BRUSEL, BRATISLAVA. Systém schvaľovania nových modelov áut sa od základov zmení. Európska komisia do konca tohto roka pripraví plány na reformu európskeho systému. Informáciu priniesol český portál e15.cz. Ide podľa neho o reakciu Bruselu na emisný škandál Volkswagenu.
Testovanie v reálnej prevádzke
Nové pravidlá zmenia testovanie naftových motorov. Kým aktuálne sa testy robia v laboratóriách, po novom sa budú robiť v reálnej prevádzke. Dôvodom má byť fakt, že sa hodnoty od testovacej prevádzky líšili od tých, ktoré testovali v laborátoriách. Na tieto rozdiely upozornili Brusel dve štúdie od Spoločného výskumného centra Európskej únie, ktoré ich malo robiť na žiadosť Európskej komisie.
„Tento spôsob testovania nahradí súčasné laboratórne testy a bude sa používať test uskutočnený priamo počas jazdy na ceste pri bežnom výkone vozidla,“ povedal Andrej Králik zo Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku.
Brusel však odmieta, že by islo o reakciu na škandál Volkswagenu. Reformu testovania motorov Európska komisia už predstavila v máji tohto roka, teda viac ako tri mesiace pred vypuknutím škandálu nemeckej automobilky, tvrdí Králik.
Akcie padajú
Kauza emisií nemeckej automobilky vypukla v polovici septembra. Na manipulovanie s emisnými testami prišli zamestnanci z amerického Federálneho úradu na ochranu životného prostredia. Vtedy sa predpokladalo, že autá môžu až 40–násobne prekračovať limity na vypúšťanie škodlivín do ovzdušia.
Volkswagen minulý týždeň priznal, že do približne 11 miliónov áut s naftovými motormi namontoval softvér, ktorý umožňoval manipulovať s emisnými testami, pričom pôvodne sa odhadovalo, že škandál sa bude týkať len pol milióna automobilov.
Viaceré krajiny už na škandál reagovali. Slovensko stále mlčí. „Celú záležitosť pozorne sledujeme, momentálne však musíme čakať na kroky zahraničných inštitúcií,“ tvrdí hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Okrem hroziacej pokuty vo výške 18 miliárd dolárov, firme stále padá hodnota akcií. V utorok boli na úrovni takmer 96 eur. Na začiatku septembra mali hodnotu 167 eur.
V automobilke sa vymenil i šéf. Martina Winterkorna, ktorého dokonca nemecká prokuratúra začala vyšetrovať, nahradil Matthias Müller.