SME

Emisný škandál Volkswagenu môže ohroziť nemeckú ekonomiku

Analytici varujú, že kríza tejto automobilky môže ohroziť ďalší vývoj najväčšej európskej ekonomiky.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: SITA/AP)

BERLÍN. Emisný škandál automobilového koncernu Volkswagen (VW) otriasol nemeckým priemyslom aj politikmi.

Analytici varujú, že kríza tejto automobilky môže ohroziť ďalší vývoj najväčšej európskej ekonomiky. Informovala o tom agentúra Reuters.

Volkswagen je najväčšou nemeckou automobilkou a tiež jedným z najväčších zamestnávateľov v krajine. V Nemecku pre neho pracuje vyše 270.000 ľudí a ešte viac ľudí zamestnávajú subdodávatelia VW.

Generálny riaditeľ Martin Winterkorn už zaplatil za škandál s emisiami - rezignoval na svoj post. Ale priznanie Volkswagenu, že manipuloval s hodnotami emisií, pocítili aj ďalšie nemecké automobilky, ktoré strácajú dôveru klientov. Ekonómovia teraz vyhodnocujú vplyv škandálu na doposiaľ "zdravú" nemeckú ekonomiku.

SkryťVypnúť reklamu

"Volkswagen sa nečakane stal najväčšou hrozbou pre rast nemeckej ekonomiky, väčšou ako grécka kríza," uviedol Carsten Brzeski, hlavný ekonóm ING. "Ak sa odbyt Volkswagenu v Severnej Amerike v nasledujúcich mesiacoch prepadne, nebude to mať vplyv len na tento koncern, ale aj na celú nemeckú ekonomiku," dodal.

Volkswagen vlani predal v USA takmer 600.000 áut, čo predstavuje približne 6 % z globálneho odbytu, ktorý dosiahol 9,5 milióna áut.

Prečítajte si tiež:Čo spôsobí škandál Volkswagenu? (štyri otázky a odpovede)Čítajte 

Dôležité piliere

Americká Agentúra pre ochranu životného prostredia (EPA) minulý týždeň obvinila VW, že do viacerých áut s dieselovými motormi namontoval softvér, ktorý umožňuje zamaskovať pri testovaní výfukových plynov skutočné hodnoty emisií oxidu dusíka.

Automobilke teraz hrozí v USA pokuta až 18 miliárd USD (16,14 miliardy eur), čo je viac ako jej vlaňajší prevádzkový zisk.

SkryťVypnúť reklamu

A hoci má koncern odloženú hotovosť vo výške 21 miliárd eur, musí ešte počítať s nákladmi na odstránenie chybného softvéru, ktorý má namontovaných zhruba 11 miliónov áut po celom svete, a tiež s nákladmi na prípadné súdne spory s klientmi o odškodnenie, najmä v USA. Škandál vyvoláva obavy, že automobilka bude nútená rušiť pracovné miesta.

Nemecká vláda sa zase obáva vplyvu problémov VW na ďalšie automobilky, ako sú Daimler a BMW. Automobilový priemysel je totiž "dôležitým pilierom" ekonomiky.

Je lídrom v inováciách a zamestnáva množstvo ľudí. A práve táto závislosť od automobilového priemyslu môže podľa analytikov ohroziť rast nemeckej ekonomiky, ktorý by mal tento rok dosiahnuť 1,8 %.

Nemecké hospodárstvo sa už pritom musí vyrovnávať so spomaľovaním čínskej ekonomiky, kam smeruje veľká časť nemeckého exportu.

SkryťVypnúť reklamu

Stámiliónový export

Pokles predaja nemeckých automobiliek zasiahne aj ich subdodávateľov a jeho negatívny vplyv sa môže rozšíriť na celú ekonomiku.

V roku 2014 zamestnával automobilový sektor v Nemecku zhruba 775.000 ľudí. Okrem toho, automobilky a výrobcovia autokomponentov patria medzi najväčších nemeckých exportérov.

Hodnota exportu tohto sektora vlani prekročila 200 miliárd eur, čo zodpovedá takmer jednej pätine, teda 20 %, celkového nemeckého exportu.

Niektorí odborníci vidia v škandále aj iróniu. Nemecká ekonomika totiž bez problémov zvládla krízu eurozóny aj spomaľovanie čínskej ekonomiky, teda vonkajšie rizikové faktory. Je preto iróniou, že najväčšiu hrozbu pre ňu teraz predstavuje domáca firma.

Autá Volkswagen

Súvisiace témy: Nemecko, Ekonomika
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

Komerčné články

  1. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  3. Ľuboš Fellner otvorene
  4. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  5. eFleet Day 2025 Truck&Bus&Van: Zvýhodnený vstup len do 15.9.
  6. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  7. Ako prežije váš biznis? Rozhodnú tieto 3 kroky
  8. Hodnotenie profesionála: Maldivské rezorty do hodiny od letiska
  1. Ich drony lietali na koncerte Rammsteinu
  2. Toto bude cestovateľský hit roka 2026
  3. Ľuboš Fellner otvorene
  4. HEINEKEN Slovensko: 30 rokov vášne pre pivo
  5. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny
  6. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu
  7. Ich slnkom je mesiac, kvitnú v noci
  8. Slováci dodali tablety do Volkswagenu i do policajných áut
  1. BUBO zverejnilo všetky termíny - exotika za polovicu 19 944
  2. Vyskúšal som si prácu výčapníka. Toto vám nepovedia 7 263
  3. Na toto by ste sa mali vo svojej obľúbenej krčme opýtať 6 378
  4. Prvý mobil ako skúška dôvery medzi rodičom a dieťaťom 4 884
  5. Ľuboš Fellner otvorene 4 815
  6. Dvanásť tipov, kam cestovať cez jesenné prázdniny 4 242
  7. Tichá epidémia bolesti chrbta: Dostupná pomoc pre tisíce ľudí 3 844
  8. Z čašníkov majiteľmi top hotelov: Stavili na lokálnosť a luxus 3 073
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Branislav Benčat

Ako je možné, že neplatiči môžu na druhý deň veselo opäť podnikať?


Ilustračná fotografia.

Nejde iba o fenomén na Slovensku, ale v celej Európe.


TASR 6

Železničným spoločnostiam klesajú zákazky.


TASR 1
Predseda Európskej ľudovej strany (EPP) v Európskom parlamente Manfred Weber.

Cieľ klimatickej neutrality naďalej podporuje.


TASR 3
  1. Juraj Jevin: Kde je minister financií?
  2. Teodor Dlužanský: Ako Fico suverénne konsoliduje?
  3. Jozef Mačo: Nelegálne skládky odpadu pri osadách nemajú odstraňovať obce. Nie že nemajú, nesmú.
  4. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  5. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  6. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  7. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  8. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  1. Pavol Návrat: Žiadosť občanov Slovenskej republiky o zlúčenie s Českou republikou 66 682
  2. Rado Surovka: Matovičove bomby sú späť 12 728
  3. Monika Albertiová: Facka Ficovi. Slovensko sa prebúdza! 9 762
  4. Monika Albertiová: SLOVENSKOOO! A je to tu! Nenávisť a tuposť 9 104
  5. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa, ktorú takmer nikto nepozná, a pritom z nej Malá Fatra ukazuje svoju pravú krásu! 6 843
  6. Tomáš Csicsó: Ako školy vyberajú výpalné od študentov 6 693
  7. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka. 6 505
  8. Otilia Horrocks: Akcia "Hromžia celé Košice" v plnom prúde 6 343
  1. Roman Kebísek: Teoretik moci Machiavelli: Je rozdiel medzi tým, aký by mal život byť a aký naozaj je
  2. Radko Mačuha: Nepríjemná správa pre Fica a Uhríka.
  3. Marian Nanias: Havárie a nehody jadrových zariadení v kozme.
  4. Marcel Rebro: Zvyšujeme odvody, aby ste mali viac. Orwell by žasol
  5. Radko Mačuha: Na bielych životoch záleží.
  6. Marcel Rebro: Drony ako oči a zbraň pechoty: Reportáž z bojových pozícií AZOV
  7. Roman Kebísek: Clementisová: Po poprave manžela jeho popol vysypali do stoky
  8. Věra Tepličková: Má to ťažké Kamenický...
SkryťZatvoriť reklamu