BRATISLAVA. Emisná kauza Volkswagenu sa týka i Slovenska. Podľa oficiálnych dovozcov by mohol problémový softvér zasiahnuť viac ako 46-tisíc áut. Denníku SME to potvrdil hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.
"Toto číslo ešte nezohľadňuje počet áut, ktoré si ľudia doviezli individuálne zo zahraničia," dodal Kóňa.
Týka sa i vášho auta?
Podľa redaktora portálu auto.sme.sk Michal Švančaru je najpravdepodobnejšie, že najväčší podiel bude z toho tvoriť Škoda. Rovnaký názor má i analytik Martin Jesný.
Volkswagen
Polo, Jetta, Beetle, Golf, Passat, Caddy, Touran, Sharan, Tiguan, Amarok, Transporter
AUDI
A1, A3, A4, A5, A6, Q3, Q5, TT
SEAT
Ibiza, Leon, Altea, Altea XL, Toledo, Exeo, Alhambra
ŠKODA
Fabia, Octavia, Rapid, Roomster, Yeti, Superb
"Možno očakávať, že najpočetnejšie zastúpenie bude mať Škoda a Volkswagen. Škoda je u nás stále vnímaná ako domáca značka a nemálo ľudí podľa toho nakupuje. Volkswagen je tiež veľmi silný," dodal analytik.
Týka sa problém i vášho auta? Odpoveď na to ľahko nezistíte. Kým informácie o type motora získate z viacerých zdrojov, ako napríklad zo servisnej knižky, tak informáciu o tom, či automobilka nainštalovala softvér, už nie.
Treba sa pozrieť napríklad do servisnej knižky, zvyčajne sa uvádza aj pri rozvodoch alebo na štítku pri rezervnom kolese.
Fakt, že máte tento motor v systéme, nemusí však znamenať, že Volkswagen do vášho auta namontoval aj problémový softvér.
Majitelia takýchto áut podľa právnika Igora Augustiniča z advokátskej kancelárie bpv Braun Partners by ich mohli teoreticky vrátiť a nárokovať si vrátenie peňazí.
„Vždy platí všeobecný princíp, nech kupujem čokoľvek, že keď mi predávajúci povie, že táto vec má tieto konkrétne vlastnosti a toto vyhlásenie sa ukáže nepravdivým, v krajnom prípade to môžem riešiť aj odstúpením od zmluvy,“ uviedol Augustinič. Ide však iba o teoretickú rovinu. Ako presne by sa v tomto prípade postupovalo, je zatiaľ otázne.
Problematické by tiež v prípade odstúpenia od zmluvy mohli byť lehoty. Podvodný softvér sa totiž nachádza v autách vyrobených od roku 2009 do roku 2014. Zo zákona však vo všeobecnosti platí iba dvojročná záruka. Predajcovia áut však zvyknú túto záruku predlžovať.
Ministerstvo čaká
Rezort Jána Počiatka zatiaľ neodpovedá, čo bude robiť. Ako povedal Kóňa, Slovensko čaká na schvaľovacie úrady členských štátov, ktoré udelili typové schválenie pre problémové autá.
"Slovenská republika tieto európske typové schválenia neudelila, preto nemôže v danej veci konať," dodal hovorca rezortu.
Nemecký koncern v stredu predstavil svoje plány, ako chce emisný škandál riešiť. Dotknutých zákazníkov najprv bude informovať, že emisné vlastnosti ich áut v blízkej budúcnosti upraví.
"Akčný plán predpokladá, že Volkswagen a ďalšie dotknuté značky koncernu v októbri predstavia príslušným orgánom technické riešenia a konštrukčné opatrenia. Majitelia dotknutých vozidiel budú v najbližších týždňoch a mesiacoch o predmetnom informovaní," píše nemecká automobilka.
Ako ďalej dodala, všetky dotknuté značky koncernu vytvoria národné internetové stránky, na ktorých budú zákazníkov informovať o aktuálnom stave veci.
Už je teraz je isté, že na približne piatich miliónoch áut značky Volkswagen z celkového počtu 11 miliónov sa budú musieť prijať servisné opatrenia.
"Tieto vozidlá určitých modelových rokov a modelov ako napríklad Volkswagen Golf šiestej generácie, Volkswagen Passat siedmej generácie a Volkswagen Tiguan prvej generácie sú vybavené naftovým motorom typu EA 189," dodáva koncern.
V polovici septembra
Na emisný škandál nemeckej automobilky prišli zamestnanci z amerického Federálneho úradu na ochranu životného prostredia v polovici septembra. Za tento škandál hrozí nemeckému koncernu pokuta vo výške približne 18 miliárd dolárov.
Vtedy sa predpokladalo, že autá môžu až 40–násobne prekračovať limity na vypúšťanie škodlivín do ovzdušia.
Tesne po vypuknutí kauzy nemecký koncern priznal, že problém sa týka 11 miliónov vozidiel, hoci pôvodne malo ísť o približne o pol milióna áut.
Na zozname s problémovým softvérom sú viaceré značky, ktoré koncern vyrába. Ide o značky Seatu, Škody či Volkswagenu.
Za tento škandál hrozia Američania Volkswagenu miliardovou pokutou. Automobilka stratila i na svojej hodnote, keď sa jej akcie prepadli skoro o polovicu.
Vo svojej funkcii na pozícii šéfa nemeckého koncernu následne skončil Martin Winterkorn. Novým šéfom firmy sa stal šéf Porsche Matthias Müller.
Ďalšie dosahy
Emisný škandál Volkswagenu má však i ďalšie dosahy. Neprepadli sa len jeho akcie, ale aj akcie niektorých drahých kovov.
"Kauza Volkswagenu má vplyv konkrétne na cenu platiny," vraví nezávislá analytička Eva Mahdalová.