SME

Otvorili diaľnicu, kde spadol most. Polícia vznesie obvinenie

Minister dopravy Ján Počiatek otvára dva úseky diaľnice postupne. Deväť kilometrov v októbri, vyše deväť v novembri. Nie je to bežný postup.

Slávnostné otvorenie diaľnice D1 Jánovce - Jablonov.Slávnostné otvorenie diaľnice D1 Jánovce - Jablonov. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Pred takmer tromi padla mostná konštrukcia neďaleko Kuriman. Pri nehode zahynuli štyria ľudia a ďalší sa zranili.

V utorok minister dopravy Ján Počiatek otvoril tento deväťkilometrový úsek diaľnice D1 západne od Levoče. Vyšetrovanie nehody však dodnes polícia neukončila.

„V najbližšom čase bude vznesené obvinenie konkrétnej osoby,“ potvrdil SME hovorca Krajskej polície Košice Alexander Szabó.

Prečítajte si tiež: Na stavbe diaľničného mosta zahynuli štyria ľudia Čítajte 

Šetrenie času a paliva

Kedy polícia k takémuto kroku pristúpi, nespresnila. Szabó skonštatoval, že by sa tak mohlo stať po preskúmaní doručených doplnkov znaleckých posudkov a po analýze kompletného spisového materiálu, ako aj po konzultácii s dozorujúcim prokurátorom.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa Juraja Čermáka, bývalého investičného riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti z čias prvej vlády Roberta Fica trvá vyšetrovanie prípadu mimoriadne dlho. Chyba mohla byť vo viacerých bodoch – na strane zhotoviteľa, ale aj pri stavebnom dozore, ktorý bol interným dozorom z Národnej diaľničnej spoločnosti, ale tiež investora, myslí si Čermák.

Podobný názor má aj Inštitút pre dopravu a hospodárstvo. Aj podľa neho mohlo dôjsť k zlyhaniu celého reťazca od investora cez dodávateľov a dozor na stavbe.

„Neočakávame, že bude niekto odsúdený,“ napísal vo svojom stanovisku inštitút.

Počiatek v utorok otvoril prvý úsek diaľnice D1 Jánovce – Jablonov. Nová štvorprúdovka môže pomôcť samotnému regiónu – konkrétne v okolí Spišskej Novej Vsi a Levoče. Autostrádu staval Váhostav z portfólia firiem Juraja Širokého a česká firma Bögl a Krýsl.

SkryťVypnúť reklamu

Betónovanie mostnej konštrukcie zabezpečovala práve česká firma. Tá si na tieto práce následne objednala prešovskú firmu Semos.

Prvý úsek levočskej diaľnice bol vôbec prvým, kde firmy svoje ponuky výrazne zlacnili. Váhostav spolu s Bögl a Krýsl ponúkli v súťaži takmer 60 miliónov eur, pričom štát v tendri očakával sumu takmer 95 miliónov eur.

Dlhé meškanie

Nová diaľnica podľa ministerstva dopravy skráti čas prejazdu o tri minúty, čo bude znamenať celkovú dennú úsporu 476 hodín. Len vodiči osobných áut tu denne ušetria viac ako 1900 litrov paliva.

Najväčším bonusom tohto deväťkilometrového úseku je podľa neho najmä odbremenenie frekventovaných priľahlých ciest.

Už v novembri plánuje Počiatek otvárať ďalších viac ako deväť kilometrov diaľnice za Levočou. Podľa Čermáka nie je bežné, že neotvoria viac ako 18 kilometrov naraz, ale dva mesiace za sebou.

SkryťVypnúť reklamu

„Bežné to nie je, ale vzhľadom na situácie, čo sa vyvinuli na stavbách, vyšlo to tak, že úseky diaľnic otvárajú tesne po sebe,“ dodal Čermák.

Prvý úsek levočskej diaľnice sa mal pôvodne otvoriť koncom roka 2013. Pre spomínaný pád mosta sa ďalší termín posunul na leto 2014. Ani ten však stavbári nedodržali. Dôvodom mohli byť aj nezaplatené faktúry. Váhostav na tejto stavbe hlási predbežnú stratu 8 miliónov eur.

Prečítajte si tiež: V obrazoch: Otvorenie nového úseku diaľnice D1 na Spiši Čítajte 

Ďalšie úseky

Štát v tomto roku chce otvoriť aj ďalšie úseky - približne 30 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest.

Otvorí tiež nadväzujúci úsek za Levočou s tunelom Šibenik smerom na Košice, ako aj úsek neďaleko Prešova.

Otvoriť chce aj obchvat Detvy - konkrétne úsek rýchlostnej cesty R2 Pstruša – Kriváň.

Viacero úsekov diaľnic otvára Počiatek len pol roka pred voľbami.

SkryťVypnúť reklamu

Dialničný úsek je pre Váhostav stratový

Diaľnicu dokončili s omeškaním takmer dva roky.

Výstavba prvého úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov je pre stavebnú spoločnosť Váhostav - SK, a.s. (Váhostav) stratová.

"Na tejto stavbe sa za tento rok vďaka viacerým racionalizačným opatreniam vo vnútri firmy podarilo dosiahnuť vyrovnané hospodárenie. Celkovo je však táto stavba pre Váhostav stratová, predbežne vo výške asi osem miliónov eur, pričom konečná výška straty bude známa po dopočítaní všetkých prác," informoval hovorca Váhostavu Tomáš Halán.

Dva roky po termíne

Váhostav s českým partnerom v združení Bögl a Krýsl, k. s. ukončili práce na stavbe 9-kilometrovej diaľnice v aktualizovanom zmluvnom termíne do 30. septembra. Pôvodne sa tak malo stať koncom roka 2013.

SkryťVypnúť reklamu

Národná diaľničná spoločnosť tento úsek diaľnice odovzdala do užívania po viac ako štyroch rokoch od začiatku výstavby. Zmluvná cena bola takmer 60 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty, v prepočte na kilometer 6,66 milióna eur. Diaľničiari neodpovedali, aká je aktuálna zmluvná cena po viacerých dodatkoch a zmenách, resp. aká suma sa použila z 10-percentnej rezervy na nedpredvídateľné udalosti.

Výstavba úseku začala ešte v lete 2011 za ministra dopravy Jána Figeľa (KDH). Stavebné spoločnosti dokončili diaľnicu s omeškaním takmer dva roky.

Tragédia aj finančná situácia

"Pod zdržanie sa podpísala aj tragická udalosť na moste na tej časti úseku, ktorého výstavbu zabezpečovala česká spoločnosť Bögl a Krýsl," uviedol hovorca Váhostavu.

SkryťVypnúť reklamu

"Oneskorenie bolo spôsobené aj dodatočnými prácami na opornom múre na tomto úseku a zmenami v oblasti geológie. Všetky tieto zmeny bolo potrebné aj projekčne zapracovať. Počas minulého roku sa k týmto dôvodom pridali aj nepriaznivé poveternostné vplyvy," priblížil Halán.

Výstavbu diaľnice podľa neho čiastočne ovplyvnila tiež finančná situácia spoločnosti. Váhostav neplatil riadne svojim dodávateľom aj na tejto stavbe a pred konkurzom ho v tomto roku zachránila reštrukturalizácia.

sita

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (8. 4. 2025)
USD 1.097
AUD 1.817
CZK 25.195
JPY 160.580
CAD 1.566
GBP 0.856
HUF 407.950
PLN 4.294
CHF 0.938
SEK 11.078

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  2. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  3. Kondičný tréner: Motivácia na zmenu nestačí
  4. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  5. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  6. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  7. Na Marka oharka do jarka
  8. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 20 939
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 451
  3. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 630
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 404
  5. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 7 897
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 232
  7. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 3 696
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 3 527
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 910
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 395
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 529
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 744
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 515
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 110
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 147
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 786
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  3. Tupou Ceruzou: Businessman
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Jiří Ščobák: Ako vybrať dobrého finančného sprostredkovateľa? Ako identifikovať šmejda?
  2. Lukáš Čelinák: Fico pochoval slovenského tigra, chradne a vydáva sa na grécku cestu
  3. Martin Ondráš: Konečne lacné potraviny !
  4. Tadeáš Ďurica: Sprievodca "slovenskou sociálnou demokraciou"
  5. Michal Pavlík: Chaos okolo 2 % z dane skončil: Víťazstvom zdravého rozumu
  6. Milan Dubec: Buďte Obozretní: Čo Skrýva Spoločnosť, ktorá Vám Volá s Ponukou Kryptoinvestícií?
  7. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  8. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 910
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 395
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 77 529
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 744
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 14 515
  6. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 12 110
  7. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 147
  8. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 786
  1. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  2. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  3. Tupou Ceruzou: Businessman
  4. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  5. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  6. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  7. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  8. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
SkryťZatvoriť reklamu