SME

Emisný škandál Volkswagenu môže ohroziť nemeckú ekonomiku

Analytici varujú, že kríza tejto automobilky môže ohroziť ďalší vývoj najväčšej európskej ekonomiky.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SITA/AP)

BERLÍN. Emisný škandál automobilového koncernu Volkswagen (VW) otriasol nemeckým priemyslom aj politikmi.

Analytici varujú, že kríza tejto automobilky môže ohroziť ďalší vývoj najväčšej európskej ekonomiky. Informovala o tom agentúra Reuters.

Volkswagen je najväčšou nemeckou automobilkou a tiež jedným z najväčších zamestnávateľov v krajine. V Nemecku pre neho pracuje vyše 270.000 ľudí a ešte viac ľudí zamestnávajú subdodávatelia VW.

Generálny riaditeľ Martin Winterkorn už zaplatil za škandál s emisiami - rezignoval na svoj post. Ale priznanie Volkswagenu, že manipuloval s hodnotami emisií, pocítili aj ďalšie nemecké automobilky, ktoré strácajú dôveru klientov. Ekonómovia teraz vyhodnocujú vplyv škandálu na doposiaľ "zdravú" nemeckú ekonomiku.

SkryťVypnúť reklamu

"Volkswagen sa nečakane stal najväčšou hrozbou pre rast nemeckej ekonomiky, väčšou ako grécka kríza," uviedol Carsten Brzeski, hlavný ekonóm ING. "Ak sa odbyt Volkswagenu v Severnej Amerike v nasledujúcich mesiacoch prepadne, nebude to mať vplyv len na tento koncern, ale aj na celú nemeckú ekonomiku," dodal.

Volkswagen vlani predal v USA takmer 600.000 áut, čo predstavuje približne 6 % z globálneho odbytu, ktorý dosiahol 9,5 milióna áut.

Prečítajte si tiež:Čo spôsobí škandál Volkswagenu? (štyri otázky a odpovede)Čítajte 

Dôležité piliere

Americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) minulý týždeň obvinila VW, že do viacerých áut s dieselovými motormi namontoval softvér, ktorý umožňuje zamaskovať pri testovaní výfukových plynov skutočné hodnoty emisií oxidu dusíka.

Automobilke teraz hrozí v USA pokuta až 18 miliárd USD (16,14 miliardy eur), čo je viac ako jej vlaňajší prevádzkový zisk.

SkryťVypnúť reklamu

A hoci má koncern odloženú hotovosť vo výške 21 miliárd eur, musí ešte počítať s nákladmi na odstránenie chybného softvéru, ktorý má namontovaných zhruba 11 miliónov áut po celom svete, a tiež s nákladmi na prípadné súdne spory s klientmi o odškodnenie, najmä v USA. Škandál vyvoláva obavy, že automobilka bude nútená rušiť pracovné miesta.

Nemecká vláda sa zase obáva vplyvu problémov VW na ďalšie automobilky, ako sú Daimler a BMW. Automobilový priemysel je totiž "dôležitým pilierom" ekonomiky.

Je lídrom v inováciách a zamestnáva množstvo ľudí. A práve táto závislosť od automobilového priemyslu môže podľa analytikov ohroziť rast nemeckej ekonomiky, ktorý by mal tento rok dosiahnuť 1,8 %.

Nemecké hospodárstvo sa už pritom musí vyrovnávať so spomaľovaním čínskej ekonomiky, kam smeruje veľká časť nemeckého exportu.

SkryťVypnúť reklamu

Stámiliónový export

Pokles predaja nemeckých automobiliek zasiahne aj ich subdodávateľov a jeho negatívny vplyv sa môže rozšíriť na celú ekonomiku.

V roku 2014 zamestnával automobilový sektor v Nemecku zhruba 775.000 ľudí. Okrem toho, automobilky a výrobcovia autokomponentov patria medzi najväčších nemeckých exportérov.

Hodnota exportu tohto sektora vlani prekročila 200 miliárd eur, čo zodpovedá takmer jednej pätine, teda 20 %, celkového nemeckého exportu.

Niektorí odborníci vidia v škandále aj iróniu. Nemecká ekonomika totiž bez problémov zvládla krízu eurozóny aj spomaľovanie čínskej ekonomiky, teda vonkajšie rizikové faktory. Je preto iróniou, že najväčšiu hrozbu pre ňu teraz predstavuje domáca firma.

Autá Volkswagen

Súvisiace témy: Nemecko, Ekonomika
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Za 30 rokov videl v autoškole všeličo. Vodiči už nie sú tak zruční
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  6. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  7. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  8. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  1. Záhradkári, pracujte len ráno a večer
  2. Trhy, história aj all inclusive. Kam k moru v Tunisku?
  3. OTS: LESY SR sa dištancujú od nepravdivých tvrdení
  4. Influenceri vzali na dovolenku ľudí, ktorých nepoznali
  5. Uprostred leta prichádza princ na bielom koni
  6. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  7. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  8. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 16 099
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 8 159
  3. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 2 917
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 2 895
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 2 338
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 212
  7. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 1 972
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 1 738
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto

Slovensku v oblasti elektromobility chýba silný líder.


TASR 4
Kancelár Friedrich Merz  na zasadnutí Bundestagu.

Firmy budú mať možnosť odpísať si hodnotu investícií do strojov z daní.


TASR
Ilustračná fotografia.

3Ethereum a altcoiny zatiaľ zaostávajú.


SITA
Minister investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR Samuel Migaľ. a

Výbor z dôvodu nedostatku poslancov nebol uznášaniaschopný.


TASR
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 154
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 540
  3. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 12 107
  4. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 567
  5. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 825
  6. Dávid Polák: Denník Dezoláta 6 479
  7. Martin Halás: Vypískali sme aj Čaputovú a Hegera. A nikto sa tým nechválil 4 253
  8. Rastislav Puchala: Ficovo devínske šialenstvo 3 865
  1. Marcel Rebro: Dúhová facka pre červených: Ako si Smeráci vylámali zuby na Volkswagene
  2. Marcel Rebro: Matúš Šutaj Eštok zachraňuje východ po povodniach: z pláže na Sardínii
  3. INESS: Aké je (ne)produktívne zdravotníctvo?
  4. Marcel Rebro: Prezident v maskáčoch: Pellegrini sa ide hrať na vojačika, zatiaľ čo krajina horí
  5. Marcel Rebro: Fico medzi čajom a oknom: Moskva nerada, keď sa kamoši pretvarujú
  6. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  7. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  8. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
SkryťZatvoriť reklamu