SME
Utorok, 24. máj, 2022 | Meniny má Ela

Škandál Volkswagenu: Slovensko nevylučuje zvolávacie akcie, ak bude treba

Či modely áut s podvodným softvérom jazdia aj u nás, zatiaľ nie je jasné. Môžu to byť aj škodovky.

Martin Winterkorn, šéf nemeckej automobilky Volkswagen.Martin Winterkorn, šéf nemeckej automobilky Volkswagen. (Zdroj: TASR/AP)

Správu sme nahradili článkom z tlačového vydania.

((anketa))

BRATISLAVA, FRANKFURT NAD MOHANOM. Nie pol milióna a nie iba v Spojených štátoch. Podvodný softvér, ktorý nemecká automobilka Volkswagen inštalovala do svojich áut, aby skresľovala výsledky emisných testov, má asi 11 miliónov vozidiel po celom svete.

Koncern sa k tomuto číslu priznal v utorok ráno, zákazníkov či verejnosť ubezpečuje, že problém intenzívne rieši. „Robíme maximum, aby sme objasnili nezrovnalosti v dieselových motoroch,“ odkázala nemecká automobilka. „Je nám veľmi ľúto, že sme narušili dôveru zákazníkov a verejnosti.“

Softvér vypne kontrolu

Na problém s podvodným softvérom upozornil v piatok americký Federálny úrad na ochranu životného prostredia. Volkswagen podľa neho inštaluje do niektorých typov áut s naftovým motorom softvér, ktorý zatajuje, koľko emisií auto skutočne vypúšťa do ovzdušia.

Za škandál, ktorý prerástol aj mimo USA, hrozí koncernu pokuta 18 miliárd dolárov. Americké ministerstvo spravodlivosti začalo už aj trestné stíhanie.

Americké úrady tvrdia, že autá vyrobené od roku 2009 majú nainštalovaný program, ktorý pri bežnej prevádzke vypína kontrolu emisií a zapína ju až vtedy, keď auto testujú. Tak môžu vozidlá až 40­násobne prekročiť zákonné limity na škodliviny, ktoré vypúšťajú do ovzdušia. Ide o modely Jetta, Beetle, Gold a Audi 3 aj Passat vyrobené v rokoch 2014 a 2015.

Či sa modely s falšujúcim softvérom dostali aj na Slovensku, zatiaľ nevedno. „Nové vozidlá Volkswagenu s naftovým motorom EU6, ktoré momentálne jazdia v Európskej únii, spĺňajú všetky právne požiadavky a ekologické štandardy,“ povedal hovorca automobilky Andreas Lampersbach.

Problém je podľa neho najmä v autách, ktoré majú motor EA 189. Tie podľa portálu iDnes.cz montuje aj automobilka Škoda do modelov Octavia, Fabia a Superb.

sm-0923-001f-vw_titulkagraf_r5048_res.jpg

Čakáme na Nemcov

Nemecká vláda nariadila dôkladnú kontrolu naftových áut Volkswagenu. Od jej výsledkov závisia ďalšie kroky, a teda aj to, či bude musieť slovenské (a české) ministerstvo zvolať autá na kontrolu.

Slovenské ministerstvo dopravy nevylučuje, že „prijme príslušné opatrenia, a to aj vo vzťahu k pracoviskám emisných kontrol“, povedal hovorca Martin Kóňa. Rovnako pristupuje k problému aj český minister dopravy Dan Ťok.

O prípad sa začal zaujímať už aj Brusel. Európska komisia sa chystá preverovať, či sa problém týka aj európskeho trhu a či budú potrebné kontroly.

Keby problémové autá jazdili aj u nás, ich majitelia by ich podľa právnika Igora Augustiniča z advokátskej kancelárie bpv Braun Partners mohli teoreticky vrátiť a nárokovať si späť peniaze.

Ako presne by sa v tomto prípade postupovalo, je zatiaľ otázne. Problematické by v prípade, že by zákazníci rušili zmluvy, mohli byť lehoty. Zo zákona vo všeobecnosti platí iba dvojročná záruka.

Bez následkov?

S otázkou, ako ovplyvní škandál ekonomiku, hovorca slovenského Volkswagenu SME odkázal na centrálu v Nemecku. Tá sa k otázkam zatiaľ nechce vyjadrovať.

Ekonóm SAV Vladimír Baláž hovorí, že z toho netreba robiť veľkú drámu. „To, čo Volkswagen zasiahne, je pokuta.“ Pokutu podľa neho dostal pred nekoľkými rokmi aj Microsoft, a neschudobnel.

Všetko závisí od toho, aká vysoká pokuta bude a tiež, kedy ju dostane. „Takéto veci sa nerobia zo dňa na deň, Volkswagen sa môže odvolať, a to môže spor natiahnuť aj na niekoľko rokov,“ hovorí Baláž.

Automobilku trápi aj prudký pokles akcií. Za dva dni stratili takmer 40 percent svojej hodnoty.

Analytik: Američania majú prísnejší režim pre nové autá

Každý trh má svoje špecifiká, hovorí analytik Slovenského automobilového inštitútu Martin Jesný.

Môže sa na Slovensku stať, že sa na problém so softvérom, ktorý má Volkswagen v určitých modeloch áut, pri emisných kontrolách nepríde?

„Kontrola, o ktorej sa teraz hovorí, nie je taká emisná kontrola, na ktorú musia autá chodiť povinne, presnejšie nie iba tá. Ide aj o kontrolu, ktorou sa overuje typ motora v konkrétnom aute, aby ho vôbec povolili na bežnú prevádzku. Pri uvádzaní nového auta na trh musí vozidlo splniť veľmi prísne kritériá. Meraných parametrov a kritérií je veľmi veľa a jedným z nich je aj to, koľko auto spotrebuje paliva a koľko emisií pri tom vypúšťa. Takéto schvaľovanie je veľmi komplikované a robí sa v čase, keď automobilka vyvinie nové auto a chystá sa dostať ho na trh. Američania majú svoj vlastný režim pri schvaľovaní, citeľne odlišný a dokonca v niektorých parametroch oveľa prísnejší. Každý trh má svoje špecifiká.“

Ako sa potom mohlo stať, že v Amerike jazdí pol milióna áut s chybou, keď pri uvádzaní vozidlá prechádzali prísnymi kontrolami?

„Softvér mohol v týchto autách fungovať tak, že ­ zjednodušene povedané ­ počítačom riadené vstrekovanie paliva sa pri meraní emisií ešte viac znížilo, než je bežné. Motor ešte stále ide, točí sa, no ak by to bolo počas jazdy, auto zrejme dramaticky spomalí, pretože motor neprodukuje toľko výkonu. Keďže meranie sa robí počas státia, teda staticky, zrejme to bol spôsob, ako to urobiť tak, aby motor išiel, no v skutočnosti sa správal, ako keby ste dali nohu dolu z plynu. Ak to takto fungovalo, mohlo to potom fungovať aj pri tých klasických emisných kontrolách. Jednoducho bolo ťažké určiť, že ide o problém.“

Nedalo sa teda na emisnej kontrole na manipulovanie s dátami prísť?

„Je to veľmi komplikované. Merač emisií (sonda) sa vloží do výfuku a ak je v aute nejaký senzor, softvér to zachytil a zapol umelo úsporný režim. Preto sa zrejme na emisných kontrolách na to neprišlo.“

Zatiaľ nie je jasné, či sú aj na Slovensku autá s problémovým softvérom. Dá sa na to prísť pri bežnej emisnej kontrole u nás?

„Bude veľmi dôležité, akým spôsobom prikážu regulátori v Amerike Volkswagenu, čo má robiť. Je viacero možností, čo sa môže stať. Ďalšie kroky budú závisieť aj od toho, ako to celé dopadne a aké opatrenia regulátori prinútia automobilku urobiť. Môžu napríklad zvolať autá na emisnú kontrolu a posúdia, či auto spĺňa povolené limity.“

Martina Raábová

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (24. 5. 2022)
USD 1.066
AUD 1.498
CZK 24.594
JPY 136.050
CAD 1.363
GBP 0.848
HUF 381.650
PLN 4.621
CHF 1.031
SEK 10.492

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Contact Center Hub a Ncontactcenter od NFON
  2. Chceš prácu v IT?
  3. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie
  4. VELUX zmapoval kvalitu interiérov slovenských domácností
  5. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  6. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami
  7. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely
  1. Chceš prácu v IT?
  2. VELUX zmapoval kvalitu interiérov slovenských domácností
  3. Zodpovedné nakupovanie chráni biodiverzitu pre budúce generácie
  4. ZŠ v Moldave nad Bodvou bola súčasťou projektu ENGIE Eco školy
  5. Zelenší dvor pre ZŠ Hviezdoslava vďaka projektu ENGIE Eco školy
  6. Príďte si vychutnať výstavu ilustrácií pre deti
  7. Liptovský Mikuláš: V našom meste pes neskapal
  8. LAMINA PREŠOV pokrýva strechy a fasády už 33 rokov
  1. Stovky hodín výcviku. Stať sa gondolierom je zaslúžená prestíž 5 018
  2. Do čoho sa oplatí investovať, aby ste ušetrili na energiách? 3 134
  3. Odišlo už štvrť milióna mladých ľudí. Má Slovensko budúcnosť? 2 987
  4. Vydavateľstvo Petit Press so štyrmi Novinárskymi cenami 2 285
  5. Obnovené lety do Marsa Alam. Po dvoch rokoch opäť víta turistov 1 818
  6. 5 najčastejších chýb pri zateplení šikmej strechy: vyhnite sa im 1 658
  7. McDonald´s Cup pozná víťazný tím z Košického kraja 1 017
  8. Volkswagen ID.5 prináša nový softvér aj pre staršie modely 916

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  4. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  5. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  6. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  7. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  8. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 388
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 510
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 5 861
  4. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 5 038
  5. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 204
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 470
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 2 368
  8. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 2 163
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

 Kompresorová prečerpávacia stanica Veľké Kapušany.

Budúcu zimu čaká Európu šetrenie aj spoločný nákup energií.


3 h
Ján Boďo so synom boli natankovať a na nákup v Poľsku. Podľa nich sa oplatí kúpiť výhodnejšie najmä maslo, mäso a olej.

Dôvodom sú vysoké ceny u nás. Oplatia sa tam aj bežné nákupy.


5 h
Ľudovít Makó.

Pošte sa nedarí súťažiť bezpečnostné služby transparentnejšie, ÚVO tender preveril už štvrtýkrát.


a 1 ďalší 10 h
Poľský prezident Andrzej Duda počas otvorenia plynovodu.

Ukončenie zmluvy bolo prirodzeným krokom po zastavení ruských dodávok do Poľska minulý mesiac.


TASR 14 h

Blogy SME

  1. Jiří Ščobák: Rozhovor: Ako mám budovať finančnú rezervu a žiť lepší život?
  2. Jiří Ščobák: Odporúča sa zobrať dnes hypotéku? Ako myslia a čo robia banky na Slovensku?
  3. Jiří Ščobák: Analytici odpovídají: Kolik mám investovat do krypta? Které mi doporučují? Budou kryptoměny v roce 2022 prosperovat?
  4. Jiří Ščobák: Ako získať peniaze na rozbeh startupu? Odborníci radia
  5. Jana Melišová: Ako ovplyvňujú sankcie voči Rusku svetový obchod? Sú obavy z rastu cien reálne?
  6. INEKO: Vďaka biosimilárnym liekom Slovensko ušetrí 32 miliónov eur ročne
  7. Tomáš Tenczer: Prečo šéfovia neznášajú home office
  8. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  1. Vladimír Benčík: Zvitky od Mŕtveho mora - boli napísané pred 2000 rokmi, predpovedajú apokalypsu? 11 388
  2. Ján Valchár: Odvaha plukovníka Chodarjonoka alebo ako to nie je o odvahe 6 510
  3. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť I) 5 861
  4. Jana Melišová: Pomalý pád na Wall Street sa zrejme ešte neskončil 5 038
  5. Jana Melišová: G.Bush označil inváziu do Iraku za „neoprávnenú a brutálnu", než sa opravil, že mal na mysli ruskú inváziu na Ukrajinu 3 204
  6. Ivan Beňovič: Sankcie voči oligarchom vojnu na Ukrajine nezastavia 2 470
  7. Juraj Kumičák: Ako Rusi veľkú vojnu vyhrali... (časť II) 2 368
  8. Monika Kusendová: Malofatranská hrebeňovka alebo 4-dňové sólo dobrodružstvo s ruksakom po horách 2 163
  1. Jiří Ščobák: Bude nový II. pilier lepší? Dožijeme sa exodu z dlhopisových fondov?
  2. Monika Nagyova: Výhody emočného prejedania sa
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 39. - Arktída - Letecká expedícia Amundsena s Ellsworthom na severný pól -1925
  4. Jiří Ščobák: Víte, co je Gerasimova doktrína?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 38. - Arktída - Amundsenova expedícia na lodi Maud (1918 - 1925)
  6. Jiří Ščobák: Vydrží Rusko dlhú ekonomickú vojnu? Nevyčerpajú sa spojenci?
  7. Jiří Ščobák: Mohu zemřít, ale nebudu žít jako otrok
  8. Jiří Ščobák: Sú reformy Igora Matoviča (zvýšené prídavky na deti a daňové bonusy pre pracujúcich rodičov) dobrý nápad?
SkryťZatvoriť reklamu