SME

Škandál Volkswagenu sa týka aj Slovenska. Problém môžu mať desaťtisíce áut

Na emisný škandál automobilky nemeckého koncernu sa prišlo v polovici septembra.

Ilustračné foto.Ilustračné foto. (Zdroj: TASR/AP)

BRATISLAVA. Emisná kauza Volkswagenu sa týka i Slovenska. Podľa oficiálnych dovozcov by mohol problémový softvér zasiahnuť viac ako 46-tisíc áut. Denníku SME to potvrdil hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

"Toto číslo ešte nezohľadňuje počet áut, ktoré si ľudia doviezli individuálne zo zahraničia," dodal Kóňa.

Týka sa i vášho auta?

Podľa redaktora portálu auto.sme.sk Michal Švančaru je najpravdepodobnejšie, že najväčší podiel bude z toho tvoriť Škoda. Rovnaký názor má i analytik Martin Jesný.

SkryťVypnúť reklamu
Prečítajte si tiež: Kauza emisie: Toto sú autá s problémovým motorom Čítajte 

Ktorých áut sa to týka?

Volkswagen

Polo, Jetta, Beetle, Golf, Passat, Caddy, Touran, Sharan, Tiguan, Amarok, Transporter

AUDI

A1, A3, A4, A5, A6, Q3, Q5, TT

SEAT

Ibiza, Leon, Altea, Altea XL, Toledo, Exeo, Alhambra

ŠKODA

Fabia, Octavia, Rapid, Roomster, Yeti, Superb

"Možno očakávať, že najpočetnejšie zastúpenie bude mať Škoda a Volkswagen. Škoda je u nás stále vnímaná ako domáca značka a nemálo ľudí podľa toho nakupuje. Volkswagen je tiež veľmi silný," dodal analytik.

Týka sa problém i vášho auta? Odpoveď na to ľahko nezistíte. Kým informácie o type motora získate z viacerých zdrojov, ako napríklad zo servisnej knižky, tak informáciu o tom, či automobilka nainštalovala softvér, už nie.

Treba sa pozrieť napríklad do servisnej knižky, zvyčajne sa uvádza aj pri rozvodoch alebo na štítku pri rezervnom kolese.

SkryťVypnúť reklamu

Fakt, že máte tento motor v systéme, nemusí však znamenať, že Volkswagen do vášho auta namontoval aj problémový softvér.

Majitelia takýchto áut podľa právnika Igora Augustiniča z advokátskej kancelárie bpv Braun Partners by ich mohli teoreticky vrátiť a nárokovať si vrátenie peňazí.

„Vždy platí všeobecný princíp, nech kupujem čokoľvek, že keď mi predávajúci povie, že táto vec má tieto konkrétne vlastnosti a toto vyhlásenie sa ukáže nepravdivým, v krajnom prípade to môžem riešiť aj odstúpením od zmluvy,“ uviedol Augustinič. Ide však iba o teoretickú rovinu. Ako presne by sa v tomto prípade postupovalo, je zatiaľ otázne.

Problematické by tiež v prípade odstúpenia od zmluvy mohli byť lehoty. Podvodný softvér sa totiž nachádza v autách vyrobených od roku 2009 do roku 2014. Zo zákona však vo všeobecnosti platí iba dvojročná záruka. Predajcovia áut však zvyknú túto záruku predlžovať.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo čaká

Rezort Jána Počiatka zatiaľ neodpovedá, čo bude robiť. Ako povedal Kóňa, Slovensko čaká na schvaľovacie úrady členských štátov, ktoré udelili typové schválenie pre problémové autá.

"Slovenská republika tieto európske typové schválenia neudelila, preto nemôže v danej veci konať," dodal hovorca rezortu.

Nemecký koncern v stredu predstavil svoje plány, ako chce emisný škandál riešiť. Dotknutých zákazníkov najprv bude informovať, že emisné vlastnosti ich áut v blízkej budúcnosti upraví.

"Akčný plán predpokladá, že Volkswagen a ďalšie dotknuté značky koncernu v októbri predstavia príslušným orgánom technické riešenia a konštrukčné opatrenia. Majitelia dotknutých vozidiel budú v najbližších týždňoch a mesiacoch o predmetnom informovaní," píše nemecká automobilka.

SkryťVypnúť reklamu

Ako ďalej dodala, všetky dotknuté značky koncernu vytvoria národné internetové stránky, na ktorých budú zákazníkov informovať o aktuálnom stave veci.

Už je teraz je isté, že na približne piatich miliónoch áut značky Volkswagen z celkového počtu 11 miliónov sa budú musieť prijať servisné opatrenia.

"Tieto vozidlá určitých modelových rokov a modelov ako napríklad Volkswagen Golf šiestej generácie, Volkswagen Passat siedmej generácie a Volkswagen Tiguan prvej generácie sú vybavené naftovým motorom typu EA 189," dodáva koncern.

V polovici septembra

Na emisný škandál nemeckej automobilky prišli zamestnanci z amerického Federálneho úradu na ochranu životného prostredia v polovici septembra. Za tento škandál hrozí nemeckému koncernu pokuta vo výške približne 18 miliárd dolárov.

SkryťVypnúť reklamu

Vtedy sa predpokladalo, že autá môžu až 40–násobne prekračovať limity na vypúšťanie škodlivín do ovzdušia.

Tesne po vypuknutí kauzy nemecký koncern priznal, že problém sa týka 11 miliónov vozidiel, hoci pôvodne malo ísť o približne o pol milióna áut.

Na zozname s problémovým softvérom sú viaceré značky, ktoré koncern vyrába. Ide o značky Seatu, Škody či Volkswagenu.

Za tento škandál hrozia Američania Volkswagenu miliardovou pokutou. Automobilka stratila i na svojej hodnote, keď sa jej akcie prepadli skoro o polovicu.

Vo svojej funkcii na pozícii šéfa nemeckého koncernu následne skončil Martin Winterkorn. Novým šéfom firmy sa stal šéf Porsche Matthias Müller.

Prečítajte si tiež: Podviedol vás Volkswagen? Musíte si počkať na automobilku Čítajte 

Ďalšie dosahy

Emisný škandál Volkswagenu má však i ďalšie dosahy. Neprepadli sa len jeho akcie, ale aj akcie niektorých drahých kovov.

SkryťVypnúť reklamu

"Kauza Volkswagenu má vplyv konkrétne na cenu platiny," vraví nezávislá analytička Eva Mahdalová.

Autá Volkswagen

Výroba elektrického modelu Volkswagen ID.3 v závode v Drážďanoch.

Ide o 20-tisíc ľudí z plánovaných 35-tisíc do roku 2030.


TASR 2
Ilustračná snímka.

Volkswagen priznal manipuláciu testov dieselových vozidiel.


SITA
Súvisiace témy: Slovensko, Ekonomika
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (8. 6. 2025)
USD 1.141
AUD 1.759
CZK 24.757
JPY 164.620
CAD 1.563
GBP 0.843
HUF 403.150
PLN 4.287
CHF 0.938
SEK 10.959

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 423
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 6 128
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 674
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 594
  5. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 4 468
  6. Plátené tašky a opakované použitie 4 155
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 153
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 080
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 99 140
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 26 047
  3. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 13 183
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 381
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 310
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 577
  7. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 9 612
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 7 119
  1. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  2. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  3. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  4. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  5. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  6. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  7. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  8. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Prehľad top 10 firiem, ktoré uspeli so svojimi projektmi.


Šéf Bundesbanky Joachim Nagel.

Úrokové sadzby nebrzdia ani nestimulujú ekonomiku, tvrdí šéf Bundesbanky.


TASR
Šéf NKÚ Ľubomír Andrassy.

Organizácia oslovila NKÚ v súvislosti s prípadom v Petržalke.


TASR
Ilustračné foto

Expert upozornil, že koniec prepúšťania je zatiaľ v nedohľadne.


TASR 1
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  3. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Janka Bittó Cigániková: Šialený zákon na ochranu kňazov schválený. Od 1. júla ich musia pustiť všade - aj na gynekologické a detské oddelenia 99 140
  2. Jozef Varga: Dvoje kruhy pod očami, bledý ako stena, aj takto dnes vyzerá Fico... 26 047
  3. Dušan Koniar: Pokojne sa vzdám trinásteho dôchodku, ak 13 183
  4. Jozef Černek: Sprevádzal som Putinovcov – keď zistili, že ich kamoši z Maďarska chcú obsadiť aj Slovensko, stíchli 12 381
  5. Ivan Čáni: Tibor Gašpar a oni – učebnicový „vzor“ morálky, čestnosti, spravodlivosti. 12 310
  6. Martin Fronk: Zabudnuté kúpele ožili: Ako dobrovoľníci premenili ruinu na lesný raj 10 577
  7. Ján Valchár: Ukrajinský darček na ruský deň detí (alebo ako spáliť ruskú flotilu zo záhradného domčeka) 9 612
  8. Elena Antalová: Pani riaditeľka STVR, to Vy? 7 119
  1. Marian Nanias: Áno, jadrové palivo nie sú fazuľky….
  2. Věra Tepličková: Kňazi pri pôrode?
  3. Radko Mačuha: Tak sme si vyštrngali deň pracovného nasadenia.
  4. Věra Tepličková: Viete, kto sú Machaláni?
  5. Radko Mačuha: Bože, asi preto, že je to vzácne?
  6. Věra Tepličková: Keď Eštok nevie, čí je, Danko chce mať pokoj na ceste za stolicou a Fico hrá vabank...
  7. Radko Mačuha: Demilitarizácia Ruska cez joystick.
  8. Radko Mačuha: Veď na východe nič nieje.
SkryťZatvoriť reklamu