SME

Škandál Volkswagenu: Slovensko nevylučuje zvolávacie akcie, ak bude treba

Či modely áut s podvodným softvérom jazdia aj u nás, zatiaľ nie je jasné. Môžu to byť aj škodovky.

Martin Winterkorn, šéf nemeckej automobilky Volkswagen.Martin Winterkorn, šéf nemeckej automobilky Volkswagen. (Zdroj: TASR/AP)

Správu sme nahradili článkom z tlačového vydania.

BRATISLAVA, FRANKFURT NAD MOHANOM. Nie pol milióna a nie iba v Spojených štátoch. Podvodný softvér, ktorý nemecká automobilka Volkswagen inštalovala do svojich áut, aby skresľovala výsledky emisných testov, má asi 11 miliónov vozidiel po celom svete.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Koncern sa k tomuto číslu priznal v utorok ráno, zákazníkov či verejnosť ubezpečuje, že problém intenzívne rieši. „Robíme maximum, aby sme objasnili nezrovnalosti v dieselových motoroch,“ odkázala nemecká automobilka. „Je nám veľmi ľúto, že sme narušili dôveru zákazníkov a verejnosti.“

SkryťVypnúť reklamu

BREAKING: #Volkswagen says discrepancies relate to 11 million vehicles worldwide http://t.co/PlNPWciAZV

— Bloomberg Business (@business) September 22, 2015 Softvér vypne kontrolu Na problém s podvodným softvérom upozornil v piatok americký Federálny úrad na ochranu životného prostredia. Volkswagen podľa neho inštaluje do niektorých typov áut s naftovým motorom softvér, ktorý zatajuje, koľko emisií auto skutočne vypúšťa do ovzdušia.

Za škandál, ktorý prerástol aj mimo USA, hrozí koncernu pokuta 18 miliárd dolárov. Americké ministerstvo spravodlivosti začalo už aj trestné stíhanie.

Americké úrady tvrdia, že autá vyrobené od roku 2009 majú nainštalovaný program, ktorý pri bežnej prevádzke vypína kontrolu emisií a zapína ju až vtedy, keď auto testujú. Tak môžu vozidlá až 40­násobne prekročiť zákonné limity na škodliviny, ktoré vypúšťajú do ovzdušia. Ide o modely Jetta, Beetle, Gold a Audi 3 aj Passat vyrobené v rokoch 2014 a 2015.

SkryťVypnúť reklamu

Či sa modely s falšujúcim softvérom dostali aj na Slovensku, zatiaľ nevedno. „Nové vozidlá Volkswagenu s naftovým motorom EU6, ktoré momentálne jazdia v Európskej únii, spĺňajú všetky právne požiadavky a ekologické štandardy,“ povedal hovorca automobilky Andreas Lampersbach.

Problém je podľa neho najmä v autách, ktoré majú motor EA 189. Tie podľa portálu iDnes.cz montuje aj automobilka Škoda do modelov Octavia, Fabia a Superb.

Čakáme na Nemcov Nemecká vláda nariadila dôkladnú kontrolu naftových áut Volkswagenu. Od jej výsledkov závisia ďalšie kroky, a teda aj to, či bude musieť slovenské (a české) ministerstvo zvolať autá na kontrolu.

Slovenské ministerstvo dopravy nevylučuje, že „prijme príslušné opatrenia, a to aj vo vzťahu k pracoviskám emisných kontrol“, povedal hovorca Martin Kóňa. Rovnako pristupuje k problému aj český minister dopravy Dan Ťok.

SkryťVypnúť reklamu

O prípad sa začal zaujímať už aj Brusel. Európska komisia sa chystá preverovať, či sa problém týka aj európskeho trhu a či budú potrebné kontroly.

Keby problémové autá jazdili aj u nás, ich majitelia by ich podľa právnika Igora Augustiniča z advokátskej kancelárie bpv Braun Partners mohli teoreticky vrátiť a nárokovať si späť peniaze.

Ako presne by sa v tomto prípade postupovalo, je zatiaľ otázne. Problematické by v prípade, že by zákazníci rušili zmluvy, mohli byť lehoty. Zo zákona vo všeobecnosti platí iba dvojročná záruka.

Why Volkswagen's share price has fallen so far http://t.co/KzYSCeDPd4 pic.twitter.com/dEkUQoKz3T

— Charles Read (@EconCharlesRead) September 22, 2015 Bez následkov? S otázkou, ako ovplyvní škandál ekonomiku, hovorca slovenského Volkswagenu SME odkázal na centrálu v Nemecku. Tá sa k otázkam zatiaľ nechce vyjadrovať.

SkryťVypnúť reklamu

Ekonóm SAV Vladimír Baláž hovorí, že z toho netreba robiť veľkú drámu. „To, čo Volkswagen zasiahne, je pokuta.“ Pokutu podľa neho dostal pred nekoľkými rokmi aj Microsoft, a neschudobnel.

Všetko závisí od toho, aká vysoká pokuta bude a tiež, kedy ju dostane. „Takéto veci sa nerobia zo dňa na deň, Volkswagen sa môže odvolať, a to môže spor natiahnuť aj na niekoľko rokov,“ hovorí Baláž.

Automobilku trápi aj prudký pokles akcií. Za dva dni stratili takmer 40 percent svojej hodnoty.

Analytik: Američania majú prísnejší režim pre nové autá Každý trh má svoje špecifiká, hovorí analytik Slovenského automobilového inštitútu Martin Jesný.

Môže sa na Slovensku stať, že sa na problém so softvérom, ktorý má Volkswagen v určitých modeloch áut, pri emisných kontrolách nepríde?

SkryťVypnúť reklamu

„Kontrola, o ktorej sa teraz hovorí, nie je taká emisná kontrola, na ktorú musia autá chodiť povinne, presnejšie nie iba tá. Ide aj o kontrolu, ktorou sa overuje typ motora v konkrétnom aute, aby ho vôbec povolili na bežnú prevádzku. Pri uvádzaní nového auta na trh musí vozidlo splniť veľmi prísne kritériá. Meraných parametrov a kritérií je veľmi veľa a jedným z nich je aj to, koľko auto spotrebuje paliva a koľko emisií pri tom vypúšťa. Takéto schvaľovanie je veľmi komplikované a robí sa v čase, keď automobilka vyvinie nové auto a chystá sa dostať ho na trh. Američania majú svoj vlastný režim pri schvaľovaní, citeľne odlišný a dokonca v niektorých parametroch oveľa prísnejší. Každý trh má svoje špecifiká.“

Ako sa potom mohlo stať, že v Amerike jazdí pol milióna áut s chybou, keď pri uvádzaní vozidlá prechádzali prísnymi kontrolami?

SkryťVypnúť reklamu

„Softvér mohol v týchto autách fungovať tak, že ­ zjednodušene povedané ­ počítačom riadené vstrekovanie paliva sa pri meraní emisií ešte viac znížilo, než je bežné. Motor ešte stále ide, točí sa, no ak by to bolo počas jazdy, auto zrejme dramaticky spomalí, pretože motor neprodukuje toľko výkonu. Keďže meranie sa robí počas státia, teda staticky, zrejme to bol spôsob, ako to urobiť tak, aby motor išiel, no v skutočnosti sa správal, ako keby ste dali nohu dolu z plynu. Ak to takto fungovalo, mohlo to potom fungovať aj pri tých klasických emisných kontrolách. Jednoducho bolo ťažké určiť, že ide o problém.“

Nedalo sa teda na emisnej kontrole na manipulovanie s dátami prísť?

„Je to veľmi komplikované. Merač emisií (sonda) sa vloží do výfuku a ak je v aute nejaký senzor, softvér to zachytil a zapol umelo úsporný režim. Preto sa zrejme na emisných kontrolách na to neprišlo.“

SkryťVypnúť reklamu

Zatiaľ nie je jasné, či sú aj na Slovensku autá s problémovým softvérom. Dá sa na to prísť pri bežnej emisnej kontrole u nás?

„Bude veľmi dôležité, akým spôsobom prikážu regulátori v Amerike Volkswagenu, čo má robiť. Je viacero možností, čo sa môže stať. Ďalšie kroky budú závisieť aj od toho, ako to celé dopadne a aké opatrenia regulátori prinútia automobilku urobiť. Môžu napríklad zvolať autá na emisnú kontrolu a posúdia, či auto spĺňa povolené limity.“

Martina Raábová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (12. 4. 2025)
USD 1.135
AUD 1.820
CZK 25.147
JPY 162.070
CAD 1.574
GBP 0.867
HUF 408.900
PLN 4.295
CHF 0.925
SEK 11.120

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Tisíce ľudí sa tešia z vyšších platov
  2. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  3. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  4. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  5. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  6. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  7. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  8. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 343
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 473
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 268
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 310
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 925
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 457
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 554
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 090
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Dobrovoľníci spustili iniciatívu STOP SLAK.


TASR
Plantáž s kakaom v Indonézii.

V tomto roku sa vyrobilo okolo 228 miliónov čokoládových zajačikov.


TASR
Čínsky obchod

Európsky oceliarsky sektor má už teraz problémy, povedala expertka.


SITA 1
Ilustračné foto

Minister Takáč navrhol predĺženie lehoty na oznámenie chovov.


TASR 1
SkryťZatvoriť reklamu