely automobilov podliezli limity prípustného množstva škodlivín vo výfukových plynoch.
Prudký pokles
V nadväznosti na udalosti prudko klesli aj akcie Volkswagenu. Akcie koncernu sa v pondelok popoludní prepadli o takmer 20 percent. Vzhľadom na celkové tržby firmy to v praxi znamená, že akcionári prišli v pondelok približne o 16 miliárd eur.
Podľa nemeckého denníka Die Welt sa trhová hodnota Volkswagenu prepadla na 60 miliárd eur a po dlhej dobe stratila pozíciu najhodnotnejšej nemeckej automobilky.
Pred Volkswagenom sa tak ocitla automobilka Daimler so 74 miliardami eur, BMW s hodnotou 54 miliárd eur sa ocitol tesne za Volkswagenom.