Bratislava 4. februára (TASR) - Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR vynakladá snahu o oddelenie osobnej a nákladnej železničnej dopravy a pri prijateľných podmienkach a ponukách je možné uvažovať aj o privatizácií nákladnej dopravy.
Informoval o tom štátny tajomník MDPT Branislav Opaterný na zasadaní Výboru NRSR pre hospodárstvo, privatizáciu a podnikanie. "Smernica EÚ totiž neumožňuje kryť straty osobnej dopravy zo zisku nákladnej, keď je dotovaná," zdôraznil B. Opaterný.
Na dnešnom zasadaní hospodárskeho výboru zástupcovia MDPT informovali o priebehu a súčasnom stave transformácie železníc. V tejto súvislosti minister dopravy Pavol Prokopovič uviedol, že za predchádzajúcich osem rokov tu nebola žiadna dopravná politika, až v decembri nastal v transformácií postup. Pritom sa však musia robiť aj nepopulárne opatrenia, ako napríklad rušenie regionálnych tratí. Ako ďalej P. Prokopovič uviedol, ministerstvo plánuje rokovania s VÚC a podnikateľskými subjektmi, ktoré majú záujem o prevádzkovanie jednotlivých tratí.
V predchádzajúcich rokoch boli železnice financované zo štátneho rozpočtu a z nekontrolovateľných úverov, z čoho vznikol celkový dlh 48,7 miliardy Sk, pričom podiel štátu na tejto sume predstavuje 18 miliárd Sk. Štát si však tento rok objednal výkony v hodnote 4,33 miliardy Sk, čo je o 805,3 milióna Sk menej ako v minulom roku. V dôsledku toho chýbajú železniciam 2,2 miliardy Sk na fungovanie. Z toho vyplýva, povedal minister, že ostrú transformáciu bolo potrebné začať okamžite. Tá okrem rušenia osobnej dopravy na regionálnych tratiach zahŕňa aj výmenu takmer celej správnej rady železníc, redukciu pracovníkov vo vedení o 20 %, zákaz obnovy vozového parku a pokračovania vo výstavbe budovy vedenia ZSSK, príchod nových nezaujatých ekonómov do vedenia z podnikateľského sektoru, ktorí vyhlásili že regionálne trate sú neefektívne, treba ich zrušiť. Vo vyspelých krajinách sú trate tohto typu v rukách regiónov. V tejto súvislosti podpredseda parlamentu Pavol Rusko uviedol, že "rokovaniu s regiónmi a VÚC mohol byť venovaný väčší priestor. Rušenie tratí bol krok logický, ale nie šťastný."