SME
Sobota, 25. marec, 2023 | Meniny má Marián

Otvorili diaľnicu, kde spadol most. Polícia vznesie obvinenie

Minister dopravy Ján Počiatek otvára dva úseky diaľnice postupne. Deväť kilometrov v októbri, vyše deväť v novembri. Nie je to bežný postup.

Slávnostné otvorenie diaľnice D1 Jánovce - Jablonov.Slávnostné otvorenie diaľnice D1 Jánovce - Jablonov. (Zdroj: TASR)

BRATISLAVA. Pred takmer tromi padla mostná konštrukcia neďaleko Kuriman. Pri nehode zahynuli štyria ľudia a ďalší sa zranili.

V utorok minister dopravy Ján Počiatek otvoril tento deväťkilometrový úsek diaľnice D1 západne od Levoče. Vyšetrovanie nehody však dodnes polícia neukončila.

„V najbližšom čase bude vznesené obvinenie konkrétnej osoby,“ potvrdil SME hovorca Krajskej polície Košice Alexander Szabó.

Šetrenie času a paliva

Kedy polícia k takémuto kroku pristúpi, nespresnila. Szabó skonštatoval, že by sa tak mohlo stať po preskúmaní doručených doplnkov znaleckých posudkov a po analýze kompletného spisového materiálu, ako aj po konzultácii s dozorujúcim prokurátorom.

Podľa Juraja Čermáka, bývalého investičného riaditeľa Národnej diaľničnej spoločnosti z čias prvej vlády Roberta Fica trvá vyšetrovanie prípadu mimoriadne dlho. Chyba mohla byť vo viacerých bodoch – na strane zhotoviteľa, ale aj pri stavebnom dozore, ktorý bol interným dozorom z Národnej diaľničnej spoločnosti, ale tiež investora, myslí si Čermák.

Podobný názor má aj Inštitút pre dopravu a hospodárstvo. Aj podľa neho mohlo dôjsť k zlyhaniu celého reťazca od investora cez dodávateľov a dozor na stavbe.

„Neočakávame, že bude niekto odsúdený,“ napísal vo svojom stanovisku inštitút.

Počiatek v utorok otvoril prvý úsek diaľnice D1 Jánovce – Jablonov. Nová štvorprúdovka môže pomôcť samotnému regiónu – konkrétne v okolí Spišskej Novej Vsi a Levoče. Autostrádu staval Váhostav z portfólia firiem Juraja Širokého a česká firma Bögl a Krýsl.

Betónovanie mostnej konštrukcie zabezpečovala práve česká firma. Tá si na tieto práce následne objednala prešovskú firmu Semos.

Prvý úsek levočskej diaľnice bol vôbec prvým, kde firmy svoje ponuky výrazne zlacnili. Váhostav spolu s Bögl a Krýsl ponúkli v súťaži takmer 60 miliónov eur, pričom štát v tendri očakával sumu takmer 95 miliónov eur.

Dlhé meškanie

Nová diaľnica podľa ministerstva dopravy skráti čas prejazdu o tri minúty, čo bude znamenať celkovú dennú úsporu 476 hodín. Len vodiči osobných áut tu denne ušetria viac ako 1900 litrov paliva.

Najväčším bonusom tohto deväťkilometrového úseku je podľa neho najmä odbremenenie frekventovaných priľahlých ciest.

Už v novembri plánuje Počiatek otvárať ďalších viac ako deväť kilometrov diaľnice za Levočou. Podľa Čermáka nie je bežné, že neotvoria viac ako 18 kilometrov naraz, ale dva mesiace za sebou.

„Bežné to nie je, ale vzhľadom na situácie, čo sa vyvinuli na stavbách, vyšlo to tak, že úseky diaľnic otvárajú tesne po sebe,“ dodal Čermák.

Prvý úsek levočskej diaľnice sa mal pôvodne otvoriť koncom roka 2013. Pre spomínaný pád mosta sa ďalší termín posunul na leto 2014. Ani ten však stavbári nedodržali. Dôvodom mohli byť aj nezaplatené faktúry. Váhostav na tejto stavbe hlási predbežnú stratu 8 miliónov eur.

Ďalšie úseky

Štát v tomto roku chce otvoriť aj ďalšie úseky - približne 30 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest.

Otvorí tiež nadväzujúci úsek za Levočou s tunelom Šibenik smerom na Košice, ako aj úsek neďaleko Prešova.

Otvoriť chce aj obchvat Detvy - konkrétne úsek rýchlostnej cesty R2 Pstruša – Kriváň.

Viacero úsekov diaľnic otvára Počiatek len pol roka pred voľbami.

Dialničný úsek je pre Váhostav stratový

Diaľnicu dokončili s omeškaním takmer dva roky.

Výstavba prvého úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov je pre stavebnú spoločnosť Váhostav - SK, a.s. (Váhostav) stratová.

"Na tejto stavbe sa za tento rok vďaka viacerým racionalizačným opatreniam vo vnútri firmy podarilo dosiahnuť vyrovnané hospodárenie. Celkovo je však táto stavba pre Váhostav stratová, predbežne vo výške asi osem miliónov eur, pričom konečná výška straty bude známa po dopočítaní všetkých prác," informoval hovorca Váhostavu Tomáš Halán.

Dva roky po termíne

Váhostav s českým partnerom v združení Bögl a Krýsl, k. s. ukončili práce na stavbe 9-kilometrovej diaľnice v aktualizovanom zmluvnom termíne do 30. septembra. Pôvodne sa tak malo stať koncom roka 2013.

Národná diaľničná spoločnosť tento úsek diaľnice odovzdala do užívania po viac ako štyroch rokoch od začiatku výstavby. Zmluvná cena bola takmer 60 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty, v prepočte na kilometer 6,66 milióna eur. Diaľničiari neodpovedali, aká je aktuálna zmluvná cena po viacerých dodatkoch a zmenách, resp. aká suma sa použila z 10-percentnej rezervy na nedpredvídateľné udalosti.

Výstavba úseku začala ešte v lete 2011 za ministra dopravy Jána Figeľa (KDH). Stavebné spoločnosti dokončili diaľnicu s omeškaním takmer dva roky.

Tragédia aj finančná situácia

"Pod zdržanie sa podpísala aj tragická udalosť na moste na tej časti úseku, ktorého výstavbu zabezpečovala česká spoločnosť Bögl a Krýsl," uviedol hovorca Váhostavu.

"Oneskorenie bolo spôsobené aj dodatočnými prácami na opornom múre na tomto úseku a zmenami v oblasti geológie. Všetky tieto zmeny bolo potrebné aj projekčne zapracovať. Počas minulého roku sa k týmto dôvodom pridali aj nepriaznivé poveternostné vplyvy," priblížil Halán.

Výstavbu diaľnice podľa neho čiastočne ovplyvnila tiež finančná situácia spoločnosti. Váhostav neplatil riadne svojim dodávateľom aj na tejto stavbe a pred konkurzom ho v tomto roku zachránila reštrukturalizácia.

sita

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na Index

KURZY

Koľko dostanem za 1 euro (25. 3. 2023)
USD 1.075
AUD 1.619
CZK 23.682
JPY 139.850
CAD 1.482
GBP 0.879
HUF 386.800
PLN 4.687
CHF 0.987
SEK 11.208

Zobraziť kompletný kurzový lístok

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  3. Prvá banka spustila pravidelné investovanie do ETF fondov
  4. Dostupný elektromobil podľa Volkswagenu? Privítajte ID.2all!
  5. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz
  6. Developer ITB pomáha naplniť túžbu po vlastnom bývaní
  7. Ako môžu elektromobily znížiť náklady vašej firmy?
  8. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife
  1. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve
  2. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá
  3. Marec, poberaj sa, starec - do dôchodku na úrovni
  4. Už 110 rokov súčasťou každej domácnosti. ALPA oslavuje jubileum
  5. Lekárka z Ameriky: Kvalita medicíny v Šaci na mňa zapôsobila
  6. Výšku finančných darov zvolili zákazníci Tesca vo Zvolene
  7. Najväčší súboj obnovených pamiatok prebieha online
  8. KOSIT i v tomto roku podporí upratovanie v Košiciach
  1. Stáli pred krachom. Firmy prezrádzajú recept na prežitie kríz 8 211
  2. Čím je Azúrové pobrežie tak príťažlivé? Zistíte po pár chvíľach 6 669
  3. Náš mobil môžu ovládať na diaľku, ale dá sa tomu zabrániť 4 459
  4. Okuliarové šošovky ZEISS SmartLife 3 970
  5. Vyvýšené záhony ako novodobý trend v záhradkárstve 3 169
  6. Jazdiť v lete na saniach? Na Madeire vám ukážu, že sa to dá 2 916
  7. Doba nízkych úrokov je späť. Garantovaná hypotéka 1,49% 2 769
  8. Amazon v Seredi dáva veciam druhý život 2 692

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 939
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 626
  3. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 475
  4. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 3 293
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 281
  6. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 027
  7. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 013
  8. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 2 863
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Sídla Commerzbank a Deutsche Bank vo Frankfurte.

Banky v eurozóne sú odolné, tvrdí šéfka ECB.


TASR a 1 ďalší 13 h
Raiffeisen Bank zatiaľ stále ostáva v Rusku.

Okrem rakúskej banky tam stále pôsobí aj talianska UniCredit.


TASR 15 h
Juraj Karpiš.

Ekonóm hovorí o Silicon Valley Bank a Credit Suisse.


a 1 ďalší 23. mar
Raiffeisen Bank zatiaľ stále ostáva v Rusku.

Banková skupina zvažuje odchod z Ruska už rok.


ČTK 23. mar

Blogy SME

  1. INESS: Blockchain v zdravotníctve
  2. Jiří Ščobák: Je nový II. pilier dlhodobo udržateľný? Ktoré zmeny sú pozitívne a ktoré negatívne?
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Milan Dubec: Kedy klesnú ceny nehnuteľnotí v Žiline?
  5. Jozef Drahovský: Budú od januára jazdiť kamióny po diaľniciach bez platenia mýta?
  6. Jozef Drahovský: Zákaz nedeľného predaja, cirkev, ego a zdravý rozum
  7. Adam Austera: Ako sa aktuálne darí najvýznamnejším dodávateľom vakcín proti Covid-19?
  8. INESS: Lieky bude treba platiť inak
  1. Radko Mačuha: V Moskve nie je všetko s kostolným poriadkom. 8 939
  2. Martin Kugla: Nenechajte Valla zničiť Petržalku! 6 626
  3. Radovan Čipka: Podceňujeme intelekt tých, čo píšu "pekný chlapi" 3 475
  4. Magdaléna Cifrová: Rozdielna emočná výbava chlapcov a smutná prognóza nedostatku učiteľov 3 293
  5. Michal Porubän: Desatoro Maroša Žilinku 3 281
  6. Ján Valchár: Gáaga! Gáaga! (plus ruský útok na Avdijivku) 3 027
  7. Rastislav Puchala: Ohavnosť spustošenia 3 013
  8. Matúš Baňas: Reforma vzdelávania na Slovensku - poďme spáliť aj posledné zvyšky toho dobrého, čo v slovenskom školstve ostalo 2 863
  1. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 58. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 2/2 (1990)
  2. Monika Nagyova: Moje blogovanie dosiahlo plnoletosť. Čitatelia mi občas dajú zabrať.
  3. Jiří Ščobák: Chcete od Hegera krev?
  4. Jiří Ščobák: Jak vykrmit akvárium?
  5. Jiří Ščobák: Ako zdaniť dividendy z akcií a ETF? Ako konkrétne vyplniť daňové priznanie?
  6. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 57. - Reinhold Messner: Antarktída - nebo aj peklo zároveň, 1/2 (1989)
  7. Jiří Ščobák: Recenze služby: Tři roky se Slovnaftbajkem (aneb Bratislava bez auta a električenky)
  8. Monika Nagyova: Máte v okolí ľudí posadnutých upratovaním? Niet im pomoci.
SkryťZatvoriť reklamu