BRATISLAVA. Pred takmer tromi padla mostná konštrukcia neďaleko Kuriman. Pri nehode zahynuli štyria ľudia a ďalší sa zranili.
V utorok minister dopravy Ján Počiatek otvoril tento deväťkilometrový úsek diaľnice D1 západne od Levoče. Vyšetrovanie nehody však dodnes polícia neukončila.
„V najbližšom čase bude vznesené obvinenie konkrétnej osoby,“ potvrdil SME hovorca Krajskej polície Košice Alexander Szabó.

Šetrenie času a paliva
Kedy polícia k takémuto kroku pristúpi, nespresnila. Szabó skonštatoval, že by sa tak mohlo stať po preskúmaní doručených doplnkov znaleckých posudkov a po analýze kompletného spisového materiálu, ako aj po konzultácii s dozorujúcim prokurátorom.
Podľa Juraja Čermáka, bývalého investičného riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti z čias prvej vlády Roberta Fica trvá vyšetrovanie prípadu mimoriadne dlho. Chyba mohla byť vo viacerých bodoch – na strane zhotoviteľa, ale aj pri stavebnom dozore, ktorý bol interným dozorom z Národnej diaľničnej spoločnosti, ale tiež investora, myslí si Čermák.
Podobný názor má aj Inštitút pre dopravu a hospodárstvo. Aj podľa neho mohlo dôjsť k zlyhaniu celého reťazca od investora cez dodávateľov a dozor na stavbe.
„Neočakávame, že bude niekto odsúdený,“ napísal vo svojom stanovisku inštitút.
Počiatek v utorok otvoril prvý úsek diaľnice D1 Jánovce – Jablonov. Nová štvorprúdovka môže pomôcť samotnému regiónu – konkrétne v okolí Spišskej Novej Vsi a Levoče. Autostrádu staval Váhostav z portfólia firiem Juraja Širokého a česká firma Bögl a Krýsl.
Betónovanie mostnej konštrukcie zabezpečovala práve česká firma. Tá si na tieto práce následne objednala prešovskú firmu Semos.
Prvý úsek levočskej diaľnice bol vôbec prvým, kde firmy svoje ponuky výrazne zlacnili. Váhostav spolu s Bögl a Krýsl ponúkli v súťaži takmer 60 miliónov eur, pričom štát v tendri očakával sumu takmer 95 miliónov eur.
Dlhé meškanie
Nová diaľnica podľa ministerstva dopravy skráti čas prejazdu o tri minúty, čo bude znamenať celkovú dennú úsporu 476 hodín. Len vodiči osobných áut tu denne ušetria viac ako 1900 litrov paliva.
Najväčším bonusom tohto deväťkilometrového úseku je podľa neho najmä odbremenenie frekventovaných priľahlých ciest.
Už v novembri plánuje Počiatek otvárať ďalších viac ako deväť kilometrov diaľnice za Levočou. Podľa Čermáka nie je bežné, že neotvoria viac ako 18 kilometrov naraz, ale dva mesiace za sebou.
„Bežné to nie je, ale vzhľadom na situácie, čo sa vyvinuli na stavbách, vyšlo to tak, že úseky diaľnic otvárajú tesne po sebe,“ dodal Čermák.
Prvý úsek levočskej diaľnice sa mal pôvodne otvoriť koncom roka 2013. Pre spomínaný pád mosta sa ďalší termín posunul na leto 2014. Ani ten však stavbári nedodržali. Dôvodom mohli byť aj nezaplatené faktúry. Váhostav na tejto stavbe hlási predbežnú stratu 8 miliónov eur.

Ďalšie úseky
Štát v tomto roku chce otvoriť aj ďalšie úseky - približne 30 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest.
Otvorí tiež nadväzujúci úsek za Levočou s tunelom Šibenik smerom na Košice, ako aj úsek neďaleko Prešova.
Otvoriť chce aj obchvat Detvy - konkrétne úsek rýchlostnej cesty R2 Pstruša – Kriváň.
Viacero úsekov diaľnic otvára Počiatek len pol roka pred voľbami.
Dialničný úsek je pre Váhostav stratový
Diaľnicu dokončili s omeškaním takmer dva roky.
Výstavba prvého úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov je pre stavebnú spoločnosť Váhostav - SK, a.s. (Váhostav) stratová.
"Na tejto stavbe sa za tento rok vďaka viacerým racionalizačným opatreniam vo vnútri firmy podarilo dosiahnuť vyrovnané hospodárenie. Celkovo je však táto stavba pre Váhostav stratová, predbežne vo výške asi osem miliónov eur, pričom konečná výška straty bude známa po dopočítaní všetkých prác," informoval hovorca Váhostavu Tomáš Halán.
Dva roky po termíne
Váhostav s českým partnerom v združení Bögl a Krýsl, k. s. ukončili práce na stavbe 9-kilometrovej diaľnice v aktualizovanom zmluvnom termíne do 30. septembra. Pôvodne sa tak malo stať koncom roka 2013.
Národná diaľničná spoločnosť tento úsek diaľnice odovzdala do užívania po viac ako štyroch rokoch od začiatku výstavby. Zmluvná cena bola takmer 60 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty, v prepočte na kilometer 6,66 milióna eur. Diaľničiari neodpovedali, aká je aktuálna zmluvná cena po viacerých dodatkoch a zmenách, resp. aká suma sa použila z 10-percentnej rezervy na nedpredvídateľné udalosti.
Výstavba úseku začala ešte v lete 2011 za ministra dopravy Jána Figeľa (KDH). Stavebné spoločnosti dokončili diaľnicu s omeškaním takmer dva roky.
Tragédia aj finančná situácia
"Pod zdržanie sa podpísala aj tragická udalosť na moste na tej časti úseku, ktorého výstavbu zabezpečovala česká spoločnosť Bögl a Krýsl," uviedol hovorca Váhostavu.
"Oneskorenie bolo spôsobené aj dodatočnými prácami na opornom múre na tomto úseku a zmenami v oblasti geológie. Všetky tieto zmeny bolo potrebné aj projekčne zapracovať. Počas minulého roku sa k týmto dôvodom pridali aj nepriaznivé poveternostné vplyvy," priblížil Halán.
Výstavbu diaľnice podľa neho čiastočne ovplyvnila tiež finančná situácia spoločnosti. Váhostav neplatil riadne svojim dodávateľom aj na tejto stavbe a pred konkurzom ho v tomto roku zachránila reštrukturalizácia.
sita