Bratislava 2.februára (TASR) - Centrálny krízový štáb (CKŠ) sa priebežne snaží zabezpečovať dopravu a prepravu surovín a materiálov pre strategické podniky udržaním prevádzky nákladnej dopravy. S postupujúcimi hodinami nepretržitého štrajku sa začínajú napĺňať všetky riziká, na ktoré štrajkujúcich dôrazne upozorňovali vedenia oboch železničných spoločností. TASR o tom informoval hovorca Železničnej spoločnosti (ZSSK) Miloš Čikovský.
Podľa získaných informácií výroba U. S. Steel Košice (USSK) pokračuje. Aby efektívne využili čas a minimalizovali dopad odstavenia nákladnej železničnej dopravy, presúvajú v spoločnosti plánované opravy na skoršie termíny. Hľadajú tiež náhradné alternatívne riešenia tam, kde to situácia umožňuje. Situáciu okolo štrajku pozorne monitorujú a prispôsobujú tomu prevádzku spoločnosti.
ZSSK podľa M. Čikovského upozornila, že neobmedzený štrajk sa dotkne aj jej vzťahov s USSK. Až 86 % produkcie tejto firmy sa totiž realizuje železničnou prepravou, priemerná denná fakturácia ZSSK pre produkciu USSK predstavuje približne 3 milióny Sk. Preto sa ZSSK snaží zabezpečovať pravidelný prísun surovín do tohto strategického podniku. Pokiaľ ide o výstupné suroviny z USSK, robia sa všetky opatrenia, aby exportná produkcia išla odklonom cez prechod Hidasnémeti do Maďarska.
V dôsledku štrajku železničiarov sa v rafinérskej spoločnosti Slovnaft, a. s., Bratislava hromadia vyrobené produkty. Kumulujú sa tu pripravené zásielky a stoja aj tie, ktoré spoločnosť stihla umiestniť v ústrednej nákladnej stanici v bratislavskom Prievoze. S cieľom zásobovať Slovensko využíva spoločnosť aj iné spôsoby prepravy, ako je napríklad cestná nákladná doprava a produktovod. Žiaľ, cez celé Slovensko vozia autocisterny PHM z Kľačian pri Nitre pre východ Slovenska. Ak by štrajk železničiarov trval menej ako 4 dni, spôsobil by spoločnosti Slovnaft výpadok denných tržieb vo výške 80 mil. Sk. Po 10 dňoch štrajku by Slovnaft musel hlavnú výrobu odstaviť úplne, čo by denne znamenalo stratu tržieb vo výške stoviek miliónov korún.
Ako ďalej informoval M. Čikovský, podobne sú na tom aj ďalšie spoločnosti. Duslo Šaľa má zásoby len do pondelka. Kapa Štúrovo, a. s., oznámila, že im štrajk spôsobí problémy, ak bude trvať dlhšie než 3 dni. Dodávky drevnej hmoty sú pre nich, najmä v zime, kľúčové. Tepláreň Žilina a Martin majú zásoby ešte na 4 dni.
Novácke chemické závody, a. s. - exportná firma, ktorej 86 % produkcie sa predáva do krajín EÚ - nekompromisne požadujú okamžité obnovenie nákladnej železničnej prepravy od ZSSK. V prípade nesplnenia tejto požiadavky chcú preplatenie všetkých škôd a následných škôd uplatňovať u ZSSK, informoval M. Čikovský.